Building Character through the Internalization of Moral Values in Learning from the Risalah Nur: A Case Study at Yasrib Islamic Boarding School, Soppeng Regency

Authors

  • A. Titin Reski UIN Alauddin Makassar
  • Syahruddin Usman UIN Alauddin Makassar
  • Afifuddin UIN Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n2i10

Keywords:

Internalization of Moral Values, Moral Education, Risalah Nur, Character Formation.

Abstract

Education plays a strategic role in shaping students’ character and moral development, particularly amid the challenges of modernization that tend to erode traditional moral values. This study aims to examine the processes, methods, and outcomes of internalizing moral education values through the teaching of the Risalah Nur at Yasrib Islamic Boarding School in Soppeng Regency. This research employed a qualitative method using a case study approach. Data were collected through in-depth interviews, observations, and document analysis. Purposive and snowball sampling techniques were used to select participants. Data analysis focused on identifying patterns and meanings related to the internalization of moral values in students’ daily lives. The findings indicate that the internalization of moral values is implemented through both formal and informal learning activities, including the practice of religious rituals, exemplary conduct demonstrated by male and female religious teachers, and the cultivation of a disciplined dormitory life. The learning methods are contextual and reflective, enabling values such as sincerity, patience, and responsibility to be effectively instilled. This internalization process has a positive impact on improving students’ moral attitudes toward Allah SWT, themselves, others, and the environment. Therefore, learning the Risalah Nur significantly contributes to the development of students’ noble character.

Abstrak:

Pendidikan memiliki peran strategis dalam membentu karakter dan akhlak peserta didik, terutama ditengah tantangan modernisasi yang menggeser nilai-nilai moral. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji proses, metode, dan hasil internalisasi nilai-nilai pendidikan akhlak dalam pembelajaran kitab Risalah Nur di Pondok Pesantren Yasrib kabupaten Soppeng. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan jenis studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara mendalam, observasi, dan dokumentasi. Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dan snowball sampling. Analisis data dilakukan untuk memahami makna dan pola internalisasi nilai akhlak dalam kehidupan santri. Hasil penelitian menunjukkan bahwa internalisasi nilai akhlak dilaksanakan melalui pembelajaran formal dan nonformal seperi pembiasaan ibadah, keteladanan ustadz dan ustadzah, dan pembinaan kehidupan asrama. Metode pembelajaran bersifat kontekstual, reflektif, sehingga nilai-nilai seperti keihklasan, kesabaran, tanggung jawab dapat terlaksana dengan baik. Internalisasi tersebut berdampak positif terhadap peningkatan akhlak peserta didik (santri) terhadap Allah SWT., diri sendiri, sesama manusia, dan lingkungan. Oleh karena itu, pembelajaran kitab Risalah Nur berkontribusi dalam pembentukan karakter santri yang berakhlak mulia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul, W., Rusdi, N., Suhermanto, S., & Ali, W. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Di Sekolah: Perspektif Manajemen Pendidikan Islam. Journal of Educational Management Research, 1(2), 82–94. https://doi.org/10.61987/Jemr.V1i2.39.

Azizah, M., Mashluchah, L., & Faisol, A. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Melalui Pengajian Kitab Bidayatul Hidayah. AL-ASHR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(2), 97–104. https://doi.org/10.56013/alashr.v8i2.2656.

Daradjat, Zakiah. (2011). Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.

Dhofier, Zamakhsyari *Tradisi Pesantren: Studi Pandangan Hidup Kyai Dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia* (Cet. IX; Jakarta: LP3ES, 2015).

Faiz, M. (2013). Integrasi Nilai Spiritual, Intelektual dan Moral dalam Konsep Pendidikan Said Nursi. Ar-Risalah, Vol. XI(1), 22.

Indonesia, R., Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, (Jakarta: Sekretariat Negara, 2003).

Irham, M & Wiyani, N. A. (2017). Psikologi Pendidikan Teori Dan Aplikasi Dalam Proses Pembelajaran (Cet. II). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Lickona, Thomas. Character Matters: Persoalan Karakter, Diterjemahkan Oleh Juma Abdu Wamaungo Dan Jean Antunes Rudolf Zien (Jakarta: Bumi Aksara, 2012).

