Inclusive Education and the Protection of Children’s Rights within an Islamic Educational Framework

Authors

  • Fajriah Inayati UIN Sunan Gunung Djati
  • Fitri Aulia UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Mutiara Ariska UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Ahmad Ismail Sulaiman Universitas Islam Madinah

DOI:

https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n2i9

Keywords:

Inclusive Education, Islamic Perspective, Educational Equality.

Abstract

This study aims to examine the concept of inclusive education from the perspective of Islamic education in promoting a non-discriminatory educational system. The research adopts a library-based methodology, analyzing 25 sources comprising textbooks, peer-reviewed academic journals, and relevant legal and policy documents. The scope of the study encompasses the historical development of inclusive education, its guiding principles of implementation, and the theological foundations of children’s rights within Islamic teachings. The findings indicate that inclusive education is congruent with core Islamic values of equality and justice, as articulated in Surah Al-Hujurat (49:13), which emphasizes that human dignity is determined by piety rather than physical or social attributes. Although Indonesia has established a relatively comprehensive regulatory framework supporting inclusive education, its implementation remains constrained by several factors, including limited teacher competence, inadequate infrastructure, and insufficient institutional understanding. These findings underscore that the principles of “diversity as a strength” and the adoption of adaptive curricula represent practical manifestations of holistic Islamic education. Furthermore, synergetic collaboration among government institutions, educational providers, and the wider community is essential for fostering an equitable learning environment. Effective implementation ultimately requires strong teacher commitment to adaptive and responsive pedagogical practices to ensure that the potential of all learners, including children with special needs, is optimally developed in accordance with their individual capacities.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji konsep pendidikan inklusif dalam perspektif pendidikan Islam guna mewujudkan sistem pendidikan yang non-diskriminatif. Metode penelitian yang digunakan adalah studi pustaka (library research) dengan menganalisis 25 referensi yang terdiri dari buku teks, jurnal ilmiah, dan peraturan perundangan terkait. Fokus kajian meliputi sejarah, prinsip pelaksanaan, serta landasan teologis hak anak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidikan inklusif selaras dengan nilai fundamental Islam mengenai kesetaraan dan keadilan, sebagaimana ditegaskan dalam QS. Al-Hujurat: 13 bahwa kemuliaan manusia terletak pada ketakwaannya, bukan kondisi fisik. Meskipun secara regulasi di Indonesia sudah kuat, implementasinya masih terhambat oleh keterbatasan kompetensi guru, sarana prasarana, dan pemahaman sekolah. Temuan ini menekankan bahwa prinsip keragaman sebagai kekuatan dan kurikulum adaptif merupakan manifestasi pendidikan Islam yang holistik. Diperlukan kolaborasi sinergis antara pemerintah, sekolah, dan masyarakat untuk menciptakan lingkungan belajar yang adil. Implementasi yang efektif menuntut komitmen guru dalam pembelajaran adaptif agar potensi setiap peserta didik, termasuk Anak Berkebutuhan Khusus (ABK), dapat berkembang optimal sesuai kemampuan masing-masing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

