Pengembangan Modul Pembelajaran dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar

Authors

  • Miftahul Jannah Aprilia Bahar Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Ahmad Farham Majid Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Nur Yuliany Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Munirah Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • A. Sriyanti Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.24252/asma.v6i2.51487

Keywords:

flat sided space, learning module, Realistic Mathematics Education

Abstract

This study aims to determine the process of developing learning modules with the RME approach and the validity, practicality, and effectiveness in improving student learning outcomes through learning modules with the RME approach. The type of research used is Research and Development (R&D), and it concerns the ADDIE development module, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The trial subjects in this study were 31 students of class VIII A of SMPN 2 Bontonompo Selatan. The instruments used in this study were expert validation sheets (media and materials), teacher response questionnaires, student response questionnaires, observation sheets of teacher abilities in managing learning, observation sheets of student activities, and learning outcome tests. Based on the study's results, it was found that the learning module with the RME approach met the criteria of being valid, practical, and effective. Thus, it can be concluded that the learning module with the RME approach is feasible for learning and can be an innovative alternative in improving the quality of mathematics learning that is more effective, practical, and according to student needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, N. (2016). Model pembelajaran menumbuhkembangkan kemampuan metakognitif. Makassar: Pustaka Refleksi.
Benitha, A., & Novaliyosi, N. (2022). Pengembangan e-modul berbasis realistic mathematics education (rme) pada materi aljabar untuk siswa kelas VII SMP/MTs. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(2), 279–286. https://doi.org/10.46306/lb.v3i2.121
Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach. International Journal of Education and Research, 722.
Fahlina, H., Najibufahmi, M., & Mardhiyana, D. (2022). Pengembangan modul matematika berbasis pendekatan rme dengan budaya pekalongan untuk siswa kelas VIII SMP/MTs. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 3(1), 127–136.
Harta, I., Tenggara, S., & Kartasura, P. (2014). Pengembangan modul pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep dan minat SMP. Pythagoras: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2), 161–174. https://doi.org/10.21831/pg.v9i2.9077
Mustafa, A. S., Arsyad, M., & Helmi. (2020). Pengembangan modul fisika berbasis Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM). Seminar Nasional Fisika, 20–23.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Sesiomedika, 2(1), 659–663.
Rahma, A. S., Syahputra, E., & Mulyono, M. (2022). Pengembangan modul pembelajaran berbasis realistic mathematic education untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa pada materi bangun ruang sisi datar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 980–995. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1328
Rahmi, E., Ibrahim, N., & Kusumawardani, D. (2021). Pengembangan modul online sistem belajar terbuka dan jarak jauh untuk meningkatkan kualitas pembelajaran pada program studi teknologi pendidikan. Visipena, 12(1), 44–66. https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1476
Razzaq, A. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran geometri berbasis model inkuiri terbimbing dengan pendekatan saintifik berbantuan laboratorium mini untuk siswa kelas VIII SMP. Tesis. Pascasarjana Universitas Negeri Makassar.
Safi’i, A., A.Murtiyasa, B., &, & Kom, M. (2019). Pengembangan modul materi bangun ruang sisi datar dengan pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) untuk kelas VIII SMP N 3 Sawit Boyolali. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Saripah, R. S., & Fitrianna, A. Y. (2021). Analisis kesulitan siswa pada materi bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 118–127. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1489-1496
Sirate, S. F. S., & Ramadhana, R. (2017). Pengembangan modul pembelajaran berbasis keterampilan literasi. Inspiratif Pendidikan, 6(2), 316–335. https://doi.org/10.24252/ip.v6i2.5763
Widyoko, E.P. (2017). Evaluasi program pembelajaran: Panduan praktis bagi pendidik dan calon pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wulandari, S., Darma, Y., