UPAYA KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN (Studi Deskriptif di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Mentari Ilmu Karawang)

Ayu Suci Atik, Masykur H Mansyur, Acep Nurlaeli

Abstract


The purpose of this research is to find out the efforts of the principal in improving the quality of education. This type of research uses descriptive qualitative methods. The subjects in this study were principals while the research informants were TU teachers and staff. Data collected in the form of observations, interviews, and documentation. Analyzed using data in the form of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the principals' research in improving the quality of education in SMAIT Mentari Ilmu through (1) Efforts are made to conduct routine programs in the form of habituation programs and flagship programs; (2) the implementation of the principal in the form of discipline, regular meetings, and rewarding; (3) overcoming consistent obstacles and implementing a determined policy, the solution is to improve the quality, innovate and support the skills of the learners.

Keywords


Effort; Quality of Education; Headmaster

Full Text:

PDF

References


Bafadal, I. (2012). Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah Dasar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Fauzi, M. S., & Falah, M. S. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Studi di SMANU 1 Gresik. JM-TBI: Jurnal Manajemen Dan Tarbiyatul Islam., 01(01), 54–76. Retrieved from http://kd9s34.com/index.php/jm-tbi/article/download/1013/799

Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90

Haryono, S. (2016). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(3), 261–274.

Hayudiyani, M., Supriyanto, A., dan Timan, A. (2020). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Pengembangan Budaya Lokal. JAMP: Jurnal Adminitrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 102–109.

Herwanto, Heru. (2013). Faktor Penunjang Peningkatan Mutu Pendidikan.Surakarta: Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Hidayat, R., Dyah M, V., dan Ulya, H. (2019). Kompetensi Kepala Sekolah Abad 21: Sebuah Tinjauan Teoretis. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 4(1), 61–68. https://doi.org/10.34125/kp.v4i1.394

Mulyasa. (2009). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Najmuddin, Fauzi, dan ikhwani. (2019). Program Kedisiplinan Siswa di Lingkungan Sekolah: Studi Kasus di Dayah Terpadu (Boarding School). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 183–206.

Nur Zazin. (2014). Gerakan Menata Mutu pendidikan. Jogjakarta. Ar Ruzz Media.

Nurcahyani, D., dan Hariati, S. (2016). Pengaruh Manajemen Reward Dan Punishment Terhadap Tenaga Kependidikan di Universitas Pesantren Tinggi Darul ’Ulum Jombang. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 1(2), 199–224. http://journal.unipdu.ac.id:8080/index.php/dirasat/article/view/539/476

Nurpina, S. (2016). Pengaruh Penghargaan (Reward) dan Motivasi Berprestasi terhadap Prestasi Kerja Guru SMA Negeri di Kabupaten Sukabumi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 1337-1345. https://doi.org/10.21009/jmp.07205

Permendiknas. (2007). Standar Kepala Sekolah/Madrasah. Jakarta.

Priansa, D. J. (2017). Menjadi Kepala Sekolah dan Guru Profesional. Bandung: Pustaka Setia.

Rachman, A., dan Agustian, M. (2016). Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Melalui Pengelolaan Kelas di SDN 23 Pagi Palmerah Jakart. Jurnal Perkotaan, 8(2), 75–93. https://doi.org/10.25170/perkotaan.v8i2.277

Rahmad Syah Putra, M. A. B. (2017). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan pada SMA Negeri 3 Meulaboh Kecamatan Johan Pahlawan Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(3), 161-166.

Saifulloh, M., Muhibbin, Z., dan Hermanto, H. (2012). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Sosial Humaniora, 5(2), 206–218. https://doi.org/10.12962/j24433527.v5i2.619

Setiadi, W. (2018). Manajemen Strategis terhadap Peningkatan Pendidikan di SMK Negeri 5 Medan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Sudadio, S. (2013). Peningkatan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah di Provinsi Banten melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16(2), 553–573. https://doi.org/10.21831/pep.v16i2.1131

Sulaiman, A., dan Wibowo, U. B. (2016). Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Universitas Gadjah Mada. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 4(1), 17. https://doi.org/10.21831/amp.v4i1.8197

Suprayogo, Imam. (2015). Pendidikan Berparadigma Al-Qur'an.Jurnal Studi Islam, 10(2).

Syaiful, S. (2017). Manajemen Strategik dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Tim Dosen Administrasi Pendidikan UPI. (2017). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Winarsih, S. (2019). Kebijakan dan Implementasi Manajemen Pembiayaan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah. International Conference of Moslem Society, 1, 124–135. https://doi.org/10.24090/icms.2016.2409




DOI: https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i2.16714

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ayu Suci Atik, Masykur H Mansyur, Acep Nurlaeli

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Idaarah : Jurnal Manajemen Pendidikan is indexed by

 

Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan
ISSN Print: 2597-4661 ISSN Online: 2621-9476

Jl.H.M.Yasin Limpo No. 36 Samata, Gowa, Sulawesi Selatan
Email: jurnal.idaarah@uin-alauddin.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Idaarah Stats