PEMBARUAN PENDIDIKAN ISLAM DALAM KONTEKS PENDIDIKAN NASIONAL

Muh Idris

Abstract


The transformation of education needs a new way of thinking and practice by complete paradigm shift. It needs a systemic paradigm and emphasizes a basic change in other aspect. Vision in Islamic education development refers to educational reformation and modernization. This point of view is based on monotheism concept combining science and technology. The implications of this vision can be described as follows: developing the branch faculty of IAIN in to independent STAIN, opening wider mandate by developing study programs and converting STAIN and IAIN to be UIN. This is a conversion which may lead Islamic education institutions to play important role in developing science and technology, and to be more competitive in the global era. Hence, Islamic institutions will be the center of excellence in education and culture to develop human civilization, and be the centre of relevant workforce provision.


Keywords


Pembaruan, pendidikan Islam, pendidikan nasional

References


Abduh, Muhammad, “Al-Madāris al-Tajhizāt wa al-Madāris al-Aliyāt” dalam Imarah, al-A‘māl al-Kāmil Li al-Imām Muhammad Abduh, juz III, Bairut: al-Muassasah al-Arabiyah li al-Dirasah wa al-Nashr, 1972, Juz III.

Al-Abrasyi, M. Athiyah, al-Tarbiyyah al-Islāmiyyah wa Falsafatuhā, Mesir: Isa al-Babi al-Halabi, 1975.

Al-Ainain, Abu Khalil Abu, Falsafah al-Tarbiyyah al-Islāmiyyah fī al-Qur'ān al-Karīm, t.t: Dar al-Fikr al-Arabi, 1980.

Al-Ahwani, Ahmad Fu’ad, Al-Tarbiyyah fī al-Islām, Kairo: Dar al-Ma’arif, t.th. Ali, M. Natsir, Dasar-dasar Ilmu Mendidik, Jakarta: Mutiara, 1997.

Ali, Fachry, Kontinuitas dan Perubahan: Catatan Sejarah Sosial Budaya Alumni IAIN dalam Problem dan Prospek IAIN, Jakarta: Ditbinperta, 2000.

Arief, Armai, Reformulasi Pendidikan Islam, Jakarta: CRSD Press, 2005. Arifin, Muzayyin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: PT Bina Aksara, 1987.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib, Konsep Pendidikan dalam Islam, Bandung: Mizan, 1984.

Ashraf, New Horizon in Muslim Education, London: The Islamic Academy, Cambridge University, 1985.

Azra, Azyumardi, Paradigma Baru Pendidikan Nasional: Rekonstruksi dan Demokra-tisasi, Jakarta, Penerbit Buku Kompas, 2002.

--------,“Praktek Pendidikan Islam: Akselerasi Perkembangan dan Tantangan

Perubahan”, dalam Kusmana dan JM Muslimin (Ed.), Paradigma Baru Pendidikan: Restropeksi dan Proyeksi Modernisasi Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: IAIN Indonesia Social Equity Project (IISEP) bekerjasama Direktorat Pendidikan Tinggi Islam, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Departemen Agama RI, 2008.

Beane, J.A, Toepfer, C.F. Allesi, S.J. Curriculum Planing and Development, Boston: Allyn and Bacon, Inc, 1986.

Bocock, Jean dan David Watson (ed), Managing University Curriculum Making Common Cause, Buckingham: SRHE and Open University Press, 1994.

Bruner, Jerome S, The Relevance of Education, (New York: W.W. Norton & Company. Inc, 1973.

Daud, Wan Mohd Nor Wan, The Concept of Knowledge in Islam and its Implications for Education in a Developing Country, New York: Mansell, 2002.

Dewantara, Ki Hajar, Bagian Pertama Pendidikan, Yogyakarta: Majlis Luhur Persatuan Taman Siswa, 1962.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Fadjar, A. Malik, Reorientasi Pendidikan Islam, Jakarta: Fajar Dunia: 1999. Hamka, Lembaga Hidup, Jakarta: Djajamurni, 1962.

Hidayat, Komaruddin, ”Memetakan Kembali Struktur Keilmuan Islam”, dalam Fuaduddin dan Cik Hasan Bisri, Dinamika Pemikiran Islam di Perguruan Tinggi: Wacana Tentang Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Logos, 2002.

Himpunan Peraturan Perundang-undangan Produk Departemen Agama tahun 1999 yang dibuat oleh Biro Hukum dan Humas Depag RI.

http://www.ditpertais.net/artikel/atho01.htm. Tanggal 19 Desember 2007.

IAIN Syarif Hidayatullah, Proposal Konversi IAIN Menjadi Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah Jakarta, Jakarta, 2000.

