GEOGEBRA: SOFTWARE DALAM PENGEMBANGAN BAHAN AJAR TRANSFORMASI GEOMETRI

Nurul Hafidzah Jamaluddin, Sri Sulasteri, Andi Dian Angriani

Abstract


Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui proses pengembangan dan kualitas bahan ajar berbasis GeoGebra pada materi transformasi geometri terhadap pemahaman konsep siswa kelas IX. Jenis penelitian yang digunakan adalah research and development dengan mengacu pada model pengembangan ADDIE, yaitu Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Produk yang dikembangkan berupa bahan ajar berbasis GeoGebra pada materi transformasi geometri. Subjek uji coba dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX-C SMP Negeri 1 Mangarabombang, Sulawesi Selatan. Hasil yang diperoleh adalah bahan ajar berbasis GeoGebra, angket respons siswa, lembar observasi kemampuan guru dan tes pemahaman konsep berada pada kategori valid, serta RPP, angket respons guru, lembar observasi aktivitas siswa dan lembar pengamatan keterlaksanaan bahan ajar berbasis GeoGebra berada pada kategori sangat valid. Bahan ajar yang dikembangkan dinyatakan praktis dengan melihat hasil analisis angket respons siswa dan angket respons guru positif, dan lembar keterlaksanaan bahan ajar untuk ketiga aspek berada pada kategori terlaksana seluruhnya. Keefektifan bahan ajar dilihat dari hasil analisis tes hasil belajar yang menunjukkan kategori baik. Demikian juga persentase aktivitas mahasiswa dan kemampuan guru dalam mengelola pembelajaran berada pada kategori sangat baik. Oleh karena itu, bahan ajar yang dikembangkan valid, praktis, dan efektif.

 

Abstract

The purpose of this study was to determine the process of development and quality of GeoGebra-based teaching materials on geometry transformation material on the concept of understanding of grade IX students. The type of research used is research and development with reference to the ADDIE development model, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The product developed in the form of GeoGebra-based teaching materials on geometry transformation material. Subjects in this study were students of class IX-C SMP Negeri 1 Mangarabombang, South Sulawesi. The results obtained are GeoGebra-based teaching materials, student response questionnaires, teacher ability observation sheets, and concept understanding tests are in the valid category, and RPP, teacher response questionnaires, student activity observation sheets and observations of the implementation of GeoGebra-based teaching materials are in the very valid category. The teaching material developed was declared practical by looking at the results of the analysis of the student response questionnaire and the teacher's questionnaire response that were, and the implementation sheet of teaching materials for all three aspects belonged to the overall implemented category. The effectiveness of teaching materials is seen from the results of the analysis of learning outcomes tests that show good categories. Likewise, the percentage of student activity and the ability of teachers to manage to learn is in the very good category. Therefore, the teaching materials developed are valid, practical, and effective.


Keywords


bahan ajar, geogebra, transformasi geometri

Full Text:

PDF

References


Arbain & Shukor (2015). The effects of GeoGebra on Students Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 208 – 214.

Arsyad, A. (2010). Media Pembeajaran (Cet. 13). Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Asngari, D. R. (n.d.). (2015) Penggunaan GeoGebra dalam Pembelajaan Geometri.

Azhar, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada

Hanafi, M., Wulandari, K. N., & Wulansari, R. (2017). Transformasi Geometri Rotasi Berbantuan Software GeoGebra. Fibonacci, 3(2).

Nur, F. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Kelas VII SMP Berdasarkan Model Pembelajaran Kolb-Knisley Berbantuan GeoGebra sebagai Upaya Meningkatkan High Order Thinking Skill dan Apresiasi Siswa terhadap Matematika. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 5(1), 96-109.

Papanastasiou, C. (2002). Effects of Background and School Factors on the Mathematics Achievement. Educational Research and Evaluation 8(1): 55-70.

Saha, Ayub, & Tarmizi. (2010). The Effects of GeoGebra on Mathematics Achievement: Enlightening Coordinate Geometry Learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 686 – 693.

Shadaan, P. and L. K. Eu (2013). Effectiveness of Using GeoGebra on Students’ Understanding in Learning Circles. The Malaysian Online Journal of Educational Technology, 1(4), 1.

Sundayana, R. (2013). Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Suparni, & Ibrahim. (2008). Strategi Pembelajaran Matematika. Sukses Offset.

Trianto. (2009). Mosel-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Umiyatun, N., Hartoyo, A., & Suratman, D. (2015). Pengaruh PembelajaranBerbantuan GeoGebra Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(12), 1.

Zayyadi, M., Supardi, L., & Misriyana, S. (2017). Pemanfaatan Teknologi Komputer sebagai Media Pembelajaran Pada Guru Matematika. Jurnal Pengabdian Masyaraka Borneo, 1(2), 26.

Yılmaz, Ç., Altun, S. A., & Olkun, S. (2010). Factors Affecting Students’ Attitude Towards Math: ABC Theory and its Reflection on Practice. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 2(2), 4502-4506.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Al asma : Journal of Islamic Education is indexed by:

  


Al asma : Journal of Islamic Education

Published by:

Komite Penjaminan Mutu (Quality Assurance Committee), Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Alauddin State Islamic University of Makassar

Office Address:

JL. H. M. Yasin Limpo, No. 36, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training Building, Quality Assurance Committee Office at 3th floor, Samata - Gowa, Sulawesi Selatan 92113

Email: al-asma@uin-alauddin.ac.id

Print ISSN: 2715-2820 | Online ISSN: 2715-2812 

 

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

 View Al asma Stats