IMPLEMENTASI ETNOMATEMATIKA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA JENJANG PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR

Fatimah S. Sirate

Abstract


Abstract: This article examines the implementation of ethnomathematics in mathematics instruction at elementary school level. The purpose of this study is to describe the implementation process of mathematics instruction that the instructional materials are taken from the local cultural values that is called ethnomathematics. This research is a qualitative study with a phenomenological approach that aims at obtaining information regarding the implementation of ethnomathematics. The methods of data collection used in this study are observation, interviews, and documentation. Methods of analyzing data include data reduction, presentation, verification, and conclution. The result shows that mathematics teachers at the IV, V, and VI grade applied ethnomathematics in learning mathematics, although the lesson plan did not contain the ethnomathematics contents. Application of ethnomathematics was used as a means to motivate and stimulate the students to overcome boredom and give a new situation to the learning of mathematics.

Abstrak: Artikel ini mengkaji implementasi etnomatematika dalam pembelajaran matematika pada jenjang pendidikan sekolah dasar. Tujuan tulisan ini adalah untuk mendeskripsikan pelaksanaan proses pembelajaran matematika yang materinya diangkat dari nilai-nilai budaya lokal yang bersifat matematika atau disebut dengan etnomatematika. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologis bertujuan untuk mendapatkan informasi selengkap mungkin mengenai implementasi etnomatematika dalam pembelajaran matematika pada tingkat sekolah dasar. Metode pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi, kemudian dianalisis dengan reduksi data, sajian data, verifikasi, dan penyimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam  proses pembelajaran matematika, guru kelas IV, V, VI telah memanfaatkan etnomatematika dalam pembelajaran matematika, walaupun dalam menyusun rencana pembelajaran sama sekali tidak terlihat etnomatematika termuat di rencana pembelajaran yang dibuat. Penerapan etnomatematika sebagai sarana untuk memotivasi, menstimulasi siswa, dapat mengatasi kejenuhan dan memberikan nuansa baru pada pembelajaran matematika.

Keywords


Etnomatematika,pembelajaran, integrasi budaya

References


Adam, S. (2004). “Ethnomatematical Ideas in the Curriculum”. Mathematics Education Journal, 2004. Vol. 16, No. 2, hal. 49-68.

Adam, S., Alangui, W., & Barton, B. (2003). A comment on Rowlands and Carson ‘Where would formal academic mathematics stand in a curriculum informed by ethnomathematics? A critical review’.Educational Studies in Mathematics, 52(3), 327-335.

Bishop, J. A. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational Studies in Mathematics, 19, 179-191.

D’Ambrosio, U. (2003). Stakes in Mathematics Education for the Societies of Today and Tomorrow. One Hundred Years of L’Enseignement Mathématique, Moments of Mathematics Education in the Twentieth Century. Proceedings of the EM-ICMI Symposium, Geneva, p. 20-22, in Daniel Coray et al (Eds).L’Enseignement Mathématiques, Genève, 302-316.

Kennedy dan Tipps, Rediesel, dalam Tandililing, dkk., Pengembangan Etnomatematika dalam Suku Dayak Kanayat’n di Kalimantan Barat (Suatu Upaya Pengembangan Bahan Ajar Matematika di Sekolah Dasar). Laporan Hasil Penelitian. FKIP Universitas Tanjungpura. Pontianak. Tidak diterbitkan. 2006:12.

Munaldus, (1998). Etanomatematika Dalam Masyarakat Dayak di Kalimantan Barat. Pontianak: FMIPA-FKIP UNTAN.

Sayu, Silvia, dkk. (2008). Pengembangan Bahan Ajar Matematika yang Bernuansa Etnomatematika dalam Suku Dayak Kanayat’n di Kalimantan Barat untuk membantu Siswa Sekolah Dasar Mempelajari Konsep Matematika. Penelitian Fundamental Tahun anggaran 2009. Tidak diterbitkan.

Shirley, L. (2008). Looks Back Ethnomathematics and Look Forward. Jurnal International Congress of Mathematics Education (6-13 Juli 2008). Atikel Online (http://pages.towson.edu/shirley/ethnomath%20looks%20back%20forward.htm) Diakses pada tanggal 20 Agustus 2008.

Tilaar, H.A.R., Multikulturalisme Tantangan-tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional, Jakarta: Grasindo, 2004.

Yaumi, Muhammad. (2008). Pengertian Konstruktivisme. Artikel Online (http://teoribelajar.blogspot.com/2008/10/pengertian-konstruktivisme.html) Diakses pada tanggal 15 November 2008




DOI: https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a4

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan is indexed by:

      

Office Address:

Jl. H. M. Yasin Limpo No. 36 Romangpolong, Samata, Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

ISSN printed: 1979-3472 ISSN online: 2580-5223

 


View Lentera Pendidikan Stats