al-Shafe’i, J. A. S. (2013). The Objectives of Sharīʿah and the International Conventions. In Al-Furqān Islamic Heritage Foundation (pp. 31–142). https://digitallibrary.al-furqan.com/our_publications_item/bookid/102435.
Alawiyah, N. L., & Hasan, M. S. (2022). Hak Asasi Manusia di Dunia Islam: Isu tentang Hak Perempuan. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 4142–4156. https://doi.org/10.31316/jk.v6i2.3679.
Alhasbi, F., Fathurrahman, M., & Ahmad, A. A. M. (2024). Agama sebagai Anugerah Semesta: Memahami Makna Islam Rahmatan lil ’Alamin. Pawarta: Journal of Communication and Da’wah, 2(2), 113–131. https://doi.org/10.54090/pawarta.718.
Arriani, F., Agustiawati, Rizki, A., Widiyanti, R., Wibowo, S., & Herawati, F. (2021). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Inklusif (pp. 5–8).
Fauzan, A. M. (2023). Kemenko PMK: Kini sudah 44 ribu sekolah inklusi di tahun 2023. Antara News.
Hasanah, I. M., Asbari, M., & Wardah, H. (2024). Guru Berkualitas: Esensi Pendidikan Bermutu. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(3), 23–27. https://doi.org/10.4444/jisma.v3i3.1032.
Irawati, I., & Winario, M. (2020). Urgensi Pendidikan Multikultural, Pendidikan Segregasi dan Pendidikan Inklusi di Indonesia. Instructional Development Journal, 3(3), 177. https://doi.org/10.24014/idj.v3i3.11776.
Khayati, S. Q. (2025). Paradigma Pendidikan Inklusi dalam Perspektif Pendidikan Islam: Dinamika pada Sekolah Islam. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 6(1), 96–112. https://doi.org/10.59698/afeksi.v6i1.431.
Lisawati, S. (2017). Melaksanakan Hak-Hak Anak Dalam Perspektif Islam Sebagai Upaya Pendidikan Agama Pada Anak. Fikrah : Journal of Islamic Education, 1(2). https://doi.org/10.32507/fikrah.v1i2.6.
Natsir, A., Rofi’i, F., & Ma’rufah, K. (2024). Hak Anak Mendapatkan Pendidikan dalam Keluarga Menurut Islam. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 9(2), 230–246. https://doi.org/10.32492/sumbula.v9i2.520.
Parnawi, A., & Syahrani, M. (2024). Pendidikan Inklusif dalam Islam Untuk Membangun Kesetaraan dan Keadilan. Arriyadhah, 21(1), 79–87. https://jurnalstaiibnusina.ac.id/index.php/ary/article/view/233.
Rinaldho, Pratama, R. A., Ramadhan, N., Wismanto, & Nuradillah. (2024). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Luar Biasa. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(2), 13–25. https://doi.org/10.55606/concept.v3i2.1140.
Ririanti, Awalia, M., & Sari, H. P. (2025). Pendidikan Inklusif Sebagai Wujud Ajaran Islam Dalam Membentuk Karakter Dan Keberagaman di Kelas. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 3(2), 551–557. https://doi.org/10.61104/jq.v3i2.936.
Sahrudin, M., Djafri, N., & Suking, A. (2023). Pengelolaan Pendidikan Inklusif Jambura Journal of Educational Management. Jambura Journal of Educational Management, 4(1), 162–179. https://doi.org/10.37411/jjem.v4i1.2313.
Sanusi, M. S., Saprin, & Ondeng, S. (2024). Hak dan Perlindungan Anak dalam Pendidikan Islam. Educational Journal: General and Specific Research, 4(February), 4–6. https://adisampublisher.org/index.php/edu/article/view/655.
Saputra, A. (2016). Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Inklusif. 2016, 3, 1–14.
Utami, L. T. (2022). Keberadaan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar Saat Ini. Jurnal Exponential, 3(2), 374–380. https://journal.upy.ac.id/index.php/PLB.
Utomo, B., Assayyidi, N., & Fikri, A. K. (2024). Pendidikan Inklusi Perspektif Pendidikan Islam. Mamba’ul ’Ulum, 110–123. https://doi.org/10.54090/mu.372.
Yunus, V., Zakso, A., Priyadi, A. T., & Hartoyo, A. (2023). Pendidikan Inklusif Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 313–327. https://doi.org/10.31932/jpdp.v9i2.2270.
Zahara, P., Putri, A. D., Nurkarimah, F., Wismanto, W., & Fadhly, M. (2024). Peran Pendidikan Inklusi Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(2), 01–12. https://doi.org/10.55606/concept.v3i2.1139.
Zainal, A., Azura, F., Putri, A. S., & Sari, H. P. (2025). Implementasi Pendidikan Inklusif dalam Lembaga Pendidikan Islam : Tantangan dan Solusi. Jurnal Budi Pekerti: Agama Islam, 3 (3). https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i3.1097.

Downloads

Published

2025-12-26

How to Cite

Fajriah Inayati, Fitri Aulia, Ariska, M., & Sulaiman, A. I. (2025). Inclusive Education and the Protection of Children’s Rights within an Islamic Educational Framework. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 28(2), 422–439. https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n2i9

Issue

Section

Article

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.