Islamic Educational Values in Inclusive Learning Practices: A Case Study at a Primary School in Yogyakarta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n1i15

Keywords:

Inclusive Education, Islamic Education, Primary School

Abstract

Islamic education, with its emphasis on moral and spiritual values, offers a strong foundation for fostering an inclusive learning environment. This study aims to examine the integration of Islamic values within inclusive learning practices at a primary school and to identify the challenges encountered in their implementation. Employing a qualitative approach and a case study design, the research involved in-depth interviews with special education teachers (GPK) and direct classroom observations. The findings reveal that Islamic values—such as justice, compassion, equality, and tolerance—are effectively applied in the school's inclusive practices. Nevertheless, the implementation faces notable challenges, including a shortage of GPK personnel and limited parental acceptance of children with special needs. Despite these obstacles, the school continues to make concerted efforts to ensure that every student feels welcomed and valued. The study concludes that Islamic values play a vital role in supporting inclusive education by fostering a just, compassionate, and equitable environment that promotes both social and academic development.

Abstrak:

Pendidikan Islam dengan nilai-nilai moral dan spiritualnya dapat memberikan landasan yang kuat untuk menciptakan lingkungan pembelajaran yang inklusif. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi penerapan nilai-nilai Islam dalam praktik pembelajaran inklusif di sekolah dasar dan mengidentifikasi tantangan yang dihadapi dalam implementasinya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain studi kasus, yang melibatkan wawancara mendalam dengan guru pendamping khusus (GPK) dan observasi langsung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa meskipun nilai-nilai Islam seperti keadilan, kasih sayang, kesetaraan dan toleransi telah diterapkan dengan baik, masih terdapat tantangan signifikan seperti keterbatasan jumlah GPK dan rasa keberterimaan orang tua terhadap anak mereka yang berkebutuhan khusus. Namun, upaya untuk memastikan setiap siswa merasa diterima dan dihargai terus dilakukan oleh pihak sekolah. Penelitian ini mengindikasikan bahwa nilai-nilai Islam seperti keadilan, kasih sayang, kesetaraan, dan toleransi, mendukung implementasi pendidikan inklusif yang dapat menciptakan lingkungan yang adil dan mendukung perkembangan sosial serta akademik siswa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduh, M., Nawawi, M. L., Khodijah, N., & Abdurahmansyah, A. (2024). Tantangan Dinamika Regulasi Sekolah Bertaraf Internasional di Indonesia. Al-Bustan: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 141–160. https://doi.org/10.62448/ajpi.v1i2.96.

Aisah, A., & Santoso AB, D. (2019). Islamic Education in The Inclusive School: Experimental Study of The Application of Differentiated Instruction For Slow Learners. Afkaruna: Indonesian Interdisciplinary Journal of Islamic Studies, 15(2), 281–301. https://doi.org/10.18196/AIIJIS.2019.0106.281-301.

Andini, D. R., & Sirozi, M. (2024). Integrasi Kearifan Lokal dalam Perencanaan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(3), 465–471. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i3.566.

Armini, N. N. S. (2024). Pelaksanaan Pendidikan Karakter Di Lingkungan Sekolah Sebagai Upaya Membentuk Pondasi Moral Generasi Penerus Bangsa. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(1), 113–125. https://doi.org/10.37329/metta.v4i1.3005.

Asrulla, A., Rosadi, K. I., Jeka, F., Saksitha, D. A., & Wahyuni, D. (2025). Kontribusi Aspek Sosial dan Budaya dalam Aplikasi Kebijakan Pendidikan Nasional Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 5(1), 404–423. https://doi.org/10.37081/jipdas.v5i1.2579.

Astuti, R. F., & Putri, K. A. (2024). Peran Pendidikan Inklusif: Strategi dan Tantangan dalam Penghapusan Diskriminasi terhadap Anak-Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 8(2), 109–119. https://doi.org/10.24036/jpkk.v8i2.926.

Cahyati, R. N., Zahira, K. H., Nabila, V., & Minsih. (2025). Membangun Kesetaraan melalui Pendidikan Inklusif: Peran Sekolah Dasar di Gemolong. Satya Widya, 41(1), 47–62. https://doi.org/10.24246/j.sw.2025.v41.i1.p47-62.

