IN HOUSE TRAINING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENYUSUN RPP

Yadi Jayadipura

Abstract


Abstract:

This study aims to determine the increase in teacher competency at SMPN 2 Tempuran, Kabupaten Karawang in compiling plans for implementing learning through IHT activities. The subjects of this study were all PNS teacher in SMPN 2 Tempuran Kabupaten Karawang. This research is School Action Research (PTS) which consists of two cycles, each cycle covering the stages of planning, implementation, observation and reflection. The data analysis technique used is descriptive comparative. From the results of the study it can be concluded that: IHT can improve the professional competence of teachers at SMPN 2 Tempuran in preparing lesson plans. This is indicated by the increasing professional competence of teachers from the preparation stage to the end of Cycle II.


Keywords


Teacher Competence; Arranging RPP; IHT

Full Text:

PDF

References


Depdiknas. 2013. Peraturan Pemerintah Nomor 32 Tahun 2013 tentang Perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Depdiknas: Jakarta

Depdiknas. 2015. Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2015 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Depdiknas

Depdiknas. 2016. Permendiknas RI No. 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses. Jakarta: Depdiknas.

Khaerani, N. C. (2016). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun RPP Melalui Kegiatan IHT (In House Training). Didaktikum: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, Vol. 17. No. 1. (2016)

Sa’bani, F. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Kegiatan Pelatihan pada MTs Muhammadiyah Wonosari. Jurnal Pendidikan Madrasah, Volume 2, Nomor 1, Mei 2017

Sormin, D. Y. (2016). Peningkatan Kemampuan Guru Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Materi Pelajaran Teori Musik Melalui Supervisi Akademik Teknik Workshop Disma Se-Kecamatan Sei Rampah Kabupaten Serdang Bedagai. Jurnal Pendidikan dan Kepengawasan, Vol 3 No. 2 Oktober 2016

Srimulyani, M. (2017). Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun RPP/RPLBK Dengan Pendekatan Saintifik/Pendekatan BK Melalui Metode Workshop Di Sekolah Binaan Kota Malang Tahun 2017. Prosiding SENASGABUD, Edisi 1 Tahun 2017.




DOI: https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i2.6808

Refbacks



Copyright (c) 2018 YADI JAYADIPURA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Idaarah : Jurnal Manajemen Pendidikan is indexed by

Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan
ISSN Print: 2597-4661 ISSN Online: 2621-9476

Jl.H.M.Yasin Limpo No. 36 Samata, Gowa, Sulawesi Selatan
Email: jurnal.idaarah@uin-alauddin.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Idaarah Stats