Idris, Muhammad, Disertasi Sekolah Pasca sarjana UIN Jakarta 2008.

Imam Tholkhah dan Ahmad Barizi, Membuka Jendela Pendidikan: Mengurai Akar Tradisi dan Integrasi Keilmuan Pendidikan Islam.

Iqbal, Muhammad, The Reconstruction of Religions Thought in Islam, New Delhi: Kitab Bhavan, 1981.

Al-Kailani, Majid ‘Arsan, Al-Fikr al-Tarbawī ‘inda Ibn Taimiyah, Madinah al-Munawwarah, Maktabah Dar al-Turas, t.th.

Kerr, Clark, The Uses of The University, New York: Harper & Row, 1966.

Perubahan UUD 1945 dan Ketetapan-ketetapan SU-MPR Tahun 1999, Jakarta: Rineka Cipta, 1999.

M. Saerozi, “Bila Negara Mengatur Agama: Konfesionalitas Kebijakan Pendidikan Nasional” dalam Ulumuna Vol. VII Edisi 12 No. 2 Juli-Desember 2003.

Mahfuz, Syekh Ali, Hidayat al-Mursyidin; Kairo: al-Matba’at al-Usmaniyyah al-Misiyyah, 1958.

Marimba, Ahmad D. Marimba, Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: PT. al-Ma'arif, 1981.

Miarso, Yusufhadi, “Perubahan Paradigma Pendidikan Peran Teknologi Pendi-dikan dalam Penyampaian Misi dan Informasi Pendidikan” dalam Menyemai Benih Tekhnologi Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2005.

Muhaimin, Nuansa Baru Pendidikan Islam Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2006.

McNeil, John, Curriculum A Comprehensive Introduction, Boston: Little, Brown and Company (Inc), 1977.

Nabi, Malik bin, Membangun Dunia Baru Islam, Penerjemah Afif Muhammad dan Abdul Adhiem, Bandung: Mizan, 1995.

Nata, Abuddin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2001.

-------, Modernisasi Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta:UIN Jakarta Press, 2002.

Nuh, Sayyid Muhammad, Manhaj ahl al-Sunnah wa al-Jamā‘ah fī Qadiyyat al-Taqayyur bi Janibaih al-Tarbawī wa al-Da‘awiy, t.tp.: Dar al-Wafa al-Tiba’ah wa al-Nasyr, 1991.

Porter, Michael “Creating Tomorrow’s Advantages” in Rowan Gibson (ed), Rethinking the Future, London: Nicholas Brealey Publishing Limited, 1997.

Rahim, Husni, “Madrasah Menggugat, Madrasah Digugat, dalam Jamaluddin (ed), Mendiskusikan Kembali Eksistensi Madrasah, Jakarta: Logos, 2003.

Rahman, Fazlur, Islam and Modernitas, Transformation of an Intelectual Tradition, Chicago: The University of Chicago Press, 1982.

Ridha, Muhammad Rasyid, Tārikh al-Ustāz al-Imām al-Syaikh Muhammad Abduh, Mesir: al-Manar, 1931.

Sidi, Indra Djati, Menuju Masyarakat Belajar: Menggagas Paradigma Baru Pendidikan, Jakarta: Paramadina, 2001.

Suwito dan Suparto, “IAIN Menjadi Universitas”, dalam Mimbar Agama dan Budaya, Vol. XVIII, No.2, 2000, h. 155.

---------, Pendidikan yang Memberdayakan, Pidato Pengukuhan Guru Besar Sejarah dan Pemikiran Pendidikan Islam IAIN Syahid Jakarta Tgl 3 Januari 2002.

Suyanto, Dinamika Pendidikan Nasional (Dalam Percaturan Dunia Global), Jakarta: PSAP Muhammadiyah, 2006.

---------, Refleksi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia Memasuki Millenium III, Yogyakarta: Adi Cita Karya Nusa, 2000.

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: PT Remaja Rosda Karya, 1994.

Tibi, Bassam, Islam and The Cultural Accomodation of Social Change, Penerjemah Clare Krojzl, Oxford: Westview Press, 1990.

Wahid, Syed Abdul, Thought and Reflektions of Iqbal, Lahore: Muh. Ashraf. 1964.

Wallace Jr, R.C., The Learning School: A Guide to Vision-Based Leadership, California: Corwin Press, 1997.

Zamrozi, Paradigma Pendidikan di Masa Depan, Yogya: Bayu Indra Grafika, 2000.




DOI: https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n1a2

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan is indexed by:

      

Office Address:

Jl. H. M. Yasin Limpo No. 36 Romangpolong, Samata, Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

ISSN printed: 1979-3472 ISSN online: 2580-5223

 


View Lentera Pendidikan Stats