PENGARUH PROFESIONALISME GURU AGAMA TERHADAP PENDIDIKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR ISLAM

Diki Kurniawan

Abstract


This study aims to determine the influence of professionalism of religious teachers on the character education of students at SDIT Mitra Cendekia Indonesia Setu Tangerang Selatan, Banten. SDIT grade VI students totaling 30 people are the subject of research. This research uses two kinds of variables namely 1) free variable: professionalism of religious teachers , 2). Student character education. Data retrievel is obtained by using questionnaire with likers scale. The data analysis technique used is descriptive analysis to calculate the mean, median, standard deviation. As for hypothesis using simple linear regression analysis and coefficient of determination to know percentage of professionalism teachers adherent to the character education of students. The results of research indicate that there is a positive and sufficient influence between teachers professionalism to character aducation. I can be see from the t count > t table ( 2,948 > 2,04).


References


As, Asmaran, Pengantar Studi Akhlak , Jakarta : Rajawali Pers, 1992.

Dahlan, Sitti Salmiah, Manajemen Pendidikan Islam, Ciputat : Rabbani Press, 2011.

Fadli, Ahmad HS, Organisasi & Administrasi , Jakarta : Manhalun Nasyi-In Press, 2011.

Kesuma, Dharma , dkk, Pendidikan Karakter kajian teori dan praktik di sekolah, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Lickona ,Thomas, Education For Character Mendidik Untuk Membentuk Karakter Bagaimana Sekolah Dapat Memberikan Pendidikan Tentang Sikap Hormat dan Tanggung Jawab, jakarta : Bumi Aksara, 2012.

---------------------, Character Matters Persoalan Karakter Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan penilaian yang baik, Integritas, dan Kebajikan Penting lainnya., Jakarta : Bumi Aksara, 2012.

Masruri, Negatif Learning, Solo: Era Adicitra Intermedia, 2011.

Moeliono , Anton , Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta : balai Pustaka, 1996

Mulyana , E, Manajemen Berbasis Sekolah Konsep, Strategi , dan Implementasi, Bandung : Remaja Rosda karya, 2011.

Muslich, Masnur, Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional, Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Nata, Abuddin, Akhlak Tasawuf, Jakarta : Raja Grafindo persada, 2012.

Ramayulis, Metodologi Pendidikan Agama Islam, Jakarta : Kalam Mulia, 2010.

Samani, Muchlas dan Hariyanto, Konsep dan Model Pendidikan Karakter, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Siregar, Syofian Statistik Parametik Untuk Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS Versi 17, Jakarta : Bumi Aksara, 2013.

Sugiyono, Statistika Untuk Penelitian, Bandung : Alfabeta, 2012.

Sukmadinata , Nana Syaodih, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung : Remaja Rosdakarya, 2010.

Undang - undang Republik Indonesia Nomor 14 tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen , Bandung : Fermana, 2006.

Undang- undang Republik Indonesia nomor :20 tahun 2003 tentang SISDIKNAS, Bandung : Fermana, 2006.

Usman, Moh. Uzer Menjadi Guru Profesional, Bandung : Remaja Rosdakarya, 2011.

Zainuddin, A. dan Muhammad Jamhari, Al – Islam 2 : Muamalah dan Akhlak , Bandung : Pustaka Setia , 1999.




DOI: https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4273

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan



Idaarah : Jurnal Manajemen Pendidikan is indexed by

Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan
ISSN Print: 2597-4661 ISSN Online: 2621-9476

Jl.H.M.Yasin Limpo No. 36 Samata, Gowa, Sulawesi Selatan
Email: jurnal.idaarah@uin-alauddin.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Idaarah Stats