Diniyah, E. N., & Supriyadi. (2023). Penguatan Pendidikan Karakter Religius Siswa Anak Berkebutuhan Khusus Berbasis Budaya Sekolah di Sekolah Dasar Inklusi. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 189–207. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9422.

Djollong, A. F., & Akbar, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Penanaman Nilai-Nilai Toleransi antar Ummat Beragama Peserta Didik untuk Mewujudkan Kerukunan. Jurnal Al-Ibrah, 8(1), 72–92. https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/ibrah/article/view/22.

Faizin, F., Helandri, J., & Supriadi, S. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Konteks Modern: Tinjauan Terhadap Praktik dan Tantangan. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 7(1), 93–116. https://doi.org/10.52166/talim.v7i1.5742.

Hidayat, A. H., Rahmi, A., Nurjanah, N. A., Fendra, Y., & Wismanto, W. (2024). Permasalahan Penerapan Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar. Harmoni Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 102–111. https://doi.org/10.62383/hardik.v1i2.189.

Izzah, A. A., Umami, I., & Pane, E. (2023). Implementasi Manajemen Pembelajaran Aqidah Akhlak Berbasis Intellectual, Emotional, Dan Spiritual Quotient Dalam Membentuk Karakter Siswa Pada Madrasah Aliyah Di Kabupaten Lampung Selatan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 1141–1148. https://doi.org/10.30868/ei.v12i001.7396.

Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37. https://doi.org/10.53621/jider.v4i1.282.

Juwan, D. P. A., Maharani, S. D., & Siswadi, G. A. (2024). Pendidikan dan Kesetaraan: Implementasinya pada Sekolah Inklusi Perspektif Filsafat Manusia. Widya Aksara: Jurnal Agama Hindu, 29(2), 94–106. https://doi.org/10.54714/widyaaksara.v29i2.285.

Karya, B. (2022). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif Sekolah Dasar. Penerbit NEM.

Kusnadi, D., Abidin, J., Mulyana, & Dirta, A. R. (2025). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Inklusif: Telaah Pemikiran Muhammad Abduh tentang Pendidikan Modern. Attractive: Innovative Education Journal, 7(1), 36–57. https://doi.org/10.51278/aj.v7i1.1744.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed.). Los Angeles: SAGE Publications, Inc.

Muafiah, E., Puspita, A. R., & Damayanti, V. V. W. (2020). Gender Equality and Social Inclusion (GESI) Pada Dua Sekolah Inklusi di Ponorogo. Musãwa Jurnal Studi Gender Dan Islam, 19(2), 141–156. https://doi.org/10.14421/musawa.2020.192.141-156.

Nartin, Faturrahman, Deni, A., Santoso, Y. H., Paharuddin, Suacana, I. W. G., … Eliyah. (2024). Metode Penelitian Kualitatif. Cendikia Mulia Mandiri.

Nugroho, A., & Mareza, L. (2016). Model dan Strategi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dalam Setting Pendidikan Inklusi. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 2(2), 145–156. https://doi.org/10.31932/jpdp.v2i2.105.

Nurlita, W. (2024). Analisis Faktor Penyebab Degradasi Moral pada Anak dengan Pola Pengasuhan Orang Tua Tunggal. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 11(1), 16–30. https://www.jurnal.umbarru.ac.id/index.php/bkmb/article/view/841.

Patrisia, T. N. (2021). Implementasi Pembelajaran Agama Islam pada Anak Autis di SLB Samara Bunda Rejowinangun, Kotagede, Yogyakarta (Masters, Universitas Islam Indonesia). Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta. Retrieved from https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/32974.

Purnomo, P., & Solikhah, P. I. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Islam Inklusif: Studi Tentang Inklusivitas Islam Sebagai Pijakan Pengembangan Pendidikan Islam Inklusif. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2), 114–127. https://doi.org/10.18860/jpai.v7i2.13286.

Putra, P. H., Herningrum, I., & Alfian, M. (2021). Pendidikan Islam untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Kajian tentang Konsep, Tanggung Jawab dan Strategi Implementasinya). Fitrah: Journal of Islamic Education, 2(1), 80–95. https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.55.

