PERLINDUNGAN KONSUMEN TERHADAP KESADARAN PRODUK MAKANAN HALAL DI WILAYAH MINORITAS STUDI KOLABORASI HUKUM POSITIF DAN HUKUM ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.24252/el-iqthisady.vi.51760Abstract
Abstrak
Keseimbangan perlindungan hukum terhadap pelaku usaha dan konsumen tidak terlepas dari adanya pengaturan tentang hubungan-hubungan hukum yang terjadi antar para pihak. Halal merupakan bagian dari salah satu hak konsumen dalam menerima kebenaran atas segala informasi yang pasti tentang produk. Tujuan dilakukannya penelitian ini untuk menemukan: kesadaran halal konsumen terhadap produk makanan kemasan, serta bentuk pelaksanaan saksi yang dilakukan oleh lembaga BPJPH dan LPPOM MUI dalam melindungi dan mengawasi sertifikat halal. Metode Penelitian ini adalah field research dengan menggunakan pendekatan pada norma atau perundang-undangan (statute apparoach), pendekatan teologi, serta pendekatan konseptual (Conceptual Apporoach). Hasil Penelitian ini ialah Kesadaran konsumen terhadap sertifikat halal pada produk makanan, tidak hanya dari kalangan Muslim tetapi juga konsumen non-Muslim yang menganggap halal sebagai tanda kualitas, terutama dalam melindungi hak-hak konsumen dan memastikan transparansi serta kepercayaan dalam transaksi komersial. Mengonsumsi produk halal merupakan perintah Agama Islam yang terdapat dalam beberapa ayat dalam Al-Quran serta Hadits. Sanksi yang dilakukan oleh BPJPH dan LPPOM MUI sementara hanya sebatas pembinaan dan edukasi kepada pelaku usaha untuk mendaftarkan dan mencantumkan label halal pada setiap produknya.
Kata Kunci : Perlindungan Hukum, Konsumen, Hukum Islam.
Abstract
The balance of legal protection for business actors and consumers is inseparable from the regulation of legal relationships that occur between the parties. Halal is part of one of the rights of consumers in accepting the truth of all certain information about the product. The purpose of this study is to find: consumer halal awareness of packaged food products, as well as the form of witness implementation carried out by BPJPH and LPPOM MUI institutions in protecting and supervising halal certificates. This research method is field research using an approach to norms or legislation (statute apparoach), a theological approach, and a conceptual approach (Conceptual Apporoach). The result of this research is consumer awareness of halal certificates on food products, not only from Muslims but also non-Muslim consumers who consider halal as a sign of quality, especially in protecting consumer rights and ensuring transparency and trust in commercial transactions. Consuming halal products is an Islamic command contained in several verses in the Quran and Hadith. The sanctions carried out by BPJPH and LPPOM MUI are temporarily limited to coaching and education to business actors to register and include halal labels on each product.
Keywords: Consumers, Islamic Law, Legal Protection.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once an article was published in the journal, the author(s) are:
- to retain copyright and grant to the journal right licensed under Creative Commons License Attribution that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship.
- permitted to publish their work online in third parties as it can lead wider dissemination of the work, with an acknowledgement of its initial publication in this journal
- continue to be the copyright owner and allow the journal to publish the article with the CC BY-NC-SA license
- receiving a DOI (Digital Object Identifier) of the work.