Strategi Pengebangan Kemampuan Baca Tulis Hitung Melalui Pembelajaran Motorik: Studi Kasus di SD Inpres Palempang

Authors

  • Dini Dewindah UIN Alauddin Makassar
  • Rezkyana Tasya Syahda UIN Alauddin Makassar
  • Imelda UIN Alauddin Makassar

Keywords:

Pembelajaran Motorik, Kemampuan Baca, Tulis, Hitung

Abstract

Self-development for students in school life is very important to improve, as it will be essential both for themselves and for the country in the future. Motor learning is an activity that involves several internal factors within the human body, such as muscles, nerves, and the brain, which work simultaneously. Through motor learning, children’s skills will improve because of continuous and repetitive activities that train them to perform motor movements correctly. This study aims to determine the level of literacy and numeracy skills (reading, writing, and arithmetic) of students at SD Inpres Palempang, as well as to examine the effectiveness of motor learning on these skills. The research used a descriptive qualitative method. The results of the study identified three innovative learning media that can enhance students’ reading, writing, and arithmetic abilities: 1) Innovative Reading Media: Flannel board media with an alternative alphabet box made from cardboard, 2) Innovative Writing Media: Alphabet flashcards made from cardboard and paper, 3)Innovative Counting Media: A spinning wheel made from plywood.

References

Abdillah, A. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Berbasis Permainan.Jurnal Pendidikan Olahraga, 8(2), 138. https://doi.org/10.31571/jpo.v8i2.1446

Abdullah, U. M. K., & Azis, A. (2019). Efektifitas Strategi Pembelajaran Analisis NilaiTerhadap Pengembangan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 54.

https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.355

Amiruddin. (2019). Pembelajaran Kooperatif dan Kolaboratif. Journal of

Educational Science (JES), 5(1), 24–32.

Bpmid. (2024). . Penelitian kualitatif adalah metode penelitian yang fokus padapemahaman mendalam tentang fenomena, persepsi, motivasi, dan kontekssosial dari subjek penelitian. Teknik pengumpulan data dalam penelitiankualitatif meliputi wawancara mendalam, observasi. Bpmid.Ac.Id.https://bpmid.uma.ac.id/penelitian-kuantitatif-dan-kualitatif-pengertian-perbedaan-dan-kelebihannya/

Erik, E., & Carniyati, C. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Busy Book Flanel Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun KB Al-Irsyad Al-Islamiyyah Kota Cirebon. Hadlonah : Jurnal Pendidikan Dan Pengasuhan Anak, 3(1), 104. https://doi.org/10.47453/hadlonah.v3i1.807

Eriyanti, R., Putri, K. E., & Mukmin, B. A. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Roda Putar Berbasis Ppt Untuk Kelas 3 Pada Materi Perkalian SD Negeri Wonotirto 05 Kabupaten Blitar. 291–297.

Hasanah, I., Rodi, S., & Tulungagung, I. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbantu Media Book Creator Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Siswa Pada Tingkat Sekolah Dasar. 2(2), 23–35.

Hasanah, L., & Nurhasanah, A. (2020). Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Penggunaan Media Papan Flanel Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 2(1), 16–17. https://doi.org/10.17509/jpa.v2i1.24384

Hidayatullah, M. R., & Hasbi, H. (2021). (Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Dengan Modifikasi Permainan Tradisional Untuk Meningkatkan Motorik Kasar Anak Sekolah Dasar Kelas Bawah). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4), 377–387. https://doi.org/10.58258/jime.v7i4.2486

Hijriah, Marjani, B., Afiif, A., & Agusriani, A. (2022). Pengaruh permainan kotak alfabet terhadap kemampuan mengenal huruf di tk. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 651–658.

Mahmud, B. (2019). Urgensi Stimulasi Kemampuan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(1), 76–87. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i1.177

Malapata, E., & Wijayanigsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Lumbung Hitung. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 283. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.183

Mubarak, H. &. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Menulis Permulaan pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 7360–7367.

Munawaroh, I., Masruroh, S. A., Fakhruddin Fajrul I, A., Abdillah, I. N., Salamah, I., Asy’ari, U. H., & Jombang, T. (2022). Strategi Pengembangan Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Konseling Di MTs Negeri Bareng Jombang. 17(2), 71–86.

Rahmatunnisa, S., Mutjaba, I., Suciati, A., & Rufaidah, R. (2022). Pengembangan Media Roda Putar Angka dalam Meningkatkan Kemampuan Calistung (Membaca, Menulis dan Berhitung) pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas 1 SDN Margahayu XIX. Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, (1), 1–11.

Ritonga, A. P., Andini, N. P., & Iklmah, L. (2022). Pengembangan Bahan Ajaran Media.Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 344. https://doi.org/10.37676/mude.v1i3.2612

Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18

Safa’ah, A., & Rimadhani M, N. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Berbasis Indigenousasi dengan Media Flash Card. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 4(2), 177. https://doi.org/10.54471/bidayatuna.v4i2.1253

Shavira, A. P., Utami, A., Santi, P., & Tazmin, T. (2024). Penggunaan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Tegak Bersambung di Kelas 2 MI Muhammadiyah Semanu. 1077–1087.

Sinaga, M. A., & Ritonga, F. U. (2023). Meningkatkan Pengembangan Diri melalui Kecerdasan Emosional dan Manajemen Diri pada Anak Sekolah. Educational Journal of Islamic Management, 3(1), 28–36. https://doi.org/10.47709/ejim.v3i1.2417

Solichah, M., Akhwani, A., Hartatik, S., & Ghufron, S. (2023). Pemanfaatan Media Roda Putar Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Wahana Sekolah Dasar, 31(1), 48. https://doi.org/10.17977/um035v31i12023p48-60

Wathon, A. (2018). Membangun Pembelajaran Kolaboratif Melalui Kegiatan Bermain Alat Permainan Edukatif. 7, 1–25.

Windarsih, C. A. (2016). APLIKASI TEORI UMPAN BALIK ( FEEDBACK ) DALAM PEMBELAJARAN MOTORIK PADA ANAK USIA DINI. 2(1), 20– 29.

Yahya Putra, A. (2020). Strategi Pembelajaran Motorik Kasar pada Anak Usia Dini Era Pandemi Covid-19. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 159–166. https://doi.org/10.14421/jga.2020.54-03

Yuniawatika, Y., Mashuri, M. F., & Hadisurya, S. P. Y. (2023). Meta Analisis: Efektivitas Penggunaan Media Roda Putar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 11(1), 1– 11.

Published

2025-12-19

How to Cite

Dini Dewindah, Rezkyana Tasya Syahda, & Imelda. (2025). Strategi Pengebangan Kemampuan Baca Tulis Hitung Melalui Pembelajaran Motorik: Studi Kasus di SD Inpres Palempang. RITMA: Journal of Islamic Integrated Research, Science, and Community, 3(2), 244–255. Retrieved from https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/ritma/article/view/62498