Pengembangan Modul Praktikum STEM pada Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Authors

  • Eka Damayanti Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar http://orcid.org/0000-0002-2441-6700
  • Besse Marjani Alwi Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • M. Yusuf T Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Dahlia Patiung Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Fitriani Nur Scopus ID: 57205056050, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar http://orcid.org/0000-0003-0131-0994

Keywords:

Module, STEAM, R & D

Abstract

STEAM learning is an educational approach that integrates five main areas, namely Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics to create a more holistic and connected learning experience. Therefore, this study aims to develop a STEAM practicum module in the Early Childhood Islamic Education study program that meets valid criteria. This study uses the R & D research type. The development model used is adapted from the 4D Model, namely define, design, development, and dissemination. The results of the study indicate that the developed module meets valid criteria. Thus, the developed module can be applied in practicum and continued at the trial stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fitriani Nur, Scopus ID: 57205056050, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

Google Scholar: https://scholar.google.co.id/citations?user=WyLoglwAAAAJ&hl=id

SINTA: http://sinta2.ristekdikti.go.id/authors/detail?id=6054313&view=overview

DECRIPTION

  • I'm a lecturer at Department of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and Teaching Science, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. I interest to Mathematics Education. My research about mathematics education.
EDUCATION BACKGROUND
  • Sarjana Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Master Pendidikan Matematika, PPs Universitas Negeri Makassar

EXPERIENCE

  • Dosen Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, 2013 - sekarang
  • Tim Pengelola (Editor) MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 2015-sekarang

