ANALISIS KOMPETENSI KEPRIBADIAN GURU PADA MADRASAH ALIYAH ASSALAM POLONGBANGKENG UTARA KABUPATEN TAKALAR

Rurung Rurung, Arifuddin Siraj, Musdalifah Musdalifah

Abstract


Abstract:

This type of reserch is qualitative. In this study, researchers took the population of Aliyah Madrassah Assalam Timbuseng teachers, which totaled 6 people with a sample of 23 teachers. The results showed that personality competencies, teachers at MA AS-Salam, there are some teachers who meet the criteria that are indicators of personality competency, but there are also some teachers who still lack personality competency. To teachers who have very comptent personalities, students will be very respectful and even feel reluctant to the teacher concerned. In contrast to teachers whose personality competencies are still lacking students will tend to show less respect. The teacher in building personal relationship with students through many ways both in the classroom when the teaching and learning process takes place and outside the classroom. The Madrasah facilitates teachers to take part in activities related to competency enhacement, including by attending teacher upgrading, attending MGBS, and taking courses.


Keywords


Teacher Personality Competencies

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Edisi Revisi V Cet. XII; Jakarta: PT Asdi Mahasetya, 2002.

Analisis Kamus Besar Bahasa Indonesia Online, http://kbbi.web.id/analisis (2 Mei 2017.

A.Partanto, Pius & al-Barry, M.Dahlan. Kamus Ilmiah Populer. Surabaya : Arkola, 1994.

Ahmadi, Abu & Joko Prasetyo, Tri. SBM Strategi Belajar Mengajar Untuk Fakultas Tarbiyah Komponen MKDK. Bandung: CV. Pustaka Setia, 2005.

Brophy, Jere. dalam Vern Jonrs dan Loise Jones. terj. Intan Irawati, Manajemen Kelas Komprehensip. Cet. IX; Jakarta: Kencana Prenada Media Grup, 2004.

Djamarah, Syaiful Bahri. Guru dan Anak Dididik Dalam Interaksi Edukatif: Suatu Pendekatan Teoritis Prsikologis. Cet. III; Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Danim, Sudarwan. Etika dan Pengembangan Profesionalitas Guru. Cet. I; Makassar: Alauddin University Press.

Daradjat, Zakiyah. Kepribadian Guru. Cet. IV; Jakarta: Bulan Bintang, 2005.

Djamarah, Syaiful Bahri. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.

Daradjat, Zakiyah. Kepribadian Guru. Cet. IV; Jakarta: PT. Bulan Bintang, 2005.

Hadi, Sutrisno. Metodologi Research. Jilid I, Cet. XX; Yogyakarta: Audi Ofsser, 1987.

Herdiansyah, Haris. Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika, 2015.

Jones, Vern & Jones, Louise. “Manajemen Kelas Koprehensif”. Cet. I; Jakarta: Kencana Prenada Media Grup, 2012.

Kementrian Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahannya. Bandung; PT Syaamil Cipta Media.

Kemenag Jatim “Peraturan Menteri Agama Repoblik Indonesia Nomor 29 Tahun 2014” https://jatim.kemenag.go.id/file/file/PMA/drin1412150101.PDF (3 April 2018.

Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta, 1999.

Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah Konsep, Strategi, Dan Implementasi. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya, 2002.

Moleong, Lexy. Metodologi Penelitian Kualitatif. Cet. II; Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

M. Echols John dan Shadiliy, Hassan. Kamus Inggris Indonesia. Cet. XXIII; Jakarta: Gramedia, 1996.

Musbahaeri. Urgensi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Majauleng, Kab. Waja, Sulawesi Selatan, “Tesis” Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2009.

Musfah, Jejen. Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan dan Sumber Belajar Teori dan Praktik. Cet. I; Jakarta: Kencana Prenada Media Grup, 2011.

Nawawi, Hadari. Organisasi Sekolah dan Pengelolaan Kelas Sebagai Lembaga Pendidikan. Jakarta: Gunung Agung, 1982.

Nawawi, Hadari. Organisasi Sekolah dan Pengelolaan Kelas. Jakarta: CV. Haji Masagung, 1989.

Nazir, Moh. Metode Penelitian. Cet. III; Jakarta: Ghalia Indinesia, 1988.

Nurbaya. Analisis Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam pada SD Negeri di Kecamatan Marawola Kab. Sigi Sulawesi Tengah “Tesis” Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2012.

PP Nomor 19 tahun 2005, http://peraturan.go.id/inc/view/11e4eb77760a0861. 28 Mei 2018.

Rahman, Maman. Manajemen Kelas, Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud.

Ridwan. Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Cet. I; Bandung, 2005.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Cet. I; Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Sudirman N. Ilmu Pendidikan. Bandung: Remadja Karya CV, 1987.

Sugiyono. Memahami Penelitian Kualitatif. Cet. III; Bandung: Alvabeta, 2005.

Salim, Agus. Teori dan Paradigma Peneletian Sosial. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Cet. III; Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. Kamus Besar Bahasa Indonesia. ed. 3; Cet. III; Jakarta, Balai Pustaka, 2007.

Teguh, Muhammad. Metodologi Penelitian Ekonomi Teori dan Aplikasi. Cet. III; Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2005.

Yamin, Martinis & Maisah. Manajemen Pembelajaran Kelas Strategi Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press, 2009.




DOI: https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.9636

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Rurung Rurung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Idaarah : Jurnal Manajemen Pendidikan is indexed by

 

Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan
ISSN Print: 2597-4661 ISSN Online: 2621-9476

Jl.H.M.Yasin Limpo No. 36 Samata, Gowa, Sulawesi Selatan
Email: jurnal.idaarah@uin-alauddin.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Idaarah Stats