INCREASING LEARNING OUTCOMES AMONG PRIMARY SCHOOL STUDENTS BY USING CLASSROOM MANAGEMENT

K. A. Rahman, Mohamad Muspawi, Muazza Muazza, Panji Firman Kurniawan

Abstract


Abstract:

This study aimed to determine the implementation of classroom management, and to find out the supporting and inhibiting factors in improving the students’ learning outcomes. This research used qualitative method which focused on interviewing the principal and teachers. The data were analyzed through classifying the data, coding and theme creation, then presenting the results. The finding of this study indicated that classroom management had impact on students’ learning outcomes. There were also some supporting factors, such as coordination and motivation from the school and parents who had big part in encouraging the improvement of the students’ learning outcomes. However, there were inhibiting factors, such as learning environment which was not conducive.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk menentukan implementasi manajemen kelas, serta faktor pendukung dan penghambat dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang berfokus pada wawancara kepala sekolah dan guru. Data dianalisis melalui pengklasifikasian data, pengkodean dan pembuatan tema, kemudian menyajikan hasilnya. Temuan dari penelitian ini menunjukkan bahwa manajemen kelas berdampak pada hasil belajar siswa. Terdapat juga beberapa faktor pendukung, seperti koordinasi dan motivasi dari sekolah dan orang tua yang berperan besar dalam mendorong peningkatan hasil belajar siswa. Namun, ada beberapa faktor penghambat, seperti lingkungan belajar yang tidak kondusif.

Keywords


Classroom Management; Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Chandra, R. (2015). Classroom Management for Effective Teaching. IJEPR Journal, 4 (4), 12–15.

Creswell, J, W. (2011). Educational research: Planning, Conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4 th ed). Boston: Pearson Education.

Delceva, J. (2014). Classroom Management. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, IJCRSEE, 2(1), 51–55.

Djamarah, S. B. & A. Z. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Handoko, T. H. (2009). Manajemen (2 nd ed). Yogyakarta: BPFE.

Johnson, B. & Christensen, L. B. (2008). Educations research: Quantitative, qualitative, and mixxed approaches (3 rd ed). Boston: Sage Publications.

Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Marshall, C, & Rossman, G, B. (1999). Designing qualitative research (3 rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.

Mudjiono, D. and. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Mursalin, S. and N. (2017). Peran Guru dalam Pelaksanaan Manajemen Kelas di Gugus Bungong Seulanga Kecamatan Syiah Kuala Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 2(1), 105–114.

Rosdiana, et al. (2017). Pengaruh Manajemen Kelas terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik pada MTs Madani Alaudin Kabupaten Gowa. Jurnal Lentera Pendidikan, 20(1), 112–126.

Shamina, E. and M. (2018). Classrom Management: Implication for teacher Preparation Programmes. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS), 23(1), 41–44.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Usman, M. U. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah. (2017). Manajemen Kelas dalam Menciptakan Suasana Belajar yang Kondusif; Upaya Peningkatan Prestasi belajar Siswa. Jurnal Al-Fikrah, 5(2), 180–192.

Wibowo. (2013). Perilaku dalam Organisasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wiyani, N. A. (2015). Manajemen Kelas: Teori dan Aplikasi untuk Menciptakan kelas yang Kondusif. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Wukir. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Organisasi Sekolah (Cetakan I). Yogyakarta: Multi Presindo.

Zainal, A. (2008). Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Lentera Cendikia.




DOI: https://doi.org/10.24252/lp.2019v22n2i1

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan is indexed by:

      

Office Address:

Jl. H. M. Yasin Limpo No. 36 Romangpolong, Samata, Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

ISSN printed: 1979-3472 ISSN online: 2580-5223

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Lentera Pendidikan Stats