Strategi Penggunaan Media Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Bahasa Arab Siswa MTSN Sabilurrosyad

Authors

  • Sari Rahmatunnur Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Fitrah Loka Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Umi Machmudah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.24252/saa.v13i2.34586

Keywords:

Pembelajaran; Maharah Qiraah; Media Komik

Abstract

This study to determine the strategy of using comic media in learning maharah Qiroahpada for students of class VIII MTs Sabilurrosyad Malang. Comic media is a means to convey a message through a series of images accompanied by balloons. Images in comics depict a cartoon character, for example in the form of a person, animal, plant or inanimate object. These comics are usually printed on newspapers or equipped with text. Comics began to be used to become one of the learning media to make it easier for students to understand learning. The purpose of this article is to analyze the use of comic media in learning maharah qiraah (reading skills). The method used in the research of this article is the method of data collection in qualitative research with interviews and observations. Researchers collect data by means of question and answer to the class teacher. As for the results of the interview, the teacher explained that this strategy with the use of comic media attracts students to be more enthusiastic in the teaching and learning process. Even students are more enthusiastic about learning Arabic.

References

Budiarti Nuning, Wahyu, Haryanto. 2015. “Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv.” Jurnal Prima Edukasia 3. htttp://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/index.

Daryanto. 2010a. Media Pembelajaran ; Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. 1st ed. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

———. 2010b. Media Pembelajaran. Ke-1. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Febriyandani, Riskika, and Kowiyah Kowiyah. 2021. “Pengembangan Media Komik Dalam Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas IV Sekolah Dasar.” Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran 4 (2). https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37447.

Handayani, Puji, and Henny Dewi Koeswanti. 2020. “Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 4 (2). https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.365.

Indaryati, Indaryati, and Jailani Jailani. 2015. “Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V.” Jurnal Prima Edukasia 3 (1). https://doi.org/10.21831/jpe.v3i1.4067.

Izzah, Meladia Aqidatul, Sari Ailla Rosidah, and Ninik Khumairoh. 2020. “Komik Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Maharah Qira ’ Ah Untuk Siswa Madrasah Ibtida ’ Iyah ( Mi ).” Prosiding Semnasbama IV.

Kustandi, Cecep, and Bambang Sutjipto. 2011. Media Pembelajaran Manual Dan Digital. Edited by Asep Jamaludin. 1st ed. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Lestari, Devy Indah, and Anti Kolonial Projosantoso. 2016. “Pengembangan Media Komik IPA Model PBL Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Analitis Dan Sikap Ilmiah.” Jurnal Inovasi Pendidikan IPA 2 (2). https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.7280.

Marlina, Lis. 2020. “Pengembangan Media Cetak Sejarah Isra Mi’Raj Nabi Muhammad Saw Kelas 4 Di Mi Salafiyah Assafiiyah Dukuh Bulu Kecamatan Belik Kabupaten Pemalang Tahun 2018/2019.” Pergumi 1 (1).

Primaningtyas, Mega. 2018. “Penerapan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam 1.

Purwanto, Nanang Joko. 2018. “Lagu Sebagai Media Pembelajaran Tata Bahasa Arab (Nahwu).” Maharat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 1 (1). https://doi.org/10.18196/mht.111.

Puspitorini, Retno, A.K. Prodjosantoso, Bambang Subali, and Jumadi Jumadi. 2014. “Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif Dan Afektif.” Jurnal Cakrawala Pendidikan 3 (3). https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.2385.

Saputro, Bara, Hengkang, Soeharto. 2015. “Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Tematik-Integratif Kelas Iv SD.” Jurnal Prima Edukasia 3 (1). https://doi.org/10.1016/S0002-9378(15)30176-9.

Saputro, Dwi, Anip. 2015. “Aplikasi Komik Sebagai Media.” Muaddib 05 (ISSN 2088-3390): 01.

Sholikah, Faridatus. 2014. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Bentuk Buku Komik Untuk Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa Kelas II Sekolah Dasar Islam Assalam Kota Malang.” UIN Malang.

Sugawara, Etsuko, and Hiroshi Nikaido. 2014. “Properties of AdeABC and AdeIJK Efflux Systems of Acinetobacter Baumannii Compared with Those of the AcrAB-TolC System of Escherichia Coli.” Antimicrobial Agents and Chemotherapy 58 (12). https://doi.org/10.1128/AAC.03728-14.

Winanto, Adi, and Darma Makahube. 2016. “Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 Sd Negeri Kutowinangun 11 Kota Salatiga.” Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 6 (2). https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p119-138.

Published

2025-11-10

How to Cite

Rahmatunnur, S., Loka, F., & Machmudah, U. (2025). Strategi Penggunaan Media Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Bahasa Arab Siswa MTSN Sabilurrosyad. Shaut Al Arabiyyah, 13(2), 624–630. https://doi.org/10.24252/saa.v13i2.34586