The Anxiety Level of Students Nursing-Academic last term in Yapenas 21 Maros towards the final project
Keywords:
Anxiety, Final Year Students, Final ProjectAbstract
The final project is one of the main requirements for studenst to obtain a graduation degree. However, some students are not psychologically prepared to face it, leading to anxiety disorders. Anxiety is a state that can cause someone to feel uncomfortable, restless, afraid, worried, and uneasy, accompanied by various physical symptoms. anxiety also refers to a person's subjective feelings of tension, fear, nervousness, and worry. The high level of anxiety makes a person's normal life difficult, such as disrupting activities and social life. Anxiety is one of the various types of emotional and behavioral disorders. The purpose of this research is to determine the Description of the Anxiety Level of Final Year Students in the D-III Nursing Education Program. This research method uses Descriptive Quantitative with a population of all final-year students from the 2022 cohort at the Yapenas 21 Maros Nursing Academy campus. The research results show that the majority of respondents experienced moderate anxiety levels at 60%, students who experienced mild anxiety levels at 26.7%, and students who experienced severe anxiety levels at 13.3%. It can be concluded that the majority of final-year students from the 2022 cohort of the D-III Nursing Education program at the Yapenas 21 Maros Nursing Academy are at a moderate level when facing their final scientific writing task (KTI).
References
Akhnaf, A. F., Putri, R. P., Vaca, A., Hidayat, N. P., Az-Zahra, R. I., & Rusdi, A. (2022). Self Awarness Dan Kecemasan Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 6(1), 107–118.
Al-Hasmi, R., Noviekayati, & Rina, A. P. (2022). Kecemasan pada mahasiswa yang sedang menghadapi skripsi: Bagaimana peran kepercayaan diri ? Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1).
Bukit, E., & Widodo, Y. H. (2022). Tingkat Kecemasan dalam Menyusun Skripsi pada Mahasiswa Perantau Berdomisili di Yogyakarta. Jurnal of Counseling and Personal Development, 4(1), 44–49.
Clarista, S., & Biromo, A. R. (2024). Gambaran Tingkat Kecemasan Dalam Menyusun Skripsi Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Tarumanagara Angkatan 2020. Jurnal Kesehatan Tambusai, 5(1), 1542–1545.
Gustina, N. Z., Badri, I. A., & Putri, Y. D. (2023). Hubungan Peer Support Dengan Tingkat Kecemasan Mahasiswa Akhir Studi Di Kota Batam. Jurnal Riset Kesehatan Nasional, 7(2), 150–155.
Malfasari, E., Devita, Y., Erlin, F., & Filer. (2018). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Tugas Akhir Di STIKES Negeri Payung Pekanbaru. Jurnal Ners Indonesia, 8(2).
Marjan, F., Sano, A., & Ifdil. (2018). Tingkat Kecemasan Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Dalam Menyusun Skripsi. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 3(2).
Marlita, L., Anita, Y. F., & Kurnia, R. (2023). Tingkat Kecemasan Mahasiswa Dalam Menghadapi Ujian Praktikum Pada Mahasiswa Fakultas Farmasi Dan Ilmu Kesehatan Universitas Abdurrab. Jurnal Keperawatan Abdurrab, 7(1), 61–68.
Srinayanti, Y., Rosmiati, & Munandar, A. (2018). Gambaran Tingkat Kecemasan Dan Persepsi Mahasiswa Dalam Menghadapi Tugas Akhir Di Program Studi S1 Keperawatan STIKes Muhammadiyah Ciamis. Jurnal Stikes Muhammadiyah Ciamis, 5(2), 102–110.
Sugiharno, R. T., Susanto, W. H. A., & Wospakrik, F. (2022). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa Dalam Menghadapi Tugas Akhir. Jurnal Keperawatan Silampari, 5(2), 1190–1197.
Susilo, T. E. P., & Eldawaty. (2021). Tingkat Kecemasan Mahasiswa Dalam Penyusunan Skripsi Di Prodi Penjaskesrek Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Padang. Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 105–113.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Informasi Hak Cipta
KEBIJAKAN HIGIENE : JURNAL KESEHATAN LINGKUNGAN (AKSES TERBUKA)
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).