ISLAMIC STATE INSTITUTE OF BUKITTINGGI STUDENTS’ SATISFACTION ON ACADEMIC ATMOSPHERE AND SERVICE

Zulfani Sesmiarni, Darul Ilmi

Abstract


Abstract:

This research is inspired from the researcher’s motivation to see the satisfaction of IAIN Bukittinggi students in terms of academic atmosphere and services. This study was conducted at IAIN Bukittinggi students as population. The sample of research were 438 students. Data collection techniques used in this study were questionnaires to measure satisfaction, academic’s atmosphere, and academic services. From the research data, there is a significant influence of Academic Atmosphere on Student’s Satisfaction at IAIN Bukittinggi with significant level of 5%. Furthermore, there is a significant influence of the Academic Service on Student’s Satisfaction at IAIN Bukittinggi with significant level of 5%. Then, there is a significant influence of academic atmosphere on academic services at the level of 5%. Finally, there is influence of academic atmosphere and academic service in accordance to student’s satisfaction at level of 5%.

Abstrak:

Penelitian ini diawali dengan adanya motivasi penulis untuk melihat kepuasan mahasiswa IAIN Bukittinggi ditinjau dari aspek suasana dan pelayanan akademik. Penelitian ini dilakukan di IAIN Bukittinggi dengan populasi mahasiswa, dengan sampel sebanyak 438 orang. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah dengan kuesioner untuk mengukur kepuasan, suasana dan pelayanan akademik. Dari data penelitian maka terdapat pengaruh yang signifikan suasana akademik terhadap kepuasan mahasiswa di IAIN Bukittinggi pada taraf signifikan 5 %. Selanjutnya terdapat pengaruh yang signifikan layanan akademik terhadap Kepuasan mahasiswa di IAIN Bukittinggi pada taraf signifikan 5%. Kemudian terdapat pengaruh yang signifikan suasana akademik pengaruh terhadap layanan akademik pada taraf 5%. Terakhir terdapat pengaruh suasana akademik dan layanan akademik secara bersama-sama hubungan terhadap kepuasan mahasiswa pada taraf 5%.


Keywords


Students Satisfaction; Academic Atmosphere; Service

Full Text:

PDF

References


Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia (4th ed.). Jakarta: Balai Pustaka.

Istarani. (2015). Ensiklopedi Pendidikan. Medan: Media Persada.

Pakpahan, S. P. (2004). Persepsi Mahasiswa UPBJJ-UT Medan tentang Pelayanan Akademik dan Non-Akademik yang Diberikan oleh UPBJJ-UT Medan. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 5(1), 47–58. Retrieved from http://simpen.lppm.ut.ac.id/ptjj/PTJJ Vol 5.1 maret 2004/51sondang.pdf

Semiawan, C. R. (1998). Pendidikan Tinggi: Peningkatan Kemampuan Manusia Sepanjang Hayat Seoptimal Mungkin. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Srinadi, I. G. A. M., & Nilakusmawati, D. P. E. (2008). Faktor-Faktor Penentu Kepuasan Mahasiswa terhadap Pelayanan Fakultas sebagai Lembaga Pendidikan (Studi Kasus FMIPA Universitas Udayana). Cakrawala Pendidikan, 17(3), 217–231. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Desak_Putu_Nilakusmawati/publication/301634963_FAKTOR-FAKTOR_PENENTU_KEPUASAN_MAHASISWA_TERHADAP_PELAYANAN_FAKULTAS_SEBAGAI_LEMBAGA_PENDIDIKAN_Studi_Kasus_di_FMIPA_Universitas_Udayana/links/571f0c0e08aed056fa227870/FAK

Sudarwan, D. (1995). Pendidikan Media Komunikasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Sukmadinata, N. S. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tim LPM IAIN Bukittinggi. (2018). Sistem Penjaminan Mutu Internal. Bukittinggi: IAIN Pres.

Zeithaml, P., & Berry. (1990). Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptions and Expectations. USA: The Free Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan is indexed by

 

 


View Lentera Pendidikan Stats