COMPARISON OF THE EFFECTS OF THE TABARAK METHOD AND AKU CINTA ALQURAN (ACQ) METHOD ON THE ACCELERATION OF QURANIC VERSE MEMORIZATION IN EARLY CHILDHOOD AT THE RUMAH QURAN NAJMUL KHAIRAAT
DOI:
https://doi.org/10.24252/jicsa.v14i1.59767Keywords:
Tabarak Method, ACQ Method, Memorization Acceleration, Early ChildhoodAbstract
This study aims to compare the effect of the Tabarak method and the Aku Cinta Alquran (ACQ) method on accelerating Quran memorization among early childhood students at Rumah Quran Najmul Khairaat, Boalemo. This research employed a quantitative approach with a quasi-experimental equivalent time series design. The sample consisted of 15 children aged 3–5 years who had memorized Surah Al-Fatihah. Data were collected through observation and learning outcome tests, then analyzed using descriptive and inferential statistical tests. The results showed that both Tabarak and ACQ methods positively influenced the acceleration of Quran memorization, with a significant difference in favor of the Tabarak method. These findings are expected to guide Islamic educational institutions in selecting the appropriate method to enhance early childhood Quran memorization.
References
Ahmadi, A., & Sholeh, M. (2005). Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Andarini, N. H. (2018). Pengaruh Menghafal Alquran Metode Tabarak Terhadap Peningkatan Menghafal Alquran Pada Anak Usia Dini (Skripsi). UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Cet. XIII). Jakarta: Rineka Cipta.
Binneti, M. (n.d.). Struktur dan Proses Memori. Buletin Psikologi Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada, 16(2), 74–75.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson Education.
DePorter, B., & Hernacki, M. (2013). Quantum Learning: Membiasakan belajar nyaman dan menyenangkan (A. Abdurrahman, Terj.). Bandung: Kaifa.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional dan Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang guru dan dosen (Cet. II). Jakarta: Visimedia.
Faisal, S. (1995). Format-format Penelitian Sosial: Dasar-dasar dan aplikasi. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Fatimah Zahro, I. (2013). Implementasi pembelajaran Alquran untuk anak usia dini di TK Alquran Rumah Qurani (Tesis). Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.
Hamruni. (2009). Strategi dan Model-model Pembelajaran Aktif Menyenangkan. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Hariyanti, W. E. (2017). Metode menghafal Al-Qur’an pada anak usia dini: Studi kasus di TKIT Yaa Bunayya dan RA Darussalam Yogyakarta (Tesis). UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.
Hidayah, A. (2015). Alquran dan Terjemahannya. Jakarta: Mugi Publishing.
Ibnu Sina. (1417 H). Al-Nafs min Kitab Asy-Syifa’. Qom, Iran: Maktab Al-I’lam Al-Islami.
Inariska, P. S. (2019). Pengaruh penerapan metode ACQ (Aku Cinta Alquran) terhadap peningkatan kemampuan siswa dalam menghafal Alquran (Skripsi). UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.
Ismawati, C. (2016). Upaya meningkatkan daya ingat anak melalui metode one day one ayat. Jurnal, (3, Mei). Tersedia di http://journal.student.uny.ac.id [Diakses 3 Februari 2018]
Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Kementerian Agama RI. (2015). Alquran dan Terjemahannya. Jakarta: Mugi Publishing.
Kusrinah. (2013). Pendidikan pra lahir: Meningkatkan kecerdasan anak dengan bacaan Alquran. Sawwa: Jurnal, 8(2). [Diakses 1 April 2018]
Lanre Said, S. (2010). Menghafal dan memahami Al-Qur’an dengan gerakan isyarat edisi ayat-ayat akhlak. Jawa Timur: Daffa Publishing.
Lanre Said, S. (2014). Ayo belajar huruf hijaiyah bersama metode ACQ. Sinjai: Lembaga Aku Cinta Al-Qur’an.
Lau, M. (2016). Efektivitas metode Tabarak dalam mempercepat anak menghafal Alquran di Club Tahfid Genta Quran Bubutan Surabaya (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Masyhud, F. (2016). Rahasia Sukses 3 Hafidz Qur’an Cilik mengguncang dunia (Cet. III). Rawamangun: Zikrul Hakim.
Meier, D. (2002). The accelerated learning handbook: Panduan kreatif dan efektif merancang program pendidikan dan pelatihan. Bandung: Kaifa.
Nawawi, H., & Hadari, M. (n.d.). Instrumen Penelitian Bidang Sosial (Cet. II). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Qardhawi, Y. (2009). Kayfa nata’amal ma’a al-Qur’an al-‘Adzim (A. H. Al-Kattani, Terj.). Jakarta: Gema Insani Press.
Ridwan, & Sunarto. (2009). Pengantar Statistika (Cet. II). Bandung: Alfabeta.
Riduwan. (2010). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian (Cet. VII). Bandung: Alfabeta.
Rose, C., & Nicholl, M. J. (2002). Accelerated learning for the 21st century: Cara belajar cepat abad XXI (D. Ahimsa, Terj.). Bandung: Nuansa.
Santrock, J. W. (2011). Child Development (13th ed.). New York: McGraw-Hill Companies.
Santrock, J. W. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Salemba Humanika.
Sit, M. (2017). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Depok: Kencana.
Smith, E. E., & Kosslyn, S. M. (2014). Psikologi Kognitif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sternberg, R. J. (2008). Psikologi Kognitif (Edisi keempat). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sugiyono. (2007). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Administratif dilengkapi dengan Metode R&D (Cet. XIX). Bandung: Alfabeta.
Suharsimi, A. (n.d.). Prosedur Penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sukmadinata, N. S. (2003). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Susianti, C. (2016). Efektivitas metode talaqqi dalam meningkatkan kemampuan menghafal Al-Qur’an anak usia dini. Jurnal, 2(1). Tersedia di http://repositori.upi.edu/25915/ [Diakses 27 Desember 2017]
Tanzeh, A. (2009). Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Teras.
Thabrani, M., & Mustofa, A. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Tiro, M. A. (2000). Dasar-dasar Statistik (Cet. I). Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Usman, H. (2008). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.
al-Bukhari, M. I. (1422 H). al-Jami‘ al-Musnad al-Sahih al-Mukhtasar. (Juz 8). Beirut: Dar Tauqu al-Najah.
al-Bukhari, M. I. (1986). Kitab Tarikh al-Kabir (Jilid III). Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nur Jannah Jiola

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.