Majid, Abdul & Andayani, Dian. (2017). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mohamad, W. R. H. B. W. (2015). Sketsa Pemikiran Badiuzzaman Said Nursi Dalam Metode Da’wah Bi Al-Kitabah: Analisis Kitab Risalah Al-Nur. September, 634–646.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif.

Muhaimin. Strategi Belajar Mengajar: Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama (Surabaya: Citra Media, 1996).

Muhsin, A. (2020). Internalisasi Nilai Akhlakul Karimah dalam Membentuk Karakter Anak. Insania, 25(2), 226–239. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4255.

Mujib, Abdul. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Nata, A. (2014). Akhlak Tasawuf Dan Karakter Mulia.

Nursi, Badiuzzaman Said. Kulliyat Rasa'il An-Nur: Koleksi Lengkap Risalah Cahaya, Diterjemahkan Oleh Ihsan Qasim Al-Salihi (Istanbul: Sözler Publications, 2015).

Philip W. Jackson, W. Philip. Life In Classrooms. (1990). New York: Teachers College Press.

Rahman, H., Jannah, S. R., & Syafei, I. (2024). Metode Internalisasi dalam Menanamkan Nilai-Nilai Akhlak untuk Membentuk Karakter Siswa di SMP Darussalam Argomulyo Tanggamus. Assyfa Journal Of Islamic Studies, 02(01), 1–7. https://doi.org/10.61650/ajis.v2i1.627.

Rohmah, S. (2021). Akhlak Tasawuf (M. Nasrudin (Arg.)). Www.Penerbitnem.Com / [email protected]

Safarudin, R., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. 3, 9680–9694.

Sahin, E. Y. O.-M. (2020). Values Education In Risale-I Nur. The Journal Of Risale-I Nur Studies, 3(2), 28–45.

Sahlan, Asmaun, Mewujudkan Budaya Religius Di Sekolah: Upaya Mengembangkan PAI Dari Teori Ke Aksi (Malang: UIN-Maliki Press, 2010).

Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Subur, S., Baihaqi, A., & Imron, I. (2023). Strengthening The Character Education Of Islamic Boarding School Students And The Internalization Of Values Through Local Wisdom At The Islamic Boarding (Zenbakia Bishss). Atlantis Press SARL. Https://Doi.Org/10.2991/978-2-38476-273-6.

Sugiono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, H., Setiaji, A., & Sulastri, N. (2022). Strategi Internalisasi Nilai-Nilai Akhlak Dalam Upaya Membentuk Kepedulian Sosial Siswa. Edumaspul - Jurnal Pendidikan 6(1), 556–564. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3178.

Syari’ah, A., Maimun, A., & Marno. (2025). Internalization Of Religious And Social Character Through The Islamic Building And Character Building Programs (A Case Study At Madrasah Ibtidaiyah International Sabilillah Sampang). PALAPA Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 13(1), 138–159. https://doi.org/10.36088/palapa.v13i1.5707.

Syauqi, M. L. (2017). Mengenal Risalah Nur Karya Said Nursi Dan Metodologi Penafsirannya. MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(1), 109–124. Https://Doi.Org/10.24090/Maghza.V2i1.1547.

Tafsir, A. (2014). Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya,.

Umam, M., Mashudi, & Usriyah, L. (2024). Penggunaan Metode Risalah Nahwu Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Memahami Kitab Kuning Santri PP Annur Rambipuji Jember Tahun 2022 Misbahul Umam, Mashudi, Lailatul Usriyah. Jurnal Pendidikan Indonesia, 13(1), 93–103.

Umami, S. R., & Amrulloh, A. (2017). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak. Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 112–129. https://journal.unipdu.ac.id/index.php/jpi/article/view/1019/725.

Wekke, I. S. (2019). Metode Penelitian Sosial.

Wiyani, N. A. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Iman Dan Taqwa. Yogyakarta: Teras.

Downloads

Published

2025-12-27

How to Cite

Reski, A. T., Usman, S., & Afifuddin. (2025). Building Character through the Internalization of Moral Values in Learning from the Risalah Nur: A Case Study at Yasrib Islamic Boarding School, Soppeng Regency. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 28(2), 440–453. https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n2i10

Issue

Section

Article

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.