Development of Inventor 2-Based XyMath Learning Media on Class VIII Class VIII Linear Equation System Materials

  • Rezkianti Hasan Universitas Negeri Makassar
    (ID)
  • Nurkholis Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Sri Sulasteri Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: Learning Model, R&D, ADDIE, Inventor 2

Abstract

This study aims to determine the process of developing mathematics learning media for two-variable linear equation systems in MTs Darul Falah Bikeru that meet valid, practical, and effective criteria. This research is in the form of Research and Development (R&D) research with the ADDIE development model. The procedure includes 5 stages, namely: (1) analysis stage, (2) design stage, (3) development stage, (4) implementation stage, (5) evaluate stage. The subject of this study was class VIII students at MTs Darul Falah Bikeru. The product that was successfully developed in this development is the XyMath application created using Inventor 2.  The results of this study show that the development of Inventor 2-based XyMath learning media on the material of the Two-Variable Linear Equation System is feasible to use in MTs Darul Falah Bikeru. From the results of product trials, students are more interested and understand the material taught using XyMath learning media compared to using digital books

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bariroh, A. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Ketidaktuntasan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Geografi di Kelas X Tahun Ajaran 2012/2013 SMA Mardi Siwi Surabaya. Swara Bhumi E-Journal Pendidikan Geografi FIS Unesa, 3(2).

Darmawan, D. (2015). Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.

Hakky, M. K. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android untuk Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi. Jurnal Pendidikan Informatika, 2.

Hapsari, S. N. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Kemampuan Menulis Narasi. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2).

Hasyim, A. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan di Sekolah. Yogyakarta: Media Akademi.

Herliandry, L. D. (2020). Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1).

Hestiliani, T., & Miftahuddin. (2020). Pengembangan E-Book Suplemen Pembelajaran Sejarah Materi Sistem Pemerintahan Kolonial Hindia Belanda untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Wawasan Kebangsaan Peserta Didik di Sekolah Menengah Atas. Universitas Negeri Yogyakarta.

Ismayani, A. (2018). Cara Mudah Membuat Aplikasi Pembelajaran Berbasis Android dengan Thunkable. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Jinlong. (2012). Mobile Learning Reseach-based intellegent Mobile Phone and 3G Networks. JUrnal IEEE, 1238–1242.

Lubis, I. R., & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Kognitif Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Ipa, 1(2).

Marzuki, & Khanifah, S. (2021). Pendidikan Ideal Perspektif Tagore dan Ki Hadjar Dewantara dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Civics, 13(2).

Pratama, R. E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring dan Luring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 44–59.

Rifdah, N. (2020). Pengembangan Media Mobile Learning Menggunakan App Inventor pada Materi Vektor.

Risma. (2019). Pengembangan Android Mobile Learning Menggunakan Mit App Inventor sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Dasar-Dasar Logika. UIN Raden Intan Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.

Published
2022-12-01
How to Cite
Hasan, Rezkianti, Nurkholis, and Sri Sulasteri. 2022. “Development of Inventor 2-Based XyMath Learning Media on Class VIII Class VIII Linear Equation System Materials”. Alauddin Journal of Mathematics Education 4 (2), 222-32. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/ajme/article/view/33699.
Section
Vol. 4 No. 2
Abstract viewed = 70 times