PENGARUH MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DAN MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA TERHADAP MUTU PENDIDIKAN

  • Indahyani Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • St. Syamsuddhuha Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Musdalifah Musdalifah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

Abstract: The Effect of Human Resource Management and Facilities and Infrastructure Management on Education Quality

This study aims to analyze and examine the influence of human resource management and facilities and infrastructure management on the quality of education in State Junior High Schools in Ulaweng District, Bone Regency. This research is a quantitative research using ex post facto method. All educators and education staff in State Junior High Schools throughout the Ulaweng District, Bone Regency, totaling 71 people became research respondents. The data collection instrument used is a questionnaire and data analysis techniques using simple and multiple linear regression analysis and conducting a determination test to test how much influence is generated. The results of this study indicate that: 1) the influence of human resource management significantly on the quality of 68.6%; 2) there is a significant influence of facilities and infrastructure management on the quality of education by 70.4%; and 3) there is an effect of human resource management together with the management of facilities and infrastructure on the quality of education by 76.3% in State Junior High Schools in Ulaweng District, Bone Regency.

 

References

Agustina, Ramli, M., & Syamsudduha, S. (2020). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Madrasah di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Bulukumba. Journal of Islamic Education Management, 6(1), 13–26. https://doi.org/10.19109/elidare.v6i1.5715

Ariyani, R. (2018). Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SLB Buah Hati Kota Jambi. Jurnal Al-Afkar, 6(2), 110–128. https://doi.org/10.32520/afkar.v6i2.239

Ayuningsih, R., Muhtarom, & Ngarifin, S. Al. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK Pelita Gedong Tataan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 3(1), 24–31. https://doi.org/10.54892/jmpialidarah.v3i1.31

Barnawi, & Arifin, M. (2013). Mengelola Sekolah Berbasis Enterpreneurship. Jogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Danial, D., & Damopolii, M. (2019). Hubungan antara Budaya Madrasah dengan Motivasi Kerja Guru di MTs se-Kecamatan Sinjai Barat. Lentera Pendidikan, 22(1), 141–156. https://doi.org/10.24252/lp.2019v22n1i12

Danial, D., Damopolii, M., & Syamsudduha, S. (2019). Hubungan Antara Iklim dan Budaya Madrasah dengan Motivasi Kerja Guru pada Madrasah Tsanawiyah di Kecamatan Sinjai Barat Kabupaten Sinjai. 14(1), 60–72. https://doi.org/10.23917/jmp.v14i1.8357

Er, L. V. M., & Rahman, D. (2019). Kinerja Pegawai (Analisis Komparatif Berdasarkan Gender) di Kantor Kementerian Agama Kabupaten Bone. Manajemen Pendidikan, 14(2), 137–143. https://doi.org/10.23917/jmp.v14i2.9165

Fadila, R. N., Lutfiani, E. A., Ramadiani, I. S., Veronika, N., Rachmanto, D., & Arfinanti, N. (2020). Efektivitas pengelolaan sumber daya sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 81–88. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i1.28997

Hasibuan, M. S. P. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. (Jakarta: Bumi Aksara.

Mulyasa, E. (2014). Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muslimin, T. A., & Kartiko, A. (2021). Pengaruh Sarana dan Prasarana Terhadap Mutu Pendidikan di Madrasah Bertaraf Internasional Nurul Ummah Pacet Mojokerto. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 75–87. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v1i2.30

Primayana, K. H. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Perguruan Tinggi. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(2), 7–15. https://doi.org/10.25078/jpm.v1i2.45

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Riani, A. L. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Masa Kini. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Salahudin, Akos, M., & Hermawan, A. (2018). Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Sumber Daya Manusia dan Sarana Prasarana di MTsN Banjar Selatan 2 Kota Banjarmasin. Jurnal Ilmu Administrasi Dan Manajemen, 2(1), 1–13. https://ejournal.stiabinabanuabjm.ac.id/index.php/administraus/article/download/18/9

Samsiah, Ibrahim, M. M., & Musdalifah. (2018). Partisipasi Masyarakat dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MadrasahIbtidaiyah Maroanging Kabupaten Bulukumba. Journal of Islamic Education Management, 4(2), 171–181. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/El-idare/article/view/3646/2413

Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Yamin, M., & Maisah. (2009). Manajemen Pembelajaran Kelas Strategi Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada.

Yulius, M. (2020). Strategi Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Manajemen Sarana dan Prasarana Pada SMK Negeri 1 Singkawang. Jurnal Ilmiah Kependidikan, XIII(2), 246–255. https://doi.org/10.30595/jkp.v13i2.6982

Published
2022-03-19
Section
Vol 1 No 2
Abstract viewed = 174 times