Ethnomathematical Exploration on Malaysian Malay Songket Cloth
DOI:
https://doi.org/10.24252/mapan.2025v13n2a3Keywords:
Exploration, Ethnomathematics, Malaysian Malay Songket ClothAbstract
Ethnomathematics serves as a bridge between formal mathematics and local culture, thereby helping students connect mathematics with real-life situations. This study focuses on revealing ethnomathematical concepts found in Malaysian Malay songket cloth that are not limited to geometric elements. Therefore, this research aims to explore the ethnomathematics embedded in Malaysian Malay songket fabric. The research was conducted in Kuala Lumpur, Malaysia, specifically at souvenir markets on Jalan Masjid India, the World Malay Ethnology Museum, the Orang Asli Arts and Crafts Museum, and the National Textile Museum. Data collection techniques included interviews with songket sellers and museum staff, observations, and documentation using observation and documentation sheets. The study employed a qualitative research method with an ethnographic approach, and data analysis was carried out using the Miles and Huberman model. The results show that Malaysian Malay songket cloth, which consists of six patterns, contains ethnomathematical elements. These include the hierarchical meaning in the cloth-making process, which aligns with the hierarchy of material in mathematics learning. Furthermore, Malay cakes reflect the application of function concepts and the determination of coordinate points, while the patterns and motifs of the cloth contain various geometric shapes (parallelograms, rectangles, squares, and triangles), line concepts, number patterns, and reflection concepts. The implication of this study is that the findings can serve as an alternative source of contextual and meaningful mathematics learning that is closely related to students’ everyday lives.
Abstrak:
Etnomatematika menjadi jembatan antara matematika formal dan budaya lokal, sehingga membantu siswa mengaitkan matematika dengan kehidupan nyata. Penelitian ini berfokus pada pengungkapan konsep etnomatematika dalam kain songket Melayu Malaysia yang tidak hanya terbatas pada unsur geometri. Sehingga penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi etnomatematika yang terdapat pada kain songket Melayu Malaysia. Penelitian berlokasi di Kuala Lumpur, Malaysia yaitu pasar penjualan souvenir di Jalan Masjid India Muzium Etnologi Dunia Melayu dan Muzium Seni Kraf Orang Asli, dan Muzium Textile Nasional. Teknik pengumpulan data yaitu wawancara terhadap penjual songket serta petugas musium, observasi dan dokumentasi menggunakan Lembar Observasi dan Dokumentasi. Metode yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif dengan pendekatan etnografi. Teknik pengumpulan data yaitu wawancara terhadap penjual songket serta petugas musium, observasi dan dokumentasi menggunakan lembar observasi dan dokumentasi. Teknis analisis data menggunakan Miles dan Huberman. Hasil penelitian ini menemukan bahwa kain songket Melayu Malaysia yang terdiri dari 6 corak mengandung etnomatematika, seperti pada pembuatan kain yang mengandung makna hirarki proses yang selaras dengan hirarki materi dalam pembelajaran matematika. Kemudian, Kek Melayu mengandung penerapan konsep fungsi dan penentuan koordinat titik, serta pola dan motif kain mengandung beberapa bentuk geometri (yaitu jajargenjang, persegi panjang, persegi, segitiga), konsep garis, konsep pola bilangan, serta konsep refleksi. Adapun implikasi penelitian ini adalah hasil temuan dapat menjadi alternatif sumber belajar matematika yang konstekstual, bermakna dan dekat dengan kehidupan siswa.
Downloads
References
Afandi, S., Akhyar, M., & Suryani, N. (2019). Development frameworks of the Indonesian partnership 21st century skills standards for prospective science teachers: A Delphi study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 89–100. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i1.11647.
Ain, S. Q., Lingga, L. J., Sakila, N., & Yoanda, W. (2025). Etnomatematika: eksplorasi konsep geometri di sekolah dasar dalam kearifan lokal kain songket dan pakaian melayu. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 8(2), 320-328. https://doi.org/10.37329/ganaya.v8i2.4192.
Angga, R., Tugba, P., & Yelken, Y. (2024). Effectiveness of ethnomathematics based learning on students’ mathematical literacy: a meta analysis study. Discover Education. https://doi.org/10.1007/s44217-024-00309-1.
Anwar, A., & Ramadhani, S. (2025). Pengembangan modul matematika berbasis etnomatematika budaya lokal untuk meningkatkan literasi numerasi siswa SMP negeri 1 yogyakarta. Journal of Science and Mathematics Education, 1(2), 46-54. https://doi.org/10.70716/josme.v1i2.175.
Aras, A., & Buhaerah. (2020). Psikologi pendidikan matematika. Pare-Pare: IAIN Parepare Nusantara Press.