Putri, S. (2021). Internalisasi nilai-nilai akhlak dalam mencegah perilaku Bullying pada siswa kelas V di MIS Bidayatul Hidayah Kec. Percut Sei Tuan Kab. Deli Serdang Sumatera Utara (Masters, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang. Retrieved from http://etheses.uin-malang.ac.id/26193/.

Ririanti, Awalia, M., & Sari, H. P. (2025). Pendidikan Inklusif sebagai Wujud Ajaran Islam dalam Membentuk Karakter dan Keberagaman di Kelas. QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 3(2), 551–557. https://doi.org/10.61104/jq.v3i2.936.

Rozi, M. A. F., & Fuadiy, M. R. (2025). Pendekatan Strategis dalam Pengorganisasian Peserta Didik Inklusif di Sekolah Dasar. Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 11(1), 64–79. https://doi.org/10.18592/moe.v11i1.15579.

Salma, Q. A., Najibah, F., & Zulfadewina. (2025). Pendidikan Inklusi di SDN Ciracas Jakarta Timur: Tantangan dan Implementasi di Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1–20. https://doi.org/10.47134/pgsd.v2i2.1373.

Setiyadi, D., Hartono, H., Rokhman, F., & Wagiran, W. (2024). Menjaga Tradisi Lewat Tari: Eksplorasi Seni Lengger Banyumasan sebagai Ekstrakulikuler di Sekolah Dasar. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 8(2), 100–112. https://doi.org/10.30587/jtiee.v8i2.8778.

Siregar, D., Ringo, E. G. S., Ramadani, F., Butarbutar, F. F. N., Hutasoit, F. Y. N., Silalahi, M., … Tansliova, L. (2025). Analisis Stereotip Negatif: Tantangan Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah. CARONG: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 1(3), 421–430. https://doi.org/10.62710/bp48sa41.

Sumarno, A. R., & Iksan, I. (2024). Transformasi Nilai Keagamaan Islam untuk Mendukung Aksesibilitas Pendidikan Inklusif: Tinjauan Sosial-Edukasi. Social Studies in Education, 2(2), 75–92. https://doi.org/10.15642/sse.2024.2.2.75-92.

Sutarya, M. (2019). Pendidikan Inklusi di Perguruan Tinggi: Studi pada Pusat Kajian dan Layanan Mahasiswa Berkebutuhan Khusus Politeknik Negeri Jakarta (Masters, Institut PTIQ Jakarta). Institut PTIQ Jakarta. Retrieved from https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/193/.

Syalwa, A. T., Aulia, A., & Anam, A. S. (2025). Peran Pendidikan Inklusi dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam. Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora, 2(1), 117–132. https://jurnal.qolamuna.id/index.php/JQ/article/view/155.

Tang, M., Rahmawati, D., & Mubarok, M. (2024). Fungsi Guru dalam Implementasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Multikultural di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Ar-Rahmah Makassar. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 165–173. https://doi.org/10.51878/learning.v4i2.2827.

Tsani, I., Sufirmansyah, S., Makmur, M., & In’am, A. (2024). Evaluating the Integration of Islamic Values in Primary Education: A Logic Model Approach. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 87–100. https://doi.org/10.15575/jpi.v10i1.34238.

Vania, E. P., & Rizal, M. A. S. (2024). Inovasi Pendidikan: Menerapkan Konsep Inklusi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Mewujudkan Kemandirian dan Keberagaman Siswa. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 8(1), 1–10. https://doi.org/10.29407/jbsp.v8i1.21511.

Wijaya, D. (2019). Manajemen Pendidikan Inklusif Sekolah Dasar. Prenada Media.

Windayani, N. L. I., Dewi, N. W. R., Laia, B., Sriartha, I. P., & Mudana, W. (2024). Membangun Kesadaran Multikultural melalui Implementasi Model Pendidikan Inklusif di Sekolah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(2), 383–396. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i2.2889.

Zebua, F. R. S. (2023). Analisis Tantangan dan Peluang Guru di Era Digital. Jurnal Informatika Dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 21–28. https://doi.org/10.25008/jitp.v3i1.55.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Musyakkir, Raudhatunnur, Salsabilla, N., & Suprihatiningrum, J. (2025). Islamic Educational Values in Inclusive Learning Practices: A Case Study at a Primary School in Yogyakarta. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 28(1), 259–272. https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n1i15

Issue

Section

Article

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.