Evaluation of The Arabic Language Learning Program based on The Merdeka Curriculum at a Madrasah Tsanawiyah in Makassar
DOI:
https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n1i3Keywords:
Learning Program Evaluation, Arabic Language, CIPPAbstract
This study aims to evaluate the Arabic language learning program implemented under the Merdeka Curriculum at a Madrasah Tsanawiyah in Makassar, using the CIPP evaluation model (Context, Input, Process, Product). Data were collected through observations and interviews with the Vice Principal for Curriculum Affairs and Arabic language teachers. The data were analyzed qualitatively, drawing on the analytical framework developed by Miles and Huberman. The program’s effectiveness was assessed through the four key components of the CIPP model. The findings reveal that the context aspect – pertaining to program planning – has been achieved in accordance with the established indicators. However, the input dimension indicates that while the school has sufficient capacity to support program implementation, improvements are needed in curriculum development, which should involve more collaborative efforts. The processaspect is rated as moderately effective, although issues remain in time management and in facilitating students’ self-reflection on their ongoing learning needs. The product aspect demonstrates satisfactory learning outcomes; nonetheless, students' proficiency in Arabic language skills remains relatively low. This is attributed to their diverse educational backgrounds, including those from Madrasah Ibtidaiyah and public elementary schools. These results underscore the need for targeted improvements to enhance the overall effectiveness of the Arabic language learning program within the Merdeka Curriculum framework.
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi program pembelajaran Bahasa Arab berdasarkan Kurikulum Merdeka di a Madrasah Tsanawiyah Negeri in Makassar dengan menggunakan model evaluasi CIPP (Context, Input, Process, Product). Data dikumpulkan melalui observasi dan wawancara yang ditujukan kepada Wakil Kepala Madrasah bagian kurikulum dan guru Bahasa Arab. Analisis data menggunakan pendekatan kualitatif dengan teori yang dikembangkan oleh Miles dan Huberman. Aspek keberhasilan dievaluasi melalui empat komponen utama model CIPP. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aspek context atau perencanaan program telah tercapai sesuai indikator, namun perlu perbaikan dalam penyusunan kurikulum yang seharusnya dilakukan secara tim. Aspek input menunjukkan bahwa kapasitas madrasah mendukung pelaksanaan program. Aspek process dinilai cukup baik, namun masih ditemukan kekurangan dalam pengelolaan waktu dan pelibatan peserta didik dalam refleksi kebutuhan belajar berkelanjutan. Aspek product memperlihatkan hasil yang cukup baik dari sisi nilai pembelajaran, tetapi penguasaan keterampilan berbahasa Arab masih rendah, dipengaruhi oleh latar belakang pendidikan peserta didik yang beragam, baik dari madrasah ibtidaiyah maupun sekolah dasar. Temuan ini menekankan perlunya peningkatan dalam beberapa aspek untuk meningkatkan efektivitas program pembelajaran bahasa arab berdasarkan Kurikulum Merdeka.
Downloads
References
Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, Rosdiana, S. P., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 01(02). https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Gava Media.
Dethan, Y. D., Adu, M., Fransiska, N. Y., & Taneo, J. (2024). Evaluasi Program Pembelajaran Bahasa Inggris dengan Model CIPP. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(2), 131–142. https://doi.org/10.37478/jpm.v5i2.3524.
Fullan, M. (2016). The New Meaning of Educational Change. Teachers Collage Press.
Hairunisa, Setiawan, D., & Waluyo, E. (2023). Analisis Problematika Dan Strategi Guru Dalam Melaksanakan Pembelajaran Berbasis Digital Pada Kurikulum Merdeka. Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan. https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/download/91/82.
Halimah, R. A. U. S., & Hadjar, I. (2018). Arabic Language Learning Evaluation in Higher Education with Context Input Process Product (CIPP) Model. Alsinatuna: Journal of Arabic Linguistics and Education, 04(01). https://doi.org/10.28918/alsinatuna.v4i1.1591.
Hizbullah, N., & Mardiah, Z. (2014). Masalah Pengajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Di Jakarta. Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 02(03). https://doi.org/10.36722/sh.v2i3.145.
Iksan, M., Sahid, M., & Bardi, M. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia Guru Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada MTs Sholihiyyah Demak. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(5). https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i5.2001.
Jamil, H., & Agung, N. (2022). Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0: Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Interaktif. Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1). https://doi.org/10.19105/ajpba.v3i1.5536.
Jaya, H., Hambali, M., & Fakhrurrozi. (2023). Transformasi Pendidikan: Peran Pendidikan Berkelanjutan Dalam Menghadapi Tantangan Abad Ke-21. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4). http://repository.uin-malang.ac.id/17431/2/17431.pdf.
Marzuki. (2023). Analisis Penilaian Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran2, 4(4). Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran2.
Miles, M. B., Huberman, M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook (03 ed.). SAGE Publications.
Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum. Remaja Rosdakarya.
Nasution, S. (2009). Kurikulum dan Pengajaran. Bumi Aksara.
Nirwana, R., Hidayati, A. I., Ifcha, F. A., Azzahra, S. F., & Jannah, A. S. R. (2024). Penilaian Dalam Kurikulum Merdeka: Mendukung Pembelajaran Adaptif Dan Berpusat Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah (JMI), 2(2). https://journal.unusida.ac.id/index.php/jmi/article/view/1320.
Nur’aini, S. (2023). Implementasi Project Penguatan Profil Pelajara Pancasila (P5) Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) Dalam Kurikulum Prototife Di Sekolah/Madrasah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 16(1). https://doi.org/10.63889/pedagogy.v16i1.156.
Rahman, F. (2019). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Tsanawiyah Kota Langsa. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Setiawan, C. E. (2015). Desain Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 4(1). http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=1096270&val=16433&title=DESAIN EVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB.
Subekti, I. (2022). Pengorganisasian Pembelajaran. Tanjak: Journal of Education and Teaching, 3(1).
Suhartini, T. (2017). Pengembangan Visi Dan Misi Sekolah Yang Efektif. Pendidikan Dan Kebudayaa, 22(3).
Suyanto, S. (2013). Inovasi Pendidikan: Gagasan, Praktik, Dan Strategi. Grasindo.
Takdir. (2020). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Naskhi: Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2(1). https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.290.
Wahyudi, L., Kuncoro, & Dardiri., A. (2018). Pengaruh Kinerja Pedagogik Guru Dan Kondisi Lingkungan Tergadap Minat Kerja Dan Dampaknya Pada Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Teknologi, Kejuruan, Dan Pengajaran, 4(1). https://journal2.um.ac.id/index.php/teknologi-kejuruan/article/view/6366.
Wardiyah, J., Budianti, Y., Farabi, M. Al, Sirojuddin, A., & Fatikh, M. A. (2023). Merdeka Belajar Activity Unit at Madrasah Aliyah: Program Evaluation Study Using CIPP Method. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1). https://doi.org/10.31538/nzh.v6i1.2633.
Widyoko, S. E. P. (2011). Evaluasi Program Pembelajaran (Panduan Praktis Bagi Pendidik Dan Calon Pendidik). Pustaka Pelajar.
Wirawan. (2016). Evaluasi Teori, Model, Metodologi, Standar, Aplikasi, Dan Profesi. Raja Grafindo Persada.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khiyarah Nuril Akhyar, Iwan Suhardi, Patahuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).