AKSELERASI PENDIDIKAN TINGGI DALAM MENJAWAB KEBUTUHAN PENDIDIKAN DASAR DAN MENENGAH

H Bahaking Rama

Abstract


Education has been an important medium of deve-loping human civilization. Qualified human resource is, of course, a result of education; one of them is higher education. Higher education, as formal educational institution, should play an important role to answer the need of primary and secondary education, one of them is professional teachers. The fact shows that the alumni of teacher trai-ning higher education are great in number, nevertheless, only a small number of them may be classified as qualified, most need prerequisites before teaching in the classrooms. This paper will deeply discuss the importance of education at the primary and secondary levels, and how the higher educational institutions support these by providing more qualified educators.


Keywords


higher education, accelerate, primary education, secondary education.

References


Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah, Ruh Al-Islām, Mathba’ah Lajnah Al-Bayān Al-‘Arabi, 1964. Terjemahan oleh Syamsuddin Asyrofi, Achmad Warid, Khan, dan Nizar Ali, Beberapa Pemikiran Pendidikan Islam, Titian Ilahi Press, Yogyakarta, 1996.

Arsyad, Azhar, Sel Cemara: Integrasi dan Interkoneksitas Sains dan Agama, dalam Nurman Said, Sinergi Agama dan Sains: Ikhtiar Membangun Pusat Peradaban Islam, Alauddin Press, Makassar, 2005.

Azra, Azyumardi, Esei-Esei Intelektual Muslim, Logos, Jakarta, 1999. Daradjat, Zakiah, Ilmu Pendidikan Islam, Bumi Aksara, Jakarta, 1996. Daradjat, Zakiah, Kepribadian Guru, Bulan Bintang, Jakarta, 2005.

Depdikbud, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka, Edisi II, Jakarta, 1995.

Hasan, Muhammad Tholhah, Islam dan Masalah Sumber Daya Manusia, Lantabora Press, Jakarta, 2005.

Kunandar, Guru Profesional (edisi revisi), Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2007. Mulayasa, E., Menjadi Guru Profesional, Remaja Rosda Karya, Bandung, 2005.

Mustafa, Ahmad, Al-Tarbiyatu al-Aulād fi al-Islām, Jumhuriyah Mesir Al-jāmi’ah al-Azhar, Kairo, 2005.

Nata, Abuddin, Tafsir Ayat-ayat Pendidikan, Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2002.

Nurhadi, Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya Dalam KBK, Universitas Negeri Malang, Malang, 2003.

Rama, Bahaking, Beberapa pandangan Tentang Guru Sebagai Pendidik, dalam Lentera Pendidikan (Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Edisi X No. 1), Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin, Makassar, 2007.

Rama, Bahaking, Jejak Pembaharuan Pendidikan Pesantren, Paradotama Wiragemi-lang, Jakarta, 2003.

Rama, Bahaking, Revitalisasi Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia Menuju Milenium Baru, dalam Samiang Katu (ed), Tantangan Perguruan Tinggi Islam di Era Globalisasi, Pusat Pengkajian Islam dan Masyarakat (PPIM) IAIN Alauddin, Makassar, 2000.

Sanjaya, Wina, Strategi Pembelajaran, Kencana, Jakarta, 2007.

Sidi, Indra Djati, Menuju Masyarakat Belajar, Paramadina dan Logos, Jakarta, 2001.

Soedijarto, Pendidikan Sebagai Sarana Reformasi Mental dalam Upaya Pembangunan Bangsa, Balai Pustaka, Jakarta, 1998.

Surya, Muhammad, Percikan Perjuangan Guru, Aneka Ilmu, Semarang, 2003. Tarsa, Basic Kompetensi Guru, Depag RI., Jakarta, 2003.

Tim Pustaka Merah Putih, Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, Guru dan Dosen, Pustaka Merah Putih, Yogyakarta, 2007.

Trianto dan Titik Triwulan Tutik, Sertifikasi Guru dan Upaya Peningkatan Kualifikasi, Kompetensi, dan Kesejahteraan, Prestasi Pustaka, Jakarta, 2007.

Uno, Hamzah B., Profesi Kependidikan: Problema, Solusi, dan Reformasi Pendidikan di Indonesia, Bumi Aksara, Jakarta, 2007.




DOI: https://doi.org/10.24252/lp.2011v14n1a2

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan is indexed by:

      

Office Address:

Jl. H. M. Yasin Limpo No. 36 Romangpolong, Samata, Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

ISSN printed: 1979-3472 ISSN online: 2580-5223

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Lentera Pendidikan Stats