Authors
-
Muh. Haerul Umam
Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
-
Wahyuddin
Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
-
Lisa Nursita
Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
-
Mardhiah
Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
Keywords:
Class Management, Student Learning Activities
Abstract
This study examines classroom management on the learning activities of students at MA DDI Hasanuddin, Maros Regency, which has the aim of knowing the effect of class management on student learning activities in MA DDI Hasanuddin, Maros Regency. Ex post facto quantitative research, the population in this study were all students in MA DDI Hasnuddin Maros Regency, the sample of this study amounted to 90 students. The results of this study indicate that class management is in the moderate category with a total frequency of 62 students (69%) and the active learning of students is in the medium category with a total frequency of 65 students (72%). The results of tcount = 15,1072012 > ttable = 1,66235. There is an influence between classroom management on the learning activities of students at MA DDI Hasanuddin, Maros Regency, this means that the better the implementation of classroom management, the better the learning activities of students.
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Lisa Nursita, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
Lisa Nursita, S.E., M.Si.
lisa.nursita@uin-alauddin.ac.id
WA 082293332111
Google Scholar : https://scholar.google.co.id/citations?user=x_83RzQAAAAJ&hl=id&authuser=3
SINTA : https://sinta.ristekbrin.go.id/authors/detail?id=6728819&view=book
Education Background
- Universitas Hasanuddin, 2007-2011
- Pascasarjana Universitas Hasanuddin, 2012-2015
Job Experience
- Lecturer at Departement of Management, STIE Tri Dharma Nusantara, 2015-2018
- Lecturer at Departement of Islamic Management Education, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2019-2020
Experience
- Dewan Redaksi, Tangible Journal, STIE Tri Dharma Nusantara, 2016-2017
- Dewan Redaksi, Idaarah Jurnal Manajemen Pendidikan, 2019-Sekarang
- Dewan Redaksi, Edu-Leadership Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
- Ketua Gugus Penjaminan Mutu Jurusan Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, 2019-Sekarang
Certificattions/Award
- Penghargaan Peserta Terbaik I Angkatan 16 pada Pendidikan dan Pelatihan Dasar CPNS Golongan III Kementrian Agama RI Tahun 2020
Event And Workshop
- Pemateri pada “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Mendeleyâ€, UIN Alauddin Makassar, 2019 dan 2020
- Pemateri pada KTI “Teknik Penulisan Jurnalâ€, UIN Alauddin Makassar, 2020
- Pemateri pada “Pelatihan Olah Data dengan Mic. Excelâ€, UIN Alauddin Makassar, 2020
- Moderator pada “Pelatihan Penggunaan Lentera pada Dosen Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassarâ€, UIN Alauddin Makassar, 2020
- Pemateri pada "Workshop Aplikasi Olah Data Pelatihan Excel dan SPSS", 2021
Scholarly Papers and Books
- Editor pada Buku “Ide Bisnis Kaum Milenialâ€, ISBN : 978-623-7940-14-2, Tahun 2019
- Editor pada Buku “Rentetan Cerita dibalik Pandemi Covid-19â€, ISBN : 978-823-7940-48-3, Tahun 2020
- Editor pada Buku “Rampai Kisah Pendidikan di Masa Pendemiâ€, ISBN : 978-623-7940-50-0, Tahun 2020
- Kepemimpinan dalam Supervisi Pendidikan, (Baharuddin & Lisa Nursita), 2020
- Menggagas Pembangunan Blue Economy Terumbu Karang, Sebuah Pendekatan Sosial Ekonomi, (Lisa Nursita), 2020
- Keadaan Sosial Demografi Orangtua dan Pengaruhnya Terhadap Jumlah Jam Kerja Pekerja Anak Di Kota Makassar, (Lisa Nursita & Andi Tenri Lawa Putri), 2018
- Pengaruh Hutang terhadap Return on Investment pada PT. Mayora Indah, Tbk, (Lisa Nursita), 2017
- Valuasi Ekonomi Sumber Daya Terumbu Karang di Pulau Karampuang Kabupaten Mamuju, (Lisa Nursita), 2015
References
Afiif, A., & Idris, R. (2016). Pengaruh Implementasi Manajemen Kelas terhadap Perilaku Belajar Mahasiswa pada Jurusan Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 19(2), 131–145. https://doi.org/10.24252/lp.2016v19n2a1
Afriza. (2014). Manajemen Kelas. Pekanbaru: Kreasi Edukasi.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Efendi, R., & Gustriani, D. (2020). Manajemen Kelas di Sekolah Dasar. Pasuruan: CV. Penerbit Qiara Media.
Idawati, I. (2019). Hubungan Manajemen Kelas dengan Hasil Belajar Siswa. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 2(1), 29–33. https://doi.org/10.26618/jrpd.v2i1.2054
Irdamurni. (2020). Pendidikan Inklusif Solusi dalam Mendidik Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Kencana.
Karwati, E., & Priansa, D. J. (2015). Manajemen Kelas. Bandung: Alfabeta.
Khuluqo, E, I. (2017). Belajar dan Pembelajaran Konsep Dasar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Nata, A. (2009). Persfektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.
Nizar, S. (2002). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Cioutat Pers.
Prayitno, S. H., & Nuriawan, A. (2019). Mathemagic For Teaching: Belajar itu Mudah Asal Tahu Gayanya. Surabaya: Scorpio Media Pustaka.
Puspitaningdyah, D. O., & Purwanti, E. (2018). Pengaruh Keterampilan Mengelola Kelas dan Keaktifan Belajar terhadap Hasil Belajar IPS SD. Joyful Learning Journal, 7(1), 39–47.
Rosdiana, Nuryamin, Rusydi Rasyid, M., & Afiif, A. (2017). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik pada MTs Madani Alauddin Kabupaten Gowa. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 20(1), 112–126. https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n1i9
Toharuddin, M. (2020). Buku Ajar Manajemen Kelas. Klaten: Lakeisha.