SEJARAH PERKEMBANGAN TAFSIR AL-QUR’AN PADA ABAD KE VII H

Andi Miswar

Sari


The VIIth century is known as the mutaakhhirin period in the development of Qur'anic interpretation. In this era of interpretation activities experienced a very significant development, for example from the form of  bi al-ma'tsur (riwayah) exagesis to the form of  dirayah (al-ra'yu) exagesis that is interpretation based on ijtihadiy as contained in  Mafatih al-ghaibAl-kabir exagesis by al-Razi in the style of philosophy in which there are philosophical views of the Qur'anic statements. On the other hand the exagesis book was published in that century is the interpretation  of Anwār al-tanzil wa Asrār al ta'wil by Al-Baidhawi who uses the source of interpretation bi al-Ra’yi exagesis with the style of ilmiy exagesis who tends to use logical argument and explore various problems of science, and the exagesis that has the form of al-isyariy (intuition) with  shufiy interpretative style is  Ibn 'Arabi’s  exagesis . The tendency of exagesis mostly impluenced by their  personal understanding, school of thought, and qualifications of their knowledge.


Kata Kunci


Development; exagesis; interpretation

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Abd Halim Mahmud, Mani’, Metodologi Tafsir, Kajian Komprehensif Metode Para Ahli Tafsir (Jakarta:Raja Grafindo Persada, 2006

Ash-Shiddieqy M.Hasbi, Sejarah dan Pengantar Ilmu Al-Qur’an/Tafsir, (Cet.15, Jakarta:PT.Bulan Bintang 1994.

Abu Hayyan al-Andalusi, al-Bahru al-Muhīt ,Cet.I, Juz I, Mesir:Mathba’ah al-Sa’ādah, 1328 H,.

al-Razi, Fakhruddin, Mafātih al-Ghaib, Juz V, Istambul :al-Mathba’ah al-Āmirah, 1308 H.

Abd Salam al-Muhtasib, Abdul Majid, Ittijāhāt al-Tafsir fi al-Ashri al-Rahim, diterjemah oleh Magfur Wachid, Visi dan Paradigma Tafsir al-Qur’an Kontemporer (Cet I, Jawa Timur: al-Izzah, 1982)

Glasse Cyril, , The Concise Ensyclopedia of Islam,Peneerjemah Ghufron A.Mas’udi, Ed I, Cet.3, Jakrta: PT.Raja Grafindo Persada, 2002.

Husaini, Sayid Musa, “Model Penafsiran Saintis di dalam buku-buku Tafsir Modern” dalam situs Qur’an al-Shia Online, akses 19 Mei 2010

Ignaz Goldziher, Madzāhib al-Tafsir al-Islam, Beirut Libann: Dar Iqra’ 1983. Diterjemahkan oleh Alaika Salmullah, Saifuddin Zuhri Qudsy dan Badru yamsul Fata dengan judul Mazhab Tafsir, Yogyakarta :el-SAQ Press, 2006.

al-Zahabiy, Muhammad Husain, al-Tafsir wa al-Mufassirun, Juz I.Cet.4; Kairo: Maktabah Wahbah, 1421 H/ 2000 M..

Izzan Ahmad, Metodologi Ilmu Tafsir, (Bandung:Tafakur, 2007)

Muhammad Husain al-Zahabi, Tafsir wa al-Mufassirun, Juz 1 (Cet.VI; Mesir: t.pt, 1416H/1990 M),

Thameen Ushama, Methodologies of The Qur’aniq Exegisis diterjemahkan oleh Hasan Basri dan Amroeni dengan judul Metodologi Tafsir al-Qur’an : Kajian Kritis Obyektif dan Komprehensif (Cet, I; Jakarta : Riora Cita, 2000),

Nashruddin Baidan, Wasan baru ilmu tafsir (Cet.I; Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005),

Ahmad Izzan, Metodologi Ilmu Tafsir (Cet.I; Bandung: Tafkkur-Humaniora-IKAPI, 207) .

Muhammad bin Alawi al-Maliki al-Hasni, Zubdah al-itqan fi ulum al-Qur’an diterjemahkan oleh Rosihan Anwar dengan judul mutiara Ilmu-ilmu al-Qur’an: Intisari Kitab al-Itqan fi ulum al-Qur’an al-Sayuti (Cet. I: Bandung: CV. Pustaka Setia, 1999),

Mani’ Abd Halim Mahmud, Manhaj al-Mufassirin, diterjemahkan oleh Syahdianor dan Faisal Saleh dengan judul Metodologi Tafsir : Kajian Komprehensif Metode Para Ahli (Cet. I; Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2006 ),.

Ismail .R.Al-Faruqi, The Cultural Atlas of Islam diterjemahkan oleh Ilyas Hasan ( Cet.III; t.tp: Mizan, 2001), h. 276. Lihat juga Mochtar Effendi, Ensiklopedi Agama dan Filsafat (Cet. I; t.tp: Percetakan Universitas Sriwijaya, 2001),. Lihat jua Departemen Agama RI, Ensiklopedia Islam di Indonesia (Jakarta: CV A nda Utama, 1992-1993),


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.