ANALISIS KETERAMPILAN BERPIKIR ALJABAR SISWA KELAS VIII MTs

Misbahuddin Misbahuddin, St.Hasmiah Mustamin, Fitriani Nur

Abstract


Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui jenis keterampilan berpikir aljabar siswa. Fokus dalam penelitian ini adalah kemampuan generasional, kemampuan transformasional, dan kemampuan level-meta global. Jenis penelitian ini adalah penelitian dekskriptif kualitatif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII MTs Ganrang Batu Kabupaten Jeneponto sebanyak 29 orang, yang selanjutnya dipilih menjadi subjek wawancara adalah 6 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan tes diagnostik dan wawancara mendalam. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) kemampuan generasional siswa subjek kategori tinggi dan sedang cenderung mampu pada indikator menentukan makna variabel dari suatu masalah dan mempresentasikan masalah dalam hubungan antar variabel. Subjek pada kategori rendah belum mampu dalam aktivitas  generasional, 2) kemampuan transformasional siswa kategori tinggi cenderung mampu pada indikator menentukan bentuk aljabar yang ekuivalen dan menyelesaikan operasi bentuk aljabar. Subjek pada kategori sedang dalam aktivitas transformasional mampu menyelesaikan operasi bentuk aljabar, sedangkan subjek pada kategori rendah belum mampu dalam aktivitas generasional baik pada indikator menentukan bentuk aljabar yang ekuivalen maupun menyelesaikan operasi bentuk aljabar 3) kemampuan level-meta global siswa kategori tinggi, kategori sedang, dan kategori rendah cenderung belum mampu dalam indikator menggunakan aljabar untuk menganalisis perubahan, hubungan, dan memprediksi suatu masalah dalam matematika dan menggunakan aljabar untuk memodelkan masalah dan menyelesaikannya.

 

Abstract

This study aims to determine the types of students' algebraic thinking skills. The focus in this research is generational abilities, transformational abilities, and global meta-level capabilities. This type of research is qualitative descriptive research. The subjects of this research were 29th grade students of Mts Ganrang Batu, Jeneponto Regency with 29 people, who were subsequently chosen as the subjects of the interviews were 6 people. Data collection techniques using diagnostic tests and in-depth interviews. The results of this study indicate that: 1) the generational abilities of high and medium category subject students tend to be able to determine the meaning of variable indicators of a problem and present problems in the relationships between variables. Subjects in the low category have not been able to be in generational activities, 2) the transformational abilities of high category students tend to be able to on indicators determine the equivalent algebraic form and complete the operation of the algebraic form. Subjects in the medium category in transformational activities are able to complete algebraic form operations, while subjects in the low category have not been able to in generational activities either on indicators determining equivalent algebraic forms or completing algebraic form operations 3) global meta-level ability of high category students, medium categories, and low categories tend not to be able to use indicators of algebra to analyze changes, relationships, and predict problems in mathematics and use algebra to model problems and solve them.


Full Text:

PDF

References


Cai, J. (2004). Developing Algebraic Thinking in the Earlier Grades from an International Perspective. National Science Foundation, 8(1), 1.

Kemendikbud RI. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kierran, C. (2016). Algebraic Thinking in The Early Grades: What is it? The Mathematic Educator, 8(1), 146.

Lingga, A. dan W. S. (2016). Pengaruh Kemampuan Berpikir Aljabar terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika di Kelas VIII SMP Negeri 1 Kaliwedi Kabupaten Cirebon. Jurnal Online Pendidikan Matematika.

Patton, B. dan E. D. L. S. (2012). Algebraic Thinking Using “Guess My Number” Problem. International Journal of Instruction, 5(1), 7.

Sumardiyono. (2004). Karakteristik Matematika dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Depdiknas.

Tagle, J. (2016). Developing Algebraic Thinking Skill Among Third Grades Through Pictorial Models. International Journal for Education Studies, 8(2), 147.

Toheri dan Sihabuddin. (2012). Analisis Keterampilan Berpikir Aljabar Mahasiswa Semester IV Tahun Ajaran 2004-2012 IAIN Syekh Nuriati Cirebon. In Skripsi. Cirebon: IAIN Syekh Nuriati Cirebon.

Uno, H. (2007). Profesi Kependidikan (Bumi Aksar). Jakarta.

Wilujeng, H. (2017). Profile of Student Algebra Thinking Ability Based on Mathematical Preliminary Skills. International Journal of Reseach, 5(11), 211.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Al asma : Journal of Islamic Education is indexed by:

  


Al asma : Journal of Islamic Education

Published by:

Komite Penjaminan Mutu (Quality Assurance Committee), Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Alauddin State Islamic University of Makassar

Office Address:

JL. H. M. Yasin Limpo, No. 36, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training Building, Quality Assurance Committee Office at 3th floor, Samata - Gowa, Sulawesi Selatan 92113

Email: al-asma@uin-alauddin.ac.id

Print ISSN: 2715-2820 | Online ISSN: 2715-2812 

 

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

 View Al asma Stats