Basyir, M. S., Dinana, A., & Devi, A. D. (2022). Kontribusi teori belajar kognitivisme david p. ausubel dan robert m. gagne dalam proses pembelajaran. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(1), 89-100. https://doi.org/10.14421/jpm.2022.71.12.
Indrawati, F. (2019). Hambatan dalam pembelajaran matematika. Simposium Nasional Ilmiah and Call for Paper Unindra (Simponi), 1(1), 62–69. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.293.
Intan, D. N., Kuntarto, E., & Sholeh, M. (2022). Strategi guru untuk mencapai tujuan pembelajaran pada pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3302–3313. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2287.
Ismiyati, N. (2023). Deskripsi proses abstraksi matematika siswa berdasarkan gaya kognitif konseptual tempo. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(1), 267–277. https://doi.org/10.30605/proximal.v6i1.2301.
Isrokatun, I., & Perdana, D. C. (2019, October). Problem-based learning and ethnomathematics on mathematical understanding. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1318, No. 1, p. 012134). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1318/1/012134.
Khoirudin, A., Styawati, R. D., & Nursyahida, A. (2017). Profil kemampuan literasi matematika siswa berkemampuan matematis rendah dalam menyelesaikan soal berbentuk PISA. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(2), 33–42. https://doi.org/10.26877/aks.v8i2.1839.
Mutakin, T. Z., Tola, B., & Hayat, B. (2023). Analisis kemampuan siswa sekolah dasar dalam menyelesaikan soal matematika menggunakan framwork TIMSS 2019. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika Universitas Indraprasta PGRI Jakarta, 58, 225–236.
Nuramin, A., & Karawang, U. S. (2025). Tantangan dan peluang penerapan chatgpt dalam pembelajaran matematika. Laplace: Jurnal Pendidikam Matematika, 8(1), 373–385. https://doi.org/10.31537/laplace.v8i1.2463.
Nursyahidah, F., Mariani, S., & Wijayanti, K. (2025). Integrating technology, ethnomathematics, and realistic mathematics education in learning statistics: a learning trajectory. Infinity Journal, 14(3), 633-654. https://doi.org/10.22460/infinity.v14i3.p633-654.
Oktavia, I. A., Yustitia, V., Hadi, S., & Wijaya, T. T. (2025). Ethnomathematics comics of Al-Akbar Mosque : enhancing elementary students’ understanding of geometric shapes. Union : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 13(1), 300–319. https://doi.org/10.30738/union.v13i1.19231.
Pramasdyasari, A. S., Aini, S. N., & Setyawati, R. D. (2024). Enhancing students mathematical critical thinking skills through ethnomathematics digital book STEM- PjBL. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 97–112. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i1.1979.
Pramulia, P., Yustitia, V., Kusmaharti, D., Fanny, A. M., & Oktavia, I. A. (2025). Ethnomathematics of al akbar mosque surabaya: augmented reality comics to improve elementary school students' literacy and numeracy. Multidisciplinary Science Journal, 7(6), 2025277. https://doi.org/10.31893/multiscience.2025277.
Rizky, V. B., & Nasution, A. T. (2024). Model pembelajaran etnomatematika dalam menumbuhkan motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Philpapers, 1(1), 57–70.
Sandi, E. K. (2025). Exploring ethnomathematics in local culture: a bridge between tradition and classroom mathematics. Aksioma Education Journal, 2(1), 38-45. https://doi.org/10.62872/rbrtaa18.
Sandi, E. K. (2025). Exploring ethnomathematics in local culture: a bridge between tradition and classroom mathematics. Aksioma Education Journal, 2(1), 38-45. https://doi.org/10.62872/rbrtaa18.
Sofnidar, K. K. A. (2025). Pengembangan media augmented reality bernama e-magazine education berbasis etnomatematika batik jambi untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Akselerasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 14(1), 70–82. https://doi.org/10.24127/ajpm.v14.i1.9569.
Syafdaningsih, E., Suparman, U., & Herlina, D. (2020). Strategi pembelajaran matematika untuk sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 6(2), 99–107.
Widayati, E. W. (2022). Pembelajaran matematika di era “merdeka belajar”, suatu tantangan bagi guru matematika. Sepren, 4(01), 01–10. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i01.770.
Yanti, S. (2025). The role of ethnomathematics in enhancing contextual mathematics understanding among students. International Journal of Humanity Advance, Business and Sciences (IJHABS), 2(4), 321-330. https://doi.org/10.59971/ijhabs.v2i4.402.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ella Andhany, Nurainun Lubis, Ahmadsyah Fauzian Rambe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
.gif)













