PENERAPAN MANAJEMEN STRATEGI DALAM PENINGKATAN MUTU MADRASAH

Jamaluddin Iskandar

Abstract


Strategic management is an improvement in the quality of education that has long been applied for the achievement of a predetermined educational goal, which is based on the Act has been determined. Implementation of strategic management includes external internal analysis, and samapai at strategic evaluation stage to find out how far the results have been achieved. In addition, it must be supported by various things including adequate facilities, community support and the surrounding government. Improving the Quality of Education includes the processes and outcomes of education that affect each other. In measuring a certain quality of education if it can be known by looking at various things, among them is the maximum learning process, adequate facilities, professional teachers with various capabilities possessed, to the support of various parties. Based on the results of the discussion, it can be seen that there is a significant influence between the implementation of strategic management with improving the quality of education in all levels of education.

References


Amri, Sofyan. Peningkatan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar dan Menengah, dalam Teori, Konsep dan Analisis. Jakarta: Prestasi Pustakaraya, 2013.

Anas, Sudijono. Pengantar Statistik Pendidikan. Cet XXII; Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2009.

Arif, Armai. Reformasi Pendidikan Islam. Jakarta: CRSD Press, 2004.

Arifin, H. Muzyim. Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2003.

Danim, Sudarwan. Otonomi Manajemen Sekolah. Bandung: Alfabeta, 2010.

Departemen Agama Ri, Al-Quran dan Terjemahan. Jakarta: Syamil Media Cipta, 2010.

Fahmi, Irham. Manajemen Teori, Kasus, dan Solusi. Bandung: Alfabeta, 2012.

Hamid, Darmadi. Metode Penelitian Pendidikan. Cet. II; Bandung: Alfabeta, 2011.

Hariadi, Bambang. Manajemen memenangkan perang bisnis. Malang: Bayumedia Publising, 2005.

Hassel, Nogi S.Tangkilisan. Manajmen Moderen Untuk Sektor Public. Yogyakarta: Balairung, 2003.

Iqbal, M. Hasan. Pokok-pokok Materi Statistik 1. Cet. IV; Jakarta:Bumi Aksara, 2008.

Iqbal, M. Hasan. Pokok-Pokok Materi Statistik 2 (Statistik Inferensif). Cet. II; Jakarta:Bumi Aksara, 2001.

Iskandar. Psikologi Pendidikan. Cet I; Jakarta: Gaung Persada Press, 2009.

Kasidi. Manajemen Risiko. Bogor: Ghalia Indonesia, 2010.

Kuncoro, Mudrajat, Strategi Bagaimana Meraih Keunggulan Kompetitif. Jakarta: Erlangga, 2005.

Mulyasa, E. Menjadi kepala Sekolah Profesional dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: PT Remaja Rosada Karya, 2003.

Musfiqon. Metodologi Penelitian Pendidikan. Cet. 1; Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher, 2012.

Muslich, Mansur. KTSP(Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) Dasar Pemahaman dan Pengembangan. Jakarta: PT.Bumi Aksara, 2009.

Natsir, Moh. Metode Penelitian. Cet III; Jakarta :Ghalia Indonesia, 1988.

Nawawi Hadari. Manajemen Strtategik Organisasi Non Profit Bidang Bisnis Pemerintahan dengan Ilustrasi di Bidang Pendidikan. Yogyakarta: Gadja Mada University Press, 2005.

Nawawi, Hadari. Manajemen Strategik Organisasi Non Profit Bidang Pemerintahan. Yogyakarta: UGM Press, 2000.

Ramayulis, H. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT Kalam Mulia, 2004.

Republik Indonesia, Undang-Undang Dasar RI 1945, Cet. II; Jakarta: Sinar Grafika, 2009.

Rosyada, Dede. Pradigma Pendidikan Demokrasi Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: PT kencana Prenada Media Group, 2007.

Sadiman, Arief S. Dkk. Media pendidikan, pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Rajawali Pers, 2009.

Sagala, Syaiful. Manajemen Strategik dalam Miningkatkan Mutu Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2010.

Sondang P. Siagian. Manajemen Stratejik. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2012.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta, 2011.

Sugiyono. Metode Penelitian pendidikan pendekatan kualitatif, kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.

Sugiyono. Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2003.

Sugiyono. Statistik Untuk Penelitian. Bandung: PT. Alfabeta, 2010.

Suharsimi, arikunto. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Cet XI; Jakarta:Bumi Aksara, 2010.

Suharsimi, Arikunto. Prosedur Penelitian. Cet. XI; Jakarta: Rineka Cipta, 1998.

Suryabrata, Sumardi. Metodologi Penelitian. Edisi 1; Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.

Thompson, Arthur A, Jr., John E. Gamble, A.J. Strickland III. Strategy Core Consepts Analytical Tool Readings. New York: McGraw-hill, 2006.

Yusanto, Ismail, Muhammad, dan Muhammad Karebet Widjajakususma. Manajemen Strategis Perspektif Syariah. Jakarta: Khairul Bayan, 2003.




DOI: https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4270

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan



Idaarah : Jurnal Manajemen Pendidikan is indexed by

Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan
ISSN Print: 2597-4661 ISSN Online: 2621-9476

Jl.H.M.Yasin Limpo No. 36 Samata, Gowa, Sulawesi Selatan
Email: jurnal.idaarah@uin-alauddin.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Idaarah Stats