The Legacy of Islamic Educational Thought: A Comparative Analysis of Harun Nasution and Azyumardi Azra at UIN Jakarta
DOI:
https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n1i2Keywords:
Harun Nasution, Azyumardi Azra, Islamic Educational Thought, Knowledge Integration, UIN Syarif Hidayatullah JakartaAbstract
This study aims to examine and compare the educational thought of Harun Nasution and Azyumardi Azra, as well as their respective influences on the educational system of Syarif Hidayatullah State Islamic University (UIN) Jakarta. Adopting a qualitative approach with a library research design, data were gathered from a range of relevant sources, including books, journal articles, dissertations, institutional documents, and scholarly digital resources—both authored by and written about the two scholars. The data were analyzed using a descriptive-comparative method to identify convergences and divergences in their intellectual contributions, particularly regarding scientific paradigms and integrative approaches. The findings indicate that Harun Nasution pioneered the reform of Islamic education through rational and historical methodologies, while Azyumardi Azra built upon and expanded these reforms by promoting scientific integration and institutional structural transformation. Both figures significantly contributed to the transformation of IAIN into UIN, shaping a more open, interdisciplinary Islamic intellectual discourse. The study concludes that the continuity and development of ideas between these two scholars have laid a critical foundation for the academic identity of UIN Syarif Hidayatullah Jakarta and have influenced the trajectory of modern Islamic education in Indonesia.
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji dan membandingkan pemikiran pendidikan Islam Harun Nasution dan Azyumardi Azra serta pengaruhnya terhadap sistem pendidikan di Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah Jakarta. Menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain studi pustaka (library research), data dikumpulkan dari berbagai literatur yang relevan, seperti buku, artikel jurnal, disertasi, dokumen kelembagaan, dan sumber digital ilmiah, baik yang ditulis oleh maupun tentang kedua tokoh tersebut. Analisis dilakukan secara deskriptif-komparatif untuk mengidentifikasi titik temu dan perbedaan dalam pemikiran keduanya, khususnya dalam hal paradigma keilmuan dan pendekatan integratif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Harun Nasution merintis pembaharuan pendidikan Islam berbasis rasionalitas dan pendekatan historis, sementara Azyumardi Azra melanjutkan pembaharuan tersebut dengan penekanan pada integrasi keilmuan dan pembaharuan struktural kelembagaan. Keduanya berkontribusi besar terhadap transformasi IAIN menjadi UIN, yang berdampak pada arah pengembangan keilmuan Islam yang lebih terbuka dan interdisipliner. Temuan ini menegaskan bahwa kesinambungan pemikiran antara keduanya menjadi fondasi penting dalam pembentukan karakter keilmuan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta dan arah pendidikan Islam modern di Indonesia.
Downloads
References
Abidin, M. Z., & Sabirin, M. (2019). Dinamika Kebijakan Pembidangan Ilmu pada Perguruan Tinggi Keagamaan Islam ( Ptki ) di Indonesia. Antasari Press.
Adira, H. F. (2023). Pemikiran Harun Nasution ( Religius-Rasional ) Tentang Pendidikan Islam dan Relevansinya dengan Dunia Pendidikan Islam Kontemporer. Risalah : Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 9(1), 379–390. https://doi.org/https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v9i1.463.
Alfian, A. N. (2023). Pendidikan Islam Menurut Azyumardi Azra Seorang Sejarawan Dan Intelektual. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sejarah, 2(1), 182–189. https://doi.org/10.22437/krinok.v2i1.24534.
Ali, F., & Taftazani. (1989). Harun Nasution dan Tradisi Pemikiran Islam di Indonesia. In Refleksi Pembaharuan Pemikiran Islam: 70 Tahun Harun Nasution (hal. 111–122). CV. Guna Aksara.
Amin, S. (2019). Harun Nasution Ditinjau dari Berbagai Aspeknya. Asa Riau.
Ardianti, F. P. (2015). Pemikiran Pendidikan Islam Perspektif Azyumardi Azra. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG.
Arifin, I. (2021). Pembaharuan Pemikiran Islam di Indonesia. Haura Publishing.
Arifin, M. (2021). Teologi Rasional Perspektif Pemikiran Harun Nasution. Lembaga Kajian Konstitusi Indonesia (LKKI).
Asngari, Fajri, M., Sugiannoor, Yanto, Muttaqin, M. R., Aristya, S., & Rosyidi, A. (2022). Modernisasi dan Implikasi Pemikiran Harun Nasution terhadap Perkembangan Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran, 7(1), 67–89. https://doi.org/10.21462/educasia.v7i1.73.
Astapala, S. G., & Iqbal, M. (2024). Komparasi Pemikiran Harun Nasution dan H.M Rasjidi dalam Perspektif Filsafat dan Teologi. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 8(1), 28–40. https://doi.org/10.52266/tadjid.v8i1. 2674.
Azizah, M., & Fauzi, F. (2022). Pendidikan Karakter Dalam Pembaruan Pendidikan Islam (Studi Atas Pemikiran Azyumardi Azra). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(03), 759. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.2559.
Azra, A. (1999). Pendidikan Islam: tradisi dan modernisasi menuju milenium baru. Logos Wacana Ilmu.
Azra, A. (2000). Islam substantif: agar umat tidak jadi buih. Mizan.
Azra, A. (2020). Relevansi Islam Wasathiyah: Dari Melindungi Kampus Hingga Mengaktualisasi kesalehan. Kompas Media Nusantara.
Azra, M. A. (2020). Konsep Pendidikan Islam Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Di Indonesia Menurut Azyumardi Azra [Institut Agama Islam Negeri Surakarta]. https://eprints.iain-surakarta.ac.id/790/1/143111221 Skripsi.pdf.
Baharudin, M. (2017). Refleksi Filosofis Tentang Indeterminisme dan Determinisme (Telaah Kritis Pemikiran Harun Nasution).
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Fifth). SAGE Publications India Pvt. Ltd.
EL-Mawa, M. (2016). Sejarah Pemikiran Islam Rasional dalam Karya-Karya Harun Nasution (1919-1998). YAQZHAN, 2(2), 139–152. https://doi.org/10.24235/jy.v2i2.1246.
Fadli, A. (2019). Teologi Pluralisme (Studi Pemikiran Azyumardi Azra). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nur Aini Asnawi, Nor Hasan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).