PERSPEKTIF TEORETIS PENDIDIKAN ISLAM: Studi Komparatif terhadap Terma Tarbiyyah, Ta’dīb, dan Ta‘līm

  • Muljono Damopolii Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

The term of Islamic education has been concerned seriously by the Moslem scholars. It is proven that many theories of Islamic education were made either by local authors or international ones. The theoretical framework of Islamic education has been related to the terms of tarbiyyah, ta’dīb, and ta‘līm. There are many philosophical reasons stated by scholars in supporting to use one of the terms. For example, the term of tarbiyyah is regarded with the representative term of Islamic education than the terms of ta’dīb and ta‘līm.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah, al-Tarbiyyah al-Islāmiyyah wa Falāsifatuhā, cet. kelima, Mesir: Maktabah ‘Isa al-Bāby al-Halaby, 1986.

Arifin, M., Ilmu Pendidikan Islam: Suatu Tinjauan Teoretis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, cet. kelima, Jakarta: Bumi Aksara, 2000.

Al-Asfahāni, al-Rāghib, Mufradāt Alfāzh al-Qur’ān, cet. pertama, Damaskus: Dār al-Qalam, 1992.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib, Aims and Objectives of Islamic Education, Jeddah: King Abdul Aziz University, 1979.

--------, Konsep Pendidikan dalam Islam, Bandung: Mizan, 1992.

Azra, Azyumardi, Esei-esei Intelektual Muslim dan Pendidikan Islam, Jakarta: PT Logos Wacana Ilmu, 1998.

--------, Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru, Jakarta: PT Logos Wacana Ilmu, 1999.

CD al-Qur’ān al-Karīm, Keluaran Kelima Versi 6.50, Perusahaan Perangkat Lunak Sakhr, 1997.

Departemen Agama R.I., Alquran dan Terjemahnya, Semarang: CV Toha Putra 1989.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, edisi kedua, cet. kedua, Jakarta: Balai Pustaka, 1993.

Djumransjah, M., Pengantar Filsafat Pendidikan, Malang: Bayumedia Publishing, 2004.

Echols, John M. dan Hassan Shadily, Kamus Inggris Indonesia, cet. XVIII, Jakarta: PT Gramedia, 1989.

Hassān, Muhammad Hassān dan Nadliyah Jamāluddīn, Madāris al-Tarbiyyah fī al-Hadlārah al-Islāmiyyah, Kairo: Dār al-Fikr al-‘Arabi, 1984.

Langgulung, Hasan, Beberapa Pemikiran tentang Pendidikan Islam, Bandung: Al-Ma’arif, 1980.

Maksum, Madrasah: Sejarah dan Perkembangannya, cet. I, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999.

Marimba, Ahmad D., Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, cet. keempat, Bandung: PT Alma’arif, 1980.

Marwazi, “Konsep Pendidikan dalam Kitab Ta‘līm al-Muta‘allim Karya al-Zarnuji dan Aplikasinya di Pondok Pesantren al-Falah Ploso Mojo Kediri”, Disertasi, Jakarta: IAIN Syarif Hidayatullah, 1998.

Muhaimin dan Abd Majid, Pemikiran Pendidikan Islam, Bandung: Trigenda Karya, 1993.

Nasution, Harun, Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya, jilid I, cet. kelima, Jakarta: UI-Press, 1985.

Nata, Abuddin, “Konsep Pendidikan Ibn Sina”, Disertasi, Jakarta: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Syarif Hidayatullah, 1997.

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, cet. ketiga, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2000.

Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (SISDIKNAS), Bandung: Citra Umbara, 2003.

Al-Zarnuji, Burhan al-Din, Ta‘līm al-Muta‘allim Tharīq al-Ta‘allum, terjemahan oleh Aliy As‘ad, Kudus: Menara Kudus, 1978.

Published
2017-11-26
How to Cite
Damopolii, M. (2017). PERSPEKTIF TEORETIS PENDIDIKAN ISLAM: Studi Komparatif terhadap Terma Tarbiyyah, Ta’dīb, dan Ta‘līm. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(1), 19-31. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n1a2
Section
Vol.11 No.1
Abstract viewed = 288 times