Pengembangan Modul Praktikum STEM pada Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini
Keywords:
Module, STEAM, R & DAbstract
STEAM learning is an educational approach that integrates five main areas, namely Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics to create a more holistic and connected learning experience. Therefore, this study aims to develop a STEAM practicum module in the Early Childhood Islamic Education study program that meets valid criteria. This study uses the R & D research type. The development model used is adapted from the 4D Model, namely define, design, development, and dissemination. The results of the study indicate that the developed module meets valid criteria. Thus, the developed module can be applied in practicum and continued at the trial stage.
Downloads
References
Agusniatih, A. & Muliana, S. (2022). Implementasi Pembelajaran STEAM melalui Kegiatan Fun Cooking Sebagai Pembelajaran Abad 21. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vo. 6 No. 6. Hal. 6502-6512.
Amalia, D., Sutarto, J., & Sugiyo Pranoto, Y. K. (2021). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Bermuatan STEAM Terhadap Karakter Kreatif dan Kemandirian. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1233–1246. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1765
Arsy, I., & Syamsulrizal, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) terhadap Kreativitas Peserta Didik. Biolearning Journal, 8(1), 24–26. https://doi.org/10.36232/jurnalbiolearning.v8i1.1019
Choirunnisa, N.L., Suryanti, Istianah, F., Mintohari & Julianto. (2023). Pengembangan Pembelajaran Berbasis STEAM Bagi Guru Sekolah Dasar. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 6 No. 1. Hal. 1-8.
Fakhruddin, A.U. (2019). Menjadi Guru PAUD. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Fatirul, Achmad Noor dan Djoko Adi Walujo. (2021). Metode Penelitian Pengembangan Pembelajaran (Edisi Khusus Pendidikan dan Pendidik). Tangerang: Pascal Books.
Gunawan, Rusy. (2022). Modul Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar/Modul Pembelajaran. Bandung: CV Feniks Muda Sejahtera.
Hasanah, N. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis STEAM-CC dan Pengaruhnya terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 79–89. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.659
Hutasuhut, B. R. S., Desmila, Cendana, H., Nurhikmah, Nurhamidah, Rahmawati, R., Natari, R., Aprilia, S., Ermiwati, S., & Uzlah, U. (2021). Bengkalis: Dotplus Publisher. Cet. 1.
Imamah, Z. & Muqowim, M. (2020). Pengembangan Kreativitas dan Berpikir Kritis pada Anak Usia Dini melalui Metode Pembelajaran Berbasis STEAM and Loose Part. YINYANG: Jurnal Studi Islam, Gender, dan Anak. Vol. 15 No. 2. Hal. 149-296.
Judijanto, L., Muhammadiah, M., Utami, R.N., Suhirman, L, Laka, L., Boari, Y., Lembang, S.T., Wattimena, F.Y., Astriawati, N., Laksono, R.D., & Yunus, M. (2024). Metodologi Research and Development (Teori dan Penerapan Metodologi RnD). Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia. Cet. 1.
Jumarniati & Fitriani. (2023). Pembelajaran STEAM dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pembelajaran IPA Terpadu: PELITA, Vol. 3 No. 2. Hal. 72-82.
Kemendikbudristek. (2021). Membangun Dasar Steam Melalui Kegiatan Main.
Kosasih. (2020). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Kurniawan, Citra & Kuswandi, Dedi. (2021). Pengembangan E-Modul sebagai Media Literasi Digital pada Pembelajaran Abad 21. Lamongan: Academia Publication.
Kurniawati, M., Arkam, R., & Lestari, E. (2022). Pengaruh Penerapan Steam Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Di TK Merak Ponorogo. Jurnal Mentari, 2(2), 86–91. Retrieved from https://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/view/216%0Ahttps://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/download/216/281
Kusmiarti, R., Paulina, Y., Rustinar, E., Zakaria, J., Puspidalia, Y.S., & Hasbullah, A. (2023). Respon Mahasiswa dan Dosen terhadap Modul Sintaksis Bahasa Indonesia Berbasis STEAM. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya.
Nisa’, Luthfatun. (2020). Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal. Vol. 8 No. 1. Hal 1-14.
Oktiningrum, W., Muslihasari, A., Wardhani, D.A.P., & Wibowo, A. (2024). Pengaruh Pembelajaran Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics (STEAM) terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar. Edutainment: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kependidikan, Vol. 12 No. 1. Hal. 10-19.
