Penerapan Bermain Puzzle Gambar Melalui Metode Kerja Kelompok dalam Meningkatkan Sikap Mau Membantu pada Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Aisyiyah 1 Tidung

Authors

  • Umi Kusyairy Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Nurul Qalbi Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • M. Rusdi T Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Muzakkir Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Sunu Prihatin TK Aisyiyah 1 Tidung Kota Makassar

DOI:

https://doi.org/10.24252/khidmah.v2i2.30213

Keywords:

Picture Puzzle, Group Work Method, Willing to Help

Abstract

Social development in children, especially in an attitude of wanting to help, is very important to be stimulated from an early age, because it is fundamental for children to interact with people around them. This study aims to determine the attitude of wanting to help after the application of playing picture puzzles through the group work method in children aged 4-5 years. This community service research in the form of service learning was conducted at Aisyiyah 1 Tidung Kindergarten with 3 children as participants. The instruments used are picture puzzles, observation sheets for children and evaluation sheets for the implementation of the intervention. Data were analyzed using descriptive statistics. The results of the service research show that children are able to realize and increase their willingness to help their friends in playing picture puzzles by using the group work method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrullah dan Sakria (2020). Pengaruh Metode Kerja Kelompok Terhadap Interaksi Sosial Anak di Kelompok B TK Singgani Lero Tatari Kecamatan Sindue. Jurnal Bangamputi, Vol. 6 No.1 http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/Bungamputi/article/view/17755
Andriana, Dian. (2011). Tumbuh Kembang dan Terapi Bermain Pada Anak. Jakarta: Salemba Medika.
Andi Rezky Nurhidaya (2019). Meningkatkan Kerjasama Anak Melalui Permainan Menyusun Puzzle di TK Avanti Kota Makassar. Jurnal Edukasi Nonformal Vol. 1 No. 1. https://ummaspul.ejournal.id/JENFOL/article/download/2113/668
Mursid. (2016). Pengembangan Pembelajaran Pengetahuan Sosial Paud. Bandung: Remaja Rosdakarya
Bahri, Syaiful. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Anti Isnaningsih dan Jamangatun Umi Khasanah (2021). Stimulasi Kemampuan Kerjasama Melalui Permainan Puzzle Berkelompok. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Volume 1 No. 2. https://jurnal.umnu.ac.id/index.php/sti/article/download/154/96
Triyanti, E. (2016). Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Melalui Bermain Simbolik. Ilmiah Potensia, 1(1), 28-35.
Eca Gesang Mentari (2021). Penggunaan Alat Permainan Edukatif Dalam Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di Raudhatul Athfal Al- Hidayah. Jurnal IJIGAED Vol 2 No.1. https://ejournal.metrouniv.ac.id/index.php/IJIGAEd/article/download/3811/2542
Ganjar Safari & Hastin Nafitri (2021). Pengaruh Permainan Puzzle Pada Anak Tunagrahita Terhadap Perkembangan Sosial di Sekolah Luar Biasa-G. Vol IX No.1.https://www.ejournal.unibba.ac.id/index.php/healthy/article/download/512/435
Klara Br Bangun dan Sarina Marbun (2019). Pengaruh Penerapan Metode Kerja Kelompok Terhadap Perkembangan Sosial Anak 5-6 tahun di TK Sos Desa Taruna Medanta. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas Vol.5 No.1. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jhp/article/download/22465/14985
Made Diana Sintia ( 2020). Pengembangan Media Pembelajaran Big Puzzle Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Pada Anak. Journal for Lesson and Learning Studies Vol.3 No.3. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JLLS/article/download/29409/18527
Muhammad Erwan Syah (2020). Pengaruh Permainan Tradisional Kelompok Terhadap Penyesuaian Sosial Anak. Jurnal Diversita, 6 (1). https://ojs.uma.ac.id/index.php/diversita/article/download/3693/2638
Nyoman Wiraadi Tria Ariani, dkk (2022). Penerapan Pembelajaran Berbasis Otak Dengan Permainan Puzzle Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Volume 7 No. 1. http://ojs.uhnsugriwa.ac.id/index.php/PW/article/download/238/502
Seri Marlina (2014). Peningkatan Sikap sosial Anak Usia Dini Melalui Permainan Puzzle Buah di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah 1 Bukuttinggi. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Vol. XIV No. 2. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/download/4319/3383
Kristin, F. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1). http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPDP/article/View25/21.
Tunggul Sri Agus Setyaningsih & Hesti Wahyuni (2018). Stimulasi Permainan Puzzle Berpengaruh Terhadap Perkembangan Sosial dan Kemandirian Anak Usia Prasekolah. Jurnal Keperawatan Silampari Vol. 1 No. 2 https://journal.ipm2kpe.or.id/index.php/JKS/article/download/9/49

Downloads

Published

2022-07-29

How to Cite

Kusyairy, U., Qalbi, N. ., T, M. R., Muzakkir, & Prihatin, S. . (2022). Penerapan Bermain Puzzle Gambar Melalui Metode Kerja Kelompok dalam Meningkatkan Sikap Mau Membantu pada Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Aisyiyah 1 Tidung. KHIDMAH: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 175–184. https://doi.org/10.24252/khidmah.v2i2.30213

Issue

Section

Artikel