Tri Pusat Pendidikan Sebagai Lembaga Pengembangan Wawasan Keilmuan

  • H. Andi Achruh P. UIN Alauddin
    (ID)

Abstract

Educational institution is viewed as very significant in developing scientific insights and strengthening someone’s creed paradigm as well as instilling steadfastness in worshipping, forming a noble character, and being tolerant towards all of the citizens, so that its presence, wherever it is, is always trying to show the face of Islam as rahmatan li al ‘ālamīn for Indonesian as well a mankind life. This view puts the educational institution as a subsystem of education which is expected to produce human beings who are always trying to improve their faith, piety, and morality, and actively build a civilization and harmony of life, especially in advancing the civilization of a dignified nation. Cautious humans do not only have adequate intelligence but also are supported by a graceful attitude and ability in facing steady current development. There human beings are expected to face tough challenges, obstacles, and changes that occurred in the association community both in the local, regional, national, and global scope.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, Abu.; Psikologi umum ; Cet. 2; Jakarta; PT. Rineka Cipta, 1998

Al munawwar, Agil Said. Aktualisasi Nilai-nilai Qurani Dalam Sistem pendidikan Islam; -Cet1; -Jakarta; Ciputat Press, 2003

Aly, Hery Noer. Ilmu Pendidikan Islam; Cet II,- Jakarta; Logos, 1999.

An Nahlawi, Abdurrahman, Ushulut Tarbiyah Islamiyah wa Asalibiha fil Baiti wal Madrasahi wal Mujtama’. Diterjemahkan oleh Shihabuddin. Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah dan Masyarakat, Jakarta: Gema Insani, 1995.

Azra, Azyumardi. Esei-Esei Intelektual Muslim dan Pendidkan Islam; Cet,1,Jakarta; Logos wacana Ilmu, 1998.

-------------, Pendidkan Islam ; Tradisi dan Modersinasi Menuju Milinium Baru; Cet 1, Jakarta; Logos Wacana Ilmu , 1999.

Daparteman Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahannya. Jakarta: 1990.

Dahlan, Taufiq, (et.al), Sejarah Perkembangan Madrasah; Depag RI Dirjen Binbaga Islam, 1998-1999.

Daradjat, Zakiah,; Pendidikan Islam Dalam Keluarga dan Sekolah;- Cet.2;Jakarta; Ruhama, 1995.

------------, Ilmu Pendidkan Islam; Ed.1.Cet.3,-Jakarta, Bumi Aksara, 1996.

Getteng,A.Rahman; Pendidikan Islam Dalam Pembangunan; Moral, remaja,wanita, pembangunan; Ujung Pandang; Yayasan Al-Ahkam, 1977.

Hasbullah; Dasar-Dasar Ilmu Pendidkan ; Ed.1 Cet. 2, Jakarta, PT.RajaGrafindo Persada, 2001.

Hasri, Salfin; Manjemen Pendidikan , Pendekatan Nilai dan Budaya Organisasi, Cet I, Makassar; Yayasan Pendidikan Makassar, 2004.

Yusanto, Muhammad Ismail (et.al) ; Menggagas Pendidikan Islami; Cet.1, Bogor, Al-Azhar Press, 2004.

Khaeruddin; Ilmu Pendidikan Islam; Ed,1Cet. I,-Makassar, CV Berkah Utami, 2002

Kristiadi,Y.B; Perencanaan Pendidkan danPelatihan Prajabatan Pegawai Negeri

Sipil Golongan III, Jakarta; Lembaga Administrasi Negara Republik Indonesia, 1996.

Mastuki (et.al); Sinergi Madrasah dan Pondok Pesantren suatu konsep pengembangan mutu madrasah; Depag RI; Dirjen BAGAIS, 2004.

Nasution, S..; Didaktik Asas-Asas Mengajar; Ed.2, Cet. Permata, Jakarta, Bumi Aksara, 1995.

Nata, Abudin, ; Filsafat Pendidikan Islam;- Cet.1 – Jakarta; Logos Wacana Ilmu; 1997.

Nawawi, Hadari,;Pendidikan Dalam Islam;-Cet.1 ,-Surabaya; Al-Ikhlas, 1993.

Santiadarma. P. (et.al); Mendidik Kecerdasan: pedoman bagi orang tua dan guru dalam mendidik anak cerdas; Ed. 1; Jakarta; Pustaka Populer Obor, 2003.

Saridjo, Marwan; Bunga Rampai Pendidikan Agama Islam; Jakarta; CV. Amissco, 1996.

--------------, Ilmu Pendidikan Islam Mendesaian insan yang hakiki & Mengintip muslimah dalam sejarahnya ; Ed. I,Cet 1,-Makassar, CV. Berkah Utami, 2002.

Satmoko, Reto S.; Materi Pokok Pengantar Kependidikan (modul-1-6) ; Dirjen Binbaga UT 1994/1995.

Suwendi ; Sejarah dan Pemikiran Pendidikan Islam; Cet. I, Jakarta:PT.RajaGrafindo Persada, 2004.

Syaifuddin Sa’ud, Udin; Perencanaan Pendidikan, Suatu Pendekatan Komprehensip, Cet.I, Bandung, PT.Remaja Risdakarya, 2005.

Tafsir, Ahmad ; Ilmu Pendidkan Dalam Perspektif Islam ; Cet.VI,-Bandung, PT.Remaja Rosdakarya Offset, 2005.

Published
2016-06-01
How to Cite
Achruh P., H. A. (2016) “Tri Pusat Pendidikan Sebagai Lembaga Pengembangan Wawasan Keilmuan”, Inspiratif Pendidikan, 5(1), pp. 16-27. doi: 10.24252/ip.v5i1.3201.
Abstract viewed = 166 times