References

Abror, M., Retnaningsih, L.E., Rosa, N.N., & Sinaga, S.E.N.S. (2021). Pelatihan Metode Pembelajaran Aktif dan Menyenangkan Berbasis STEAM bagi Guru PAUD Se-Kecamatan Gunung Kijang Provinsi Kepulauan RIAU. JCE (Journal of Childhood Education), Vol. 5 No. 2. Hal. 441-459.
Agusniatih, A. & Muliana, S. (2022). Implementasi Pembelajaran STEAM melalui Kegiatan Fun Cooking Sebagai Pembelajaran Abad 21. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vo. 6 No. 6. Hal. 6502-6512.
Amalia, D., Sutarto, J., & Sugiyo Pranoto, Y. K. (2021). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Bermuatan STEAM Terhadap Karakter Kreatif dan Kemandirian. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1233–1246. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1765
Arsy, I., & Syamsulrizal, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) terhadap Kreativitas Peserta Didik. Biolearning Journal, 8(1), 24–26. https://doi.org/10.36232/jurnalbiolearning.v8i1.1019
Choirunnisa, N.L., Suryanti, Istianah, F., Mintohari & Julianto. (2023). Pengembangan Pembelajaran Berbasis STEAM Bagi Guru Sekolah Dasar. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 6 No. 1. Hal. 1-8.
Fakhruddin, A.U. (2019). Menjadi Guru PAUD. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Fatirul, Achmad Noor dan Djoko Adi Walujo. (2021). Metode Penelitian Pengembangan Pembelajaran (Edisi Khusus Pendidikan dan Pendidik). Tangerang: Pascal Books.
Gunawan, Rusy. (2022). Modul Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar/Modul Pembelajaran. Bandung: CV Feniks Muda Sejahtera.
Hasanah, N. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis STEAM-CC dan Pengaruhnya terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 79–89. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.659
Hutasuhut, B. R. S., Desmila, Cendana, H., Nurhikmah, Nurhamidah, Rahmawati, R., Natari, R., Aprilia, S., Ermiwati, S., & Uzlah, U. (2021). Bengkalis: Dotplus Publisher. Cet. 1.
Imamah, Z. & Muqowim, M. (2020). Pengembangan Kreativitas dan Berpikir Kritis pada Anak Usia Dini melalui Metode Pembelajaran Berbasis STEAM and Loose Part. YINYANG: Jurnal Studi Islam, Gender, dan Anak. Vol. 15 No. 2. Hal. 149-296.
Judijanto, L., Muhammadiah, M., Utami, R.N., Suhirman, L, Laka, L., Boari, Y., Lembang, S.T., Wattimena, F.Y., Astriawati, N., Laksono, R.D., & Yunus, M. (2024). Metodologi Research and Development (Teori dan Penerapan Metodologi RnD). Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia. Cet. 1.
Jumarniati & Fitriani. (2023). Pembelajaran STEAM dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pembelajaran IPA Terpadu: PELITA, Vol. 3 No. 2. Hal. 72-82.
Kemendikbudristek. (2021). Membangun Dasar Steam Melalui Kegiatan Main.
Kosasih. (2020). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Kurniawan, Citra & Kuswandi, Dedi. (2021). Pengembangan E-Modul sebagai Media Literasi Digital pada Pembelajaran Abad 21. Lamongan: Academia Publication.
Kurniawati, M., Arkam, R., & Lestari, E. (2022). Pengaruh Penerapan Steam Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Di TK Merak Ponorogo. Jurnal Mentari, 2(2), 86–91. Retrieved from https://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/view/216%0Ahttps://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/download/216/281
Kusmiarti, R., Paulina, Y., Rustinar, E., Zakaria, J., Puspidalia, Y.S., & Hasbullah, A. (2023). Respon Mahasiswa dan Dosen terhadap Modul Sintaksis Bahasa Indonesia Berbasis STEAM. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya.
Nisa’, Luthfatun. (2020). Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal. Vol. 8 No. 1. Hal 1-14.
Oktiningrum, W., Muslihasari, A., Wardhani, D.A.P., & Wibowo, A. (2024). Pengaruh Pembelajaran Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics (STEAM) terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar. Edutainment: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kependidikan, Vol. 12 No. 1. Hal. 10-19.
Pantiwati, Y., Permana, F.H., Aminuddin, Tasya, N.I.S. (2024). Prototype E-Modul Pembelajaran LI-PRO-GP (Pembelajaran Literasi Sains Berbasis Proyek dalam Gerakan Literasi Sekolah Terintegrasi Penguatan Pendidikan Karakter). Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.
Pitaloka, N., & Sinaga, S. I. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis STEAM Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Anak. Kumara Cendekia, 11(1), 85–91. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/view/70172%0Ahttps://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/download/70172/40869
Pramudyani, A.V.R. & Indratno, T.K. (2022). Pemahaman Science, Technologi, Engineering, Art, dan Mathematic (STEAM) pada Calon Guru PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 6 No. 5. Hal. 4077-4088.
Pratiwi, L., Asiyah, & Syarifin, A. (2021). Penggunaan Pendekatan STEAM Pada Kegiatan PAUD Untuk Melatih Kreativitas Anak. Al Fitral : Journal Of Early Childhood Islamic Education, 5(1), 21–33. Retrieved from https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/alfitrah/article/view/5008/3700
Puspitasari, D.I., Wahyu, E., Apriliani, F., Rahmawati, J.N., Nisa, K., & Widodo. (2021). Selangkah Mengabdi Ditengah Pandemi: Peningkatan Kompetensi Literasi & Numerasi Siswa SD Negeri Sadeng 03 di Masa Pandemi melalui Kegiatan Kampus Mengajar Angkatan 2. Semarang: Penerbit Cahya Ghani Recovery.
Rantina, M & Hasmalena. (2023). Buku Ajar Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Palembang: Bening Media Publishing. Cetakan 1.
Salma, S., Putri, S.U., & Nikawanti, G. (2023). Penerapan Pembelajaran STEAM Menggunakan Media Berbasis Loose Parts untuk Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Pelita PAUD. Vol. 8 No. 1. Hal.1-12.
Sativa, F.E. & Buahana, B.N. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis STEAM pada Pendidikan Anak Usia Dini. AURA: Jurnal Pendidikan AURA, Vol. 5 No.1. Hal. 35-43.
Setyosari, Punaji. (2016). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan Edisi Keempat. Jakarta: Prenadamedia Group.
Sit, M. & Rakhmawati, F. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 6 No. 6. Hal. 6813-6826.
Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana. Ed. 1, Cet. 1
Suryaningsih, A., Cahaya, I. M. E., & Poerwati, C. E. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Quantum Learning Berbasis Steam terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1887–1896. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4299
Suryawati, Aditya, E. & Muhammad, A. (2021). Capaian Pembelajaran Elemen Dasar-Dasar Literasi & STEAM. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknolog
Syafi’i, I., & Dianah, N. D. (2021). Pemanfaatan Loose Parts dalam Pembelajaran STEAM pada Anak Usia Dini. AULADA: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak. Vol. 3 No. 1. Hal. 105-114.
Putri, S.U., Adjie, N., & Pristiana, F. (2021). Peer teaching Bichronous online learing untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Calon Guru dalam Menganalisis Konsep STEAM untuk PAUD. Aulad: Journal on Early Childhood, Vol. 4 No. 3. Hal. 219-226.
Qomariyah, N. & Qalbi, Z. (2021). Pemahaman Guru PAUD Tentang Pembelajaran Berbasis STEAM dengan Penggunaan Media Loose Parts di Desa Bukit Harapan. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, Vol. 3 No. 1.
Umar. (2019). Pengantar Profesi Keguruan. Depok: Rajawali Pers. Ed. 1 Cet. 1.
Usman, J., Nisa, L., Prastyo, D., & Virdyna, N.K. (2020). Penguatan Satuan PAUD melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis STEAM dalam Pendidikan Abad 21 di Taman Kanak-kanak Islam Terpadu Nurul Hidayah Sampang. Perdikan: Journal of Community Engagement, Vol. 2 No. 2. Hal. 95-103.
Yuliardi, T.P., Basri, I.Y., Hernando, F., & Afrizal, A. (2022). Penerapan Pembelajaran Berbasis STEAM (Science, Technology, Enggineering, Art, Mathematic) Pada Mahasiswa Mata Kuliah CAD. Research in Education and Technology, Vol. 1 No. 1. Hal. 60-67.

Published

2025-06-30

How to Cite

Damayanti, E. ., Marjani Alwi, B., T, M. Y., Patiung, D., & Nur, F. (2025). Pengembangan Modul Praktikum STEM pada Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 8(1), 11–29. Retrieved from https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/nanaeke/article/view/52607