Millennials' Interest in Using OVO Applications in Asahan District in the Perspective of Islamic Law

Authors

  • ahmad junaidi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Nurul Aulia Dewi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.24252/lamaisyir.v9i1.28015

Keywords:

Pengembangan, E-Money, Milenial

Abstract

The purpose of this research is to find out and analyze the interest of the people of Asahan Regency in the use of OVO products. This study uses a quantitative descriptive approach with a sample of 73 respondents belonging to millennials. From the results of the research above, it can be concluded that the potential for developing E-Money in Millennials can be developed because of the results of research that has been carried out the percentage of interest in using OVO E-Money is at a moderate level with a percentage of 45% and a high interest in using OVO is 27%. This can trigger the use of OVO E-Money with marketing programs and target markets from OVO itself.

Keywords : Development, E-Money, Milenial

 

 

References

Aksami, Ni Made Dwi. (2019). Analisis Minat Penggunaan Layanan E-Money Pada Masyarakat Kota Denpasar. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana. 8(9), 2439-2470.

Anam, Choiril. (2018). E-Money Dalam Perspektif Hukum Syariah. Jurnal Qawanin. 2(1), 95-112.

Bank Sentral Republik Indonesia. (2020). System Pembayaran Uang Elektronik. BI.go.id. https://www.bi.go.id/statistik/sistem-pembayaran/uang-elektronik/contents/transaksi.aspx

Catriana, Elsa. (2020). Gopay, OVO, Dana, LinkAja, Mana yang Paling Banyak Digunakan Konsumen?. KOMPAS.com. https://amp.kompas.com/money/read/2020/02/12/142602626/gopay-ovo-dana-linkaja-mana-yang-paling-banyak-digunakan-konsumen

Databoks. (2019). Daftar Dompet Digital Terbesar di Indonesia Kuartal IV 2017-Kuartal II 2019. databoks.katadata.co.id. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/08/23/inilah-daftar-dompet-digital-terbesar-di-indonesia

Djaali, H. (2007). Psikologi Belajar. Jakarta: Bumi Aksara

Febrilia, Ika, et al,. (2020). Minat Penggunaan Cashiless Payment Sistem-Dompet Digital pada Mahasiswa di FE UNJ. JRMSI. 11(1), 1-19.

Fitriana, Ana & Irawan Wingdes. (2017). Analisis TAM Terhadap Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Menggunakan E-Money Indomaret Card Di Pontianak. Techno.COM. 16(4), 402-410.

Firdaus, Muhammad Ridwan. (2018). E-Money Dalam Perspektif Hukum Ekonomi Syariah. Tahkim. XIV(1), 145-156.

Hidayati, S. (2006). Operasional E-Money. Bank Indonesia.

Joan, Leoni & Tony Sitinjak. (2019). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat penggunaan Layanan Pembayaran GO-PAY. Jurnal Manajemen. 8(2), 27-39.

J.P. Peter, & Jerry C Olson. (2000). Consumer behavior: Perilaku Konsumen Dan Strategi Pemasaran. Jilid 1. Edisi Keempat. Jakarta: Erlangga

Khafiyah, Nurits Nadia. (2018). Pengaruh persepsi mahasiswa mengenai uang elektronik terhadap minat menggunakan aplikasi ovo studi pada mahassiwa jurusan pendidikan ips uin syarif hidayatullah Jakarta. Yogyakarta: Skripsi, Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia.

Listianti, Uli Yeni. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan Dan Manfaat Terhadap Minat Penggunaan E-Money Pada Mahasiswa UMS. Surakarta: Skripsi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Muamar, Afif & Ari Salman Alparisi. (2017). Electronic Money (E-Money) Dalam Perspektif Maqashid Syariah. Jurnal Of Islamic Economics Lariba. 3(2),75-84.

Mappiare, Andi. (1982). Psikologi Remaja. Surabaya: Usaha Nasional.

Marhijanto, Bambang. (1999). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia Masa Kini. Surabaya: Terbit Terang.

OVO. (2020). About Us. ovo.id. https://www.ovo.id/about

Parastiti, Didin Elok. et al,. (2015). Analisis Penggunaan Uang Elektronik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang. JESP. 7(1), 75-82.

Rahmatika, Ula & Muhammad Andryzal Fajar. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Electronic Money: Integrasi Model TAM-TPB Dengan Perceived Risk. Jurnal Nominal. VIII(2), 274-284.

Sari, Mia Andika. et al,. (2019). Analisis Pengaruh Daya Tarik Promosi, Persepsi Kemudahan, Persepsi Manfaat, Persepsi Keamanan Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet. Jurnal Ekonomi & Bisnis. 18(2), 126-134.

Sardiman. (2001). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

S, Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta

Suharni. (2018). Uang Elektronik (E-Money) Ditinjau Dari Perspektif Hukum Dan Perubahan Sosial. Jurnal Spektrum. 15(1), 15-43.

Tarigan, Azhari Akmal. (2016). Tafsir Ayat-Ayat Ekonomi. Medan: FEBI UIN-SU Press.

Tarantang Jefry, et al. (2020). Electronic Money Sebagai Alat Transaksi Dalam Perspektif Islam. An-Nisbah: Jurnal Ekonomi Syariah. 7(1). 1-21

Tazkiyyaturrohmah, Rifqy. (2018). Eksistensi Uang Elektronik Sebagai Alat Transaksi Keuangan Modern. Muslim Heritage. 3(1), 21-39.

Utami, Sulistyo Seti & Berlianingsih Kusmawati. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan E-Money. Balance. XIV(2), 29-41.

Widyastuti, Kirana. et al,. (2017). Tantangan dan Hambatan Emensi Produk Uang Elektronik di Indonesia: Studi Kasus PT XYZ. Jurnal Sistem Informasi. 13(1), 38-48.

Wijaya, Hendra. (2018). Takyif Fiqh Pembayaran Jasa Transportasi Online Menggunakan Uang Elektronik (GO-PAY dan OVO). Nukhbatul ‘Ulum. 4(2), 187-203.

Woolfolk, Anita. (2004). Educational Psychology, Boston: Allyn and Bacon.

Winkel, W.S. (1983). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.

Zunaitin, Eliya. et al,. (2017). Pengaruh E-Money Terhadap Inflasi di Indonesia. Journal Ekuilibrium. II(1), 18-23.

Published

2022-06-22

How to Cite

junaidi, ahmad, & Dewi, N. A. (2022). Millennials’ Interest in Using OVO Applications in Asahan District in the Perspective of Islamic Law. LAA MAISYIR : Jurnal Ekonomi Islam, 9(1). https://doi.org/10.24252/lamaisyir.v9i1.28015

Issue

Section

Artikel