Pengembangan Modul Praktikum STEAM pada Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24252/nananeke.v8i1.52607

Keywords:

STEAM Practicum Module, R&D, 4D

Abstract

The purpose of this study is to develop a STEAM practicum module in the Early Childhood Islamic Education study program. The type of research used in this study is research & development (R&D) to find new knowledge or develop a product. The product produced in this study is the STEAM practicum module. Data analysis uses quantitative techniques. The results of the study include a STEAM-based practicum module in the Early Childhood Islamic Education Study Program (PIAUD) which was developed through the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The conclusion of the development of thematic practicum modules in the Early Childhood Islamic Education Study Program (PIAUD) which was developed through the 4D model has succeeded in producing a valid practicum module.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fitriani Nur, Scopus ID: 57205056050, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

Google Scholar: https://scholar.google.co.id/citations?user=WyLoglwAAAAJ&hl=id

SINTA: http://sinta2.ristekdikti.go.id/authors/detail?id=6054313&view=overview

DECRIPTION

  • I'm a lecturer at Department of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and Teaching Science, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. I interest to Mathematics Education. My research about mathematics education.

EDUCATION BACKGROUND

  • Sarjana Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Master Pendidikan Matematika, PPs Universitas Negeri Makassar

EXPERIENCE

  • Dosen Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, 2013 - sekarang
  • Tim Pengelola (Editor) MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 2015-sekarang

References

Amalia, D., Sutarto, J., & Pranoto, Y. K. S. (2021). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Bermuatan STEAM Terhadap Karakter Kreatif dan Kemandirian. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1233–1246. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1765

Amalia, D., & Widiyono, A. (2024). Pengaruh Pembelajaran STEAM Terhadap Karakter Kreatif Ditinjau Jenis Kelamin Anak Usia 5-6 Tahun. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 10(2), 123–132.

Arsy, I., & Syamsulrizal, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) terhadap Kreativitas Peserta Didik. Biolearning Journal, 8(1), 24–26. https://doi.org/10.36232/jurnalbiolearning.v8i1.1019

Damayanti, A., Rachmatunnisa, S., & Rahmawati, L. (2020). Peningkatan Kreativitas Berkarya Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis STEAM Dengan Media Loose Parts. Jurnal Buah Hati, 7(2), 74.

Darmadi, Budiono, & Rifai, M. (2022). Pembelajaran STEAM Sebagai Pembelajaran Inovatif. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(8), 3469–3474. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i8.924

Fauziah, N., Ichsan, I., & Irbah, A. N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Steam Berbasis Loose Part Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(2), 18–27. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i2.14746

Fitri, D. A. N., & Suryana, D. (2022). Pembelajaran STEAM dalam Mengembangkan Kemampuan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12545.

Fitriyah, A., & Ramadani, S. D. (2021). Pengaruh Pembelajaran STEAM Berbasis PjBL (Project-Based Learning) terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif dan Berpikir Kritis. 10(1). https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i1.76

Handayani, W., Kuswandi, D., Akbar, S., & Arifin, I. (2023). Pembelajaran Berbasis STEAM untuk Perkembangan Kognitif pada Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 770–778. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.390

Hasanah, N. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis STEAM-CC dan Pengaruhnya terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 79–89. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.659

Iaskyana, B., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kajian Pedagogik dalam Implementasi STEAM pada Pembelajaran Jarak Jauh di Era Pandemi. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 50–58. https://doi.org/10.30998/sap.v7i1.12972

Kurniawati, M., Arkam, R., & Lestari, E. (2022). Pengaruh Penerapan Steam Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Di TK Merak Ponorogo. Jurnal Mentari, 2(2), 86–91. https://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/view/216%0Ahttps://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/download/216/281

Latief, S. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Sebagai Pondasi Pembentukan Karakter dalam Era Revolusi 4.0 dan Society 5.0: Teknik dan Keberlanjutan Pendidikan Karakter. Jurnal Literasiologi, 3(2), 45–59.

Pitaloka, N., & Sinaga, S. I. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis STEAM Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Anak. Kumara Cendekia, 11(1), 85–91. https://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/view/70172%0Ahttps://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/download/70172/40869

Pratiwi, L., Asiyah, & Syarifin, A. (2021). Penggunaan Pendekatan STEAM Pada Kegiatan PAUD Untuk Melatih Kreativitas Anak. Al Fitral : Journal Of Early Childhood Islamic Education, 5(1), 21–33. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/alfitrah/article/view/5008/3700

Puspitasari, E., Solfiah, Y., & N, Z. (2022). Pengembangan Scanbook untuk Pembelajaran Berbasis STEAM di Lembaga PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6173–6186. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2025

Putra, D. P., & Murniati, M. (2023). Media Pembelajaran Berbasis STEAM: Membantu Mengembangkan Keterampilan Anak. Jurnal Pelita: Jurnal Pembelajaran IPA Terpadu, 3(2), 83–100. https://doi.org/10.54065/pelita.3.2.2023.331

Putri, C. A., & Zulfadewina, Z. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran RADEC berbasis STEAM terhadap Literasi Sains Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1162–1170. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6280

Rohman, A. D., Musa, M. M., Falkhah, A. N., & Annur, A. F. (2022). Efektivitas Metode Pembelajaran Berbasis STEAM terhadap Peningkatan Keterampilan Siswa MI/SD di Era Abad 21. IBTIDA’: Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 03(01), 48–58. https://doi.org/https://doi.org/10.37850/ibtida’

Sari, L. M., & Andromeda, A. (2023). Development of E-module STEAM-Integrated Problem Based Learning for Salt Hydrolysis Topic. Jurnal Pijar Mipa, 18(3), 305–311. https://doi.org/10.29303/jpm.v18i3.4727

Septiani, I., & Kasih, D. (2021). Implementasi Metode STEAM Terhadap Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di Paud Alpha Omega School. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(04), 192–199. https://doi.org/10.57008/jjp.v1i04.44

Sukmawati, N. I., & Rakhmawati, N. I. S. (2023). Pengaruh Pembelajaran Steam (Science, Technology, Engineering, Art, And Mathematic) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (Critical Thinking And Problem Solving) Pada Anak Usia Dini. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(1), 127–141.

Suryaningsih, A., Cahaya, I. M. E., & Poerwati, C. E. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Quantum Learning Berbasis Steam terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1887–1896. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4299

Widarwati, D., Utaminingsih, S., & Murtono. (2021). STEAM (Science Technology Egineering Art Mathematic) Based Module for Building Student Soft Skill. Journal of Physics: Conference Series, 1823(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1823/1/012106

Published

2025-06-30

How to Cite

Damayanti, E., Marjani Alwi, B., T, M. Y., Patiung, D., & Nur, F. (2025). Pengembangan Modul Praktikum STEAM pada Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 8(1), 11–29. https://doi.org/10.24252/nananeke.v8i1.52607