THE EFFECT OF CLASS MANAGEMENT ON STUDENTS' LEARNING ACTIVITIES AT MA DDI HASANUDDIN MAROS REGENCY

  • Muh. Haerul Umam Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Wahyuddin Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Lisa Nursita Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Mardhiah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: Class Management, Student Learning Activities

Abstract

This study examines classroom management on the learning activities of students at MA DDI Hasanuddin, Maros Regency, which has the aim of knowing the effect of class management on student learning activities in MA DDI Hasanuddin, Maros Regency. Ex post facto quantitative research, the population in this study were all students in MA DDI Hasnuddin Maros Regency, the sample of this study amounted to 90 students. The results of this study indicate that class management is in the moderate category with a total frequency of 62 students (69%) and the active learning of students is in the medium category with a total frequency of 65 students (72%). The results of tcount = 15,1072012 > ttable = 1,66235. There is an influence between classroom management on the learning activities of students at MA DDI Hasanuddin, Maros Regency, this means that the better the implementation of classroom management, the better the learning activities of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lisa Nursita, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

Lisa Nursita, S.E., M.Si.

lisa.nursita@uin-alauddin.ac.id

WA 082293332111

 

Google Scholar : https://scholar.google.co.id/citations?user=x_83RzQAAAAJ&hl=id&authuser=3

SINTA : https://sinta.ristekbrin.go.id/authors/detail?id=6728819&view=book

 

Education Background

  • Universitas Hasanuddin, 2007-2011
  • Pascasarjana Universitas Hasanuddin, 2012-2015

 

Job Experience

  • Lecturer at Departement of Management, STIE Tri Dharma Nusantara, 2015-2018
  • Lecturer at Departement of Islamic Management Education, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2019-2020

 

Experience

  • Dewan Redaksi, Tangible Journal, STIE Tri Dharma Nusantara, 2016-2017
  • Dewan Redaksi, Idaarah Jurnal Manajemen Pendidikan, 2019-Sekarang
  • Dewan Redaksi, Edu-Leadership Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
  • Ketua Gugus Penjaminan Mutu Jurusan Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, 2019-Sekarang

 

Certificattions/Award

  • Penghargaan Peserta Terbaik I Angkatan 16 pada Pendidikan dan Pelatihan Dasar CPNS Golongan III Kementrian Agama RI Tahun 2020

 

Event And Workshop

  • Pemateri pada “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Mendeley”, UIN Alauddin Makassar, 2019 dan 2020
  • Pemateri pada KTI “Teknik Penulisan Jurnal”, UIN Alauddin Makassar, 2020
  • Pemateri pada “Pelatihan Olah Data dengan Mic. Excel”, UIN Alauddin Makassar, 2020
  • Moderator pada “Pelatihan Penggunaan Lentera pada Dosen Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar”, UIN Alauddin Makassar, 2020
  • Pemateri pada "Workshop Aplikasi Olah Data Pelatihan Excel dan SPSS", 2021

 

Scholarly Papers and Books

  • Editor pada Buku “Ide Bisnis Kaum Milenial”, ISBN : 978-623-7940-14-2, Tahun 2019
  • Editor pada Buku “Rentetan Cerita dibalik Pandemi Covid-19”, ISBN : 978-823-7940-48-3, Tahun 2020
  • Editor pada Buku “Rampai Kisah Pendidikan di Masa Pendemi”, ISBN : 978-623-7940-50-0, Tahun 2020
  • Kepemimpinan dalam Supervisi Pendidikan, (Baharuddin & Lisa Nursita), 2020
  • Menggagas Pembangunan Blue Economy Terumbu Karang, Sebuah Pendekatan Sosial Ekonomi, (Lisa Nursita), 2020
  • Keadaan Sosial Demografi Orangtua dan Pengaruhnya Terhadap Jumlah Jam Kerja Pekerja Anak Di Kota Makassar, (Lisa Nursita & Andi Tenri Lawa Putri), 2018
  • Pengaruh Hutang terhadap Return on Investment pada PT. Mayora Indah, Tbk, (Lisa Nursita), 2017
  • Valuasi Ekonomi Sumber Daya Terumbu Karang di Pulau Karampuang Kabupaten Mamuju, (Lisa Nursita), 2015

References

Afiif, A., & Idris, R. (2016). Pengaruh Implementasi Manajemen Kelas terhadap Perilaku Belajar Mahasiswa pada Jurusan Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 19(2), 131–145. https://doi.org/10.24252/lp.2016v19n2a1

Afriza. (2014). Manajemen Kelas. Pekanbaru: Kreasi Edukasi.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Efendi, R., & Gustriani, D. (2020). Manajemen Kelas di Sekolah Dasar. Pasuruan: CV. Penerbit Qiara Media.

Idawati, I. (2019). Hubungan Manajemen Kelas dengan Hasil Belajar Siswa. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 2(1), 29–33. https://doi.org/10.26618/jrpd.v2i1.2054

Irdamurni. (2020). Pendidikan Inklusif Solusi dalam Mendidik Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Kencana.

Karwati, E., & Priansa, D. J. (2015). Manajemen Kelas. Bandung: Alfabeta.

Khuluqo, E, I. (2017). Belajar dan Pembelajaran Konsep Dasar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Nata, A. (2009). Persfektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Nizar, S. (2002). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Cioutat Pers.

Prayitno, S. H., & Nuriawan, A. (2019). Mathemagic For Teaching: Belajar itu Mudah Asal Tahu Gayanya. Surabaya: Scorpio Media Pustaka.

Puspitaningdyah, D. O., & Purwanti, E. (2018). Pengaruh Keterampilan Mengelola Kelas dan Keaktifan Belajar terhadap Hasil Belajar IPS SD. Joyful Learning Journal, 7(1), 39–47.

Rosdiana, Nuryamin, Rusydi Rasyid, M., & Afiif, A. (2017). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik pada MTs Madani Alauddin Kabupaten Gowa. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 20(1), 112–126. https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n1i9

Toharuddin, M. (2020). Buku Ajar Manajemen Kelas. Klaten: Lakeisha.

Published
2023-07-29
Section
Artikel
Abstract viewed = 147 times