Efektivitas Game Epic Skater 2 Sebagai Media Simulasi Bermain Skateboard Menggunakan Konsep Fisika Kinematika 2 Dimensi

  • Nurul Fatihah Universitas Negeri Yogyakarta
    (ID)
  • Nikma Nurul Khomsati Universitas Negeri Yogyakarta
    (ID)
  • Bayu Setiaji Universitas Negeri Yogyakarta
    (ID)

Abstract

Epic Skater 2 is a 3D skating game simulating skateboarding on various tracks by sliding and spinning to get maximum points. This study aims to analyze the concept of physics in kinematics material especially parabolic motion by analyzing the trajectory objects in the y direction in the Epic Skater game is it in accordance with the concept physics then concluded its effectiveness to be applied in skateboarding. The method used is an analysis using the tracker application. By using this software tracking data is represented in the graphical form y to t. Based on the research, the maximum height obtained in the epic skater game sequentially is 0,809 m ; 0,812 m ; 0,562 m ; 0,563 m, then averange height of 0,6865 m is obtained. The maximum height obtained on the skateboard game sequentially is 0,669 m ; 0,629 m ; 0,600 m ; 0,577 m, than an averange height of 0,61875 m is  obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. I. Hanafri, A. Budiman, and N. A. Akbar, “Game Edukasi Tebak Gambar Bahasa Jawa Menggunakan Adobe Flash CS6 Berbasis Android,” vol. 5, no. 2.

H. Ruspitasari, S. Supeno, and Y. Yushardi, “Kajian Kinematika Gerak Pada Gerak Kendaraan Bermotor Di Jalan Kabupaten Ngawi Sebagai Sumber Belajar Fisika,” Orbita, vol. 8, no. 2, p. 282, Nov. 2022, doi: 10.31764/orbita.v8i2.9035.

M. I. Hanafri, A. Budiman, and N. A. Akbar, “Game Edukasi Tebak Gambar Bahasa Jawa Menggunakan Adobe Flash CS6 Berbasis Android,” vol. 5, no. 2.

H. Ruspitasari, S. Supeno, and Y. Yushardi, “Kajian Kinematika Gerak Pada Gerak Kendaraan Bermotor Di Jalan Kabupaten Ngawi Sebagai Sumber Belajar Fisika,” Orbita, vol. 8, no. 2, p. 282, Nov. 2022, doi: 10.31764/orbita.v8i2.9035.

F. Haidy, G. R. Wilis, and I. Santosa, “Analisa Gerak Kinematika pada Mesin Asah Mata Gergaji Bundar Menggunakan Mekanisme Engkol Peluncur,” seniati, vol. 6, no. 2, pp. 372–381, Jul. 2022, doi: 10.36040/seniati.v6i2.4926.

T. Khotimah and F. S. Hilyana, “Kalkulator Fisika Gerak Satu Dimensi Berbasis Android,” Simet, vol. 9, no. 1, pp. 541–546, Apr. 2018, doi: 10.24176/simet.v9i1.2026.

E. K. Sitinjak and M. Pd, “Konsep Dasar Besaran Dan Kinematika Gerak”.

S. Prihatini, W. Handayani, and R. D. Agustina, “Identifikasi Faktor Perpindahan Terhadap Waktu Yang Berpengaruh Pada Kinemetika Gerak Lurus Beraturan (GLB) Dan Gerak Lurus Berubah Beraturan (GLBB),” JOTALP, vol. 2, no. 2, pp. 13–20, Sep. 2017, doi: 10.15575/jotalp.v2i2.6580.

M. N. Hudha, L. Yuliati, and S. Sutopo, “Perubahan Konseptual Fisika Dengan Authentic Problem Melalui Integrative Learning Pada Topik Gerak Lurus Pada SMA Suryabuana Malang,” Jurnal Inspirasi Pendidikan, vol. 6, no. 1, p. 733, Feb. 2016, doi: 10.21067/jip.v6i1.1078.

D. E. Saputri, M. R. A. Taqwa, F. N. Aini, M. I. Shodiqin, and L. Rivaldo, “Pemahaman Konsep Mekanika: Menentukan Arah Percepatan Pendulum, Sulitkah?,” J. Pendidik. Fis. Teknol., vol. 5, no. 1, pp. 110–117, May 2019, doi: 10.29303/jpft.v5i1.1134.

E. K. Sitinjak and M. Pd, “Konsep Dasar Besaran Dan Kinematika Gerak”.

J. Rajagukguk and C. Sarumaha, “Pemodelan Dan Analisis Gerak Parabola Dua Dimensi Dengan Menggunakan Aplikasi Gui Matlab,” 2018.

P. Pramitasari, “Jurusan Matematika Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Jember,” 2013.

I. B. A. Paramarta and I. G. A. Ratnawati, “Visualisasi gerak peluru menggunakan matlab,” Prosiding Simposium Nasional Inovasi Pembelajaran dan Sains, vol. 2011, no. Snips, pp. 1–16, 2015.

A. F. Yasmira, D. A. Santoso, and W. Setiawan, “Pengaruh Metode Box Jump Dan Skipping Rope Terhadap Peningkatan Kemampuan Trik Ollie Dalam Olahraga Skateboard Pada Skater Beginner Di Msd Skateboarding Muncar,” 2019.

D. Husnul, “Meningkatkan Kemampuan Teknik Ollie Pada Olahraga Skateboard Melalui Metode Latihan Calf Raises Dan Jumping Jack,” JSS, vol. 12, no. 1, p. 33, Jun. 2022, doi: 10.17977/um057v12i1p33-37.

D. Rhenega, “Pemanfaatan An Tokoh Legendaris Barat Sebagai Ilustrasi Dalam Perancangan Desain Barat Sebagai Ilustrasi Papan Papan Skate Disease Skateboard”.

Published
2023-08-31
How to Cite
Nurul Fatihah, Nikma Nurul Khomsati, & Bayu Setiaji. (2023). Efektivitas Game Epic Skater 2 Sebagai Media Simulasi Bermain Skateboard Menggunakan Konsep Fisika Kinematika 2 Dimensi . JFT: Jurnal Fisika Dan Terapannya, 10(1), 47-56. https://doi.org/10.24252/jft.v10i1.34688
Section
Artikel
Abstract viewed = 476 times

Most read articles by the same author(s)