Pengaruh Penggunaan Media Kantong Abjad dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf pada Anak Kelompok B di TK Negeri Terang Kabupaten Manggarai Barat Flores

Authors

  • Elviana Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Ahmad Afiif Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Muh. Anwar HM Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Ahmad Munawwir Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.24252/nananeke.v8i1.58177

Keywords:

Alphabet Pocket, Ability to Recognize Letters, Early Childhood

Abstract

This research aims: 1) To describe the ability to recognize letters before the application of alphabet pocket media to group B children at Terang state kindergarten west manggarai regency Flores; 2) To describe the ability to recognize letters after the application of alphabet pocket media to group B children at Terang state kindergarten west manggarai regency Flores; 3) To describe the effect of using alphabet pocket media on the ability to recognize letters in group B children at Terang state kindergarten west manggarai regency Flores. This research is a quantitativeresearch with a pre-experimental design approach with the type of design “One Group Pre-Test-Post-Test Designs”, The sampling technique used a saturated sampling technique so that the number of samples obtained was 12 children. The research instrument used was a guideline for observing the ability to recognize letters. Data analysis used in this study was a descriptive and inferential statistical analysis technique. The results of the study showed that: a) The use of alphabet pocket media before carrying out treatment, the average value of children’s ability to recognize letters obtaided was 11.08; b) The use of alphabet pocket media has proven effective in omproving the ability to recognize letters in children in group B. This can be seen after carrying out treatment 5 times, the average value is 18.41; c) Based on the results of the study, there is an effect of the use of alphabet pocket media on the ability to recognize letters in children in group B at TK Negeri Terang, west manggarai regency Flores.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ahmad Munawwir, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=id&hl=id&user=cYUAeiIAAAAJ

 

References

Andarini, S. (2021). Budaya Literasi Membaca dan Keterampilan Menulis Paragraph Siswa Sekolah Dasar.

Astuti, N. (2023). Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas II MI Tarbiyatul Mustofa Sigedong. Jurnal Dialektika Jurusan PGSD, 13(1), 9–17.

Azizah, N. (2021). Pengaruh Media Kantong Pintar Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 7(1).

CH, S. E. (2023). Golden Age Parenting: Memaksimalkan Potensi Anak di Usia Emas. Anak Hebat Indonesia.

Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijawa, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993

Hamsiani, & Pajarianto, H. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Melalui Metode Bercerita. Journal Of PEA : Jurnal Pendidikan Edukasi Anak, 1(1).

Handayani, S. D. (2020). Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak di Kelompok B TK Aba Kalibulus Bimomartani Kecamatan Ngemplak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1).

M, F. A. (2014). Membuat Anak Gila Membaca. Mizan.

Mangkuwibawa, H., Mufie, Z., & Aulia, D. K. (2022). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal dan Konsonan Melalui Permainan Memancing Huruf Pada Anak Usia Dini. Gunung Djati Conference, 13, 51–59.

Mulyati. (2015). Terampil Berbahasa Indonesia. Prenadamedia Group.

Mutaqin, I., Widiati, G. T., & Suharmani. (2022). Implementasi Media Kantong Bilangan Pada Pembelajaran Matematika Madrasah Ibtidaiyah. JPDI: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 48–70.

Sari, M. E., Yenni, Nazariah, Manullang, K. R., Ayuningtyas, V., Wardhani, M. K., Yanti, S., Pratiwi, M., Tangkin, W. P., Dewi, N. R., Fahmi, A. I., Isnaningsih, A., Nanang, & Wahyuningsih, E. T. (2023). Dunia Matematika Untuk PAUD. Get Press Indonesia.

Sari, N. R., Hayati, F., & Harfiandi. (2021). Analisis Kemampuan Mengenal Huruf Abjad Pada Anak Kelompok A di TK Bungong Seleupok Banda Ace. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1).

Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori. Bumi Aksara.

Susiana, & Setyowati, S. (2023). Pengaruh Media Kantong Pintar Untuk Meningkatkan Kemampuan Pengenalan Huruf Vokal dan Konsonan Pada Anak Kelompok B TK Harapan Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Matematika, 11(1).

Yeni, A., & Hartati, S. (2020). Studi Literature: Stimulasi Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Permainan Menguraikan Kata di Taman Kanak-Kanak Alwidjar Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1).

Published

2025-06-30

How to Cite

Elviana, Ahmad Afiif, Muh. Anwar HM, & Munawwir, A. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Kantong Abjad dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf pada Anak Kelompok B di TK Negeri Terang Kabupaten Manggarai Barat Flores. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 8(1), 30–40. https://doi.org/10.24252/nananeke.v8i1.58177