Student Learning Assistance in Understanding Determinants and Inverse Matrices

  • Shela Alifia Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Nensi Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Sri Sulaestri Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Dwi Hardiyanti Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: Devotion, Determinants and inverses of Matrices, Learning Assistance

Abstract

Mathematics is an important subject because the topics in it are interrelated at every level. Matrix is one of the subjects where students make many mistakes and have difficulty in understanding concepts, especially determinants and inverses of matrices. This service is a learning assistance for students at MA Madani Alauddin Pao-Pao South Sulawesi, which aims to provide guidance to students in solving determinants an inverse of matrices through determinant an matrix board media. This service was carried out by Mathematics Education students of the Faculty of Tarbiyah and Keguruan UIN Alauddin Makassar for 8 meetings, by making determinant and invers matrix board media to help students understand matrix concepts, especially determinants and inverses of matrices. The result of this service resulted in an increase in students’ understanding of the determinant dan inverse matrix and produced a positive response from students with the enthusiasm shown towards learning assistance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andani, T., Badruzzaman, F. H., & Harahap, E. (2020). Operasi Matriks Sebagai Media Pembelajaran Menggunakan MATLAB. JMTM : Jurnal Matematika Teori dan Terapan Matematika, 19(2), 33–45.

Friantini, R. N. & Winata, R. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 1 Kuala Behe. HIPMI : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7 (2), 85 - 92, http://doi.org/10.25273/jipm.v7i2.3663.

Gustianingrum, Restu Ayu & Kartini. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Objek Matematika Menurut Soedjadi pada Materi Determinan dan Invers Matriks. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 10 (2), 235 - 244. https://dx.doi.org/10.31980/mosharafa.v10i2.977

Halid, Ardiansyah. (2016). Analisis Kesulita Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matriks Kelas XII SMA Negeri 1 Pammana Kabupaten Wajo. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Julyanti, E., Rahma, I., F. , Candra, O., D., & Kisah. H. (2021). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pembelajaran dan Matematika Sigma (JPMS), 7 (1), 7 - 11. https://doi.org/10.36987/jpms.v7i1.1942

Karimah, Sayyidatul & Mahadhir, M. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Berbasis Mind Map Materi Bangun Ruang (Kubus Dan Balok) Kelas VIII SMPN 13 Pekalongan. Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 3(1), 1 - 10.

Novita, M., & Putra, A. (2022). Pendampingan Siswa Yang Berkesulitan Belajar Matematika Pada Materi Bentuk Aljabar Kelas VII MTs Siulak Gedang. Jurnal Pengabdian UCIC, 1(2), 1 - 10. https://jpucic.id/index.php/jpucic/article/view/29

Novitasari, Dian. (2016). Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI : Jurnal Pendidikan Matematika & Matematik. 2(2), 8 - 18. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Nur, F., Suharti, Anggriani, A. D., Mattoliang, L. A., & Sriyanti, A. (2023). Pendampingan Belajar Siswa dalam Memahami Operasi Penjumlahan Pecahan. KHIDMAH: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3(2), 74-82. https://doi.org/10.24252/khidmah.v3i2.38778

Pramesti, C., & Prasetya, A. (2021). Analisis Tingkat Kesulitan Belajar Matematika Siswa dalam Menggunakan Prinsip Matematis. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika,11(02), 9–17. https://doi.org/10.22437/edumatica.v11i02.11091.

Siregar, R., Suwanto, Siagian, M. D. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matriks. Jurnal Matematics Pedagogic, 6 (1), 31 - 38, https://doi.org/10.36294/jmp.v6i1.2325.

Sulistyowati, Zulfa, Fariha Amalia. (2021). PENDAMPINGAN BELAJAR SISWA DENGAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REASLITIK DALAM MENINGKATKAN SEMANGAT BELAJAR SISWA. JOURNAL OF EMPOWERMENT, 2(2), 230 - 242.https://doi.org/10.35194/je.v2i2.1750

Surur, A. M., Ummayyasari, N., Uswah, A. A. H. H., Putri, A. K., Qotrunnada, S., Nabillah, F. F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika pada Materi Matriks dengan menggunakan Kotak Matriks (KoMat). Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 1(1), 46 - 55, https://doi.org/10.47709/jpsk.v1i1.1269.

Tuhuteru, Ariati. (2021). Pengaruh Media Papan Komat (Kotak Matriks) Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Determinan Matriks Pada Kelas Xi Mia Sma Negeri 17 Seram Bagian Barat. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ambon.

Wiharyanti. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Memanfaatkan Media papan Kotak Determinan Matriks (Kodetik) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. NUCLEUS, 3(1), 50 - 53, https://doi.org/10.37010/nuc.v3i1.753.

Zannurrain, M. F., Herdiyanti, A., Hasibuan, M. U. (2023). Studi literatur: Analisis Kesulitan Belajar Siswa SMA pada Materi Matriks. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 32-40. https://doi.org/10.47766/arriyadhiyyat.v4i1.1652

Zega, D. S., Natalia, R., & Mendrofa. (2023). Analisis Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Matriks di SMK Negeri 2 Lotu. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 275–282. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i3.18914

Published
2025-02-01
How to Cite
Alifia, S., Nensi, Sulaestri, S., & Hardiyanti, D. (2025). Student Learning Assistance in Understanding Determinants and Inverse Matrices. KHIDMAH: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 71-80. https://doi.org/10.24252/khidmah.v5i1.46209
Section
Artikel
Abstract viewed = 6 times