Pantiwati, Y., Permana, F.H., Aminuddin, Tasya, N.I.S. (2024). Prototype E-Modul Pembelajaran LI-PRO-GP (Pembelajaran Literasi Sains Berbasis Proyek dalam Gerakan Literasi Sekolah Terintegrasi Penguatan Pendidikan Karakter). Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.
Pitaloka, N., & Sinaga, S. I. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis STEAM Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Anak. Kumara Cendekia, 11(1), 85–91. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/view/70172%0Ahttps://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/download/70172/40869
Pramudyani, A.V.R. & Indratno, T.K. (2022). Pemahaman Science, Technologi, Engineering, Art, dan Mathematic (STEAM) pada Calon Guru PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 6 No. 5. Hal. 4077-4088.
Pratiwi, L., Asiyah, & Syarifin, A. (2021). Penggunaan Pendekatan STEAM Pada Kegiatan PAUD Untuk Melatih Kreativitas Anak. Al Fitral : Journal Of Early Childhood Islamic Education, 5(1), 21–33. Retrieved from https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/alfitrah/article/view/5008/3700
Puspitasari, D.I., Wahyu, E., Apriliani, F., Rahmawati, J.N., Nisa, K., & Widodo. (2021). Selangkah Mengabdi Ditengah Pandemi: Peningkatan Kompetensi Literasi & Numerasi Siswa SD Negeri Sadeng 03 di Masa Pandemi melalui Kegiatan Kampus Mengajar Angkatan 2. Semarang: Penerbit Cahya Ghani Recovery.
Rantina, M & Hasmalena. (2023). Buku Ajar Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Palembang: Bening Media Publishing. Cetakan 1.
Salma, S., Putri, S.U., & Nikawanti, G. (2023). Penerapan Pembelajaran STEAM Menggunakan Media Berbasis Loose Parts untuk Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Pelita PAUD. Vol. 8 No. 1. Hal.1-12.
Sativa, F.E. & Buahana, B.N. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis STEAM pada Pendidikan Anak Usia Dini. AURA: Jurnal Pendidikan AURA, Vol. 5 No.1. Hal. 35-43.
Setyosari, Punaji. (2016). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan Edisi Keempat. Jakarta: Prenadamedia Group.
Sit, M. & Rakhmawati, F. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 6 No. 6. Hal. 6813-6826.
Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana. Ed. 1, Cet. 1
Suryaningsih, A., Cahaya, I. M. E., & Poerwati, C. E. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Quantum Learning Berbasis Steam terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1887–1896. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4299
Suryawati, Aditya, E. & Muhammad, A. (2021). Capaian Pembelajaran Elemen Dasar-Dasar Literasi & STEAM. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknolog
Syafi’i, I., & Dianah, N. D. (2021). Pemanfaatan Loose Parts dalam Pembelajaran STEAM pada Anak Usia Dini. AULADA: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak. Vol. 3 No. 1. Hal. 105-114.
Putri, S.U., Adjie, N., & Pristiana, F. (2021). Peer teaching Bichronous online learing untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Calon Guru dalam Menganalisis Konsep STEAM untuk PAUD. Aulad: Journal on Early Childhood, Vol. 4 No. 3. Hal. 219-226.
Qomariyah, N. & Qalbi, Z. (2021). Pemahaman Guru PAUD Tentang Pembelajaran Berbasis STEAM dengan Penggunaan Media Loose Parts di Desa Bukit Harapan. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, Vol. 3 No. 1.
Umar. (2019). Pengantar Profesi Keguruan. Depok: Rajawali Pers. Ed. 1 Cet. 1.
Usman, J., Nisa, L., Prastyo, D., & Virdyna, N.K. (2020). Penguatan Satuan PAUD melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis STEAM dalam Pendidikan Abad 21 di Taman Kanak-kanak Islam Terpadu Nurul Hidayah Sampang. Perdikan: Journal of Community Engagement, Vol. 2 No. 2. Hal. 95-103.
Yuliardi, T.P., Basri, I.Y., Hernando, F., & Afrizal, A. (2022). Penerapan Pembelajaran Berbasis STEAM (Science, Technology, Enggineering, Art, Mathematic) Pada Mahasiswa Mata Kuliah CAD. Research in Education and Technology, Vol. 1 No. 1. Hal. 60-67.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).