Optimizing the Role of Classroom Teachers in Enhancing Students’ Learning Independence in Aqidah and Moral Education

Authors

  • Raodatul Jannah UIN Alauddin Makassar
  • Saprin UIN Alauddin Makassar
  • Ridwan Idris UIN Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n2i11

Keywords:

Main Duties of Homeroom Teacher, Learning Independence, Faith, Morals.

Abstract

This study aims to examine the significant influence of the implementation of homeroom teachers’ core responsibilities on students’ learning independence in Aqidah and Akhlak among Grade XI students at MA DDI Takkalasi, Barru Regency. This research employed an ex post facto design. The population comprised all 51 Grade XI students at MA DDI Takkalasi, who were included as research participants. Data were collected using a structured questionnaire distributed to the respondents and subsequently analyzed through descriptive and inferential statistical techniques. The findings indicate that the implementation of homeroom teachers’ core duties accounts for 39% of the variance in students’ learning independence in Aqidah and Akhlak, while the remaining 61% is attributable to other factors not examined in this study. The observed contribution reflects an initial level of effectiveness in fostering students’ learning independence. Nevertheless, this influence can be further enhanced through the integration of additional supporting factors, which may provide a more comprehensive and meaningful learning experience. Moreover, systematic and targeted evaluation can assist students in identifying their strengths and areas for improvement, thereby increasing their motivation to develop greater learning independence.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh signifikan pelaksanaan tugas pokok wali kelas terhadap kemandirian belajar akidah akhlak peserta didik kelas XI di MA DDI Takkalasi Kabupaten Barru. Jenis penelitian adalah penelitian ex-post facto. Populasi sebanyak 51 di ambil dari seluruh kelas XI yang ada di MA DDI Takkalasi. Metode pengumpulan data yang digunakan yaitu angket atau kuesioner. Angket disebarkan kepada responden kemudian dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan analisis statistik inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengaruh tugas pokok wali kelas terhadap kemandirian belajar akidah akhlak peserta didik kelas XI di MA DDI Takkalasi berkontribusi sebesar 39% dan sisanya sebesar 61% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak dimasukkan dalam penelitian ini. Pengaruh sebesar 39% telah mencerminkan keberhasilan awal dalam meningkatkan kemandirian belajar peserta didik. Namun, pengaruh ini masih dapat ditingkatkan dengan faktor lainnya, hal ini akan memberikan pengalaman belajar yang lebih kaya dan mendalam bagi peserta didik. Begitupun dengan evaluasi yang terarah, peserta didik dapat memahami kekuatan dan kelemahan mereka, sehingga lebih termotivasi untuk meningkatkan kemandirian belajar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, S. A. M. & M. (2007). Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur dalam Penelitian: Dilengkapi Program SPSSI. Pusaka Setia.

Amin Alhusaini, Muhammad Kristiawan, S. E. (2022). Pengaruh Motivasi Kerja dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Karyawan PT. Borwita Citra Prima Surabaya. Majalah Ilmiah Dian Ilmu, 21(2), 186. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/693/617.

Aroma, R. A., Herliyanti, Z., Farisi, H. Al, Saputra, D. I., Maulana, R., & Latifah, A. (2023). Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Effektivitas Pembelajaran Peserta Didik Kelas IV Di Madrasah Tsanawiyah Hidayatul Mubtadiin. UNISAN JOURNAL : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Islam, 02(08), 274–280. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal.

Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan dalam Membangun Karakter Bangsa yang Bermoral. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(1), 27. https://doi.org/10.26858/jekpend.v1i1.5057.

Juliadarma, M., Limatahu, K., Andy, A., Tianotak, U. S., Murniyanti, M., Osamalu, N., & Abdul Malik, M. (2023). Peran Wali Kelas Dalam Pengelolaan Problem Solving. Jurnal Pendidikan Glasser, 7(1), 143. https://doi.org/10.32529/glasser.v7i1.2232.

L.Silberman, M. (2006). Active Learing 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Nuansa Cendekia.

Mitchell. (2012). Manajemen Kelas Bebasis Implementasi, Edisi Kesembilan. Perpus Nasional, Katalog dalam Terbitan.

Mustika, Z. (2015). Pentingnya Peranan Wali Kelas dalam Pembelajaran. Intelektualita, 3(1), 65–78. https://doi.org/10.22373/ji.v3i1.200.

Ningsih, R., & Nurrahmah, A. (2016). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 73–84. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.754.

Oualeng, H., Muhammadiah, M., & Hamid, S. (2021). Peran Orang Tua Dan Wali Kelas Dalam Pembentukan Afektif Siswa Di Sd Negeri Nusa Harapan Permai Kota Makassar. Bosowa Journal of Education, 1(2), 76–80. https://doi.org/10.35965/bje.v1i2.658.

Patall, E. A., Vasquez, A. C., Steingut, R. R., Trimble, S. S., & Pituch, K. A. (2017). Supporting and Thwarting Autonomy in the High School Science Classroom. Cognition and Instruction, 35(4), 337–362. https://doi.org/10.1080/07370008.2017.1358722.

Sari, M. A., Putri, R. D., & Arizona, A. (2021). Peran Guru dalam Memotivasi Siswa Mengikuti Pembelajaran Daring di SMP Negeri 2 Belimbing. Jurnal Wahana Konseling, 4(2), 186–196. https://doi.org/10.31851/juang.v4i2.6540.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantiatif, Kualiatif dan R&D. Alfabeta.

Suid, T. (2017). Analisis Kemandirian Siswa dalam Proses Pembelajaran di Kelas III SD Negeri 1 Banda Aceh Suid. Jurnal Pesona Dasar, 5(1), 70–81. https://jurnal.usk.ac.id/PEAR/article/download/7973/6520.

Sulaiman Saat dan Sitti Mania. (2019). Pengatur Metodologi Penelitian Bagi Peneliti Pemula. Pusaka Almaida.

Suparlan. (2004). Mencerdaskan kehidupan Bangsa dan Konsepsi sampai dengan implementasi. Yogyakarta: Hikayat Publishing.

Susanti, Wibowo, D., & Lestari, N. (2025). Peran wali kelas dalam pengelolaan kelas di sekolah dasar negeri 24 Teluk Batu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 39–46. https://doi.org/10.46368/jppsd.v3i2.3984.

Tarigan, E., Hartini, S., Hairumansyah, S. J., Gressia, N., Nasution, A., Claudia, F., & Tarigan, F. (2024). Kemandirian Belajar Ditinjau dari Efikasi Diri Pada Mahasiswa Fakultas Sosial Sains Program Studi Ilmu Hukum Universitas Panca Budi Medan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2407–2418. https://doi.org/10.58230/27454312.611.

Umar Tirtaraharja. (2010). Pengantar Pendidikan. Pustaka Pelajar.

Yusra, H., & Darmayanti, A. (2024). Peran Wali Kelas dalam Mendukung Kesejahteraan Emosional Anak Kelas 1 di SD Pinangsia 03. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.558.

Zahroh, L. (2018). Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas. Jurnal Keislaman, 1(2), 186–201. https://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/tasyri/article/view/1550/1132.

Downloads

Published

2025-12-27

How to Cite

Jannah, R., Saprin, & Idris, R. (2025). Optimizing the Role of Classroom Teachers in Enhancing Students’ Learning Independence in Aqidah and Moral Education. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 28(2), 454–465. https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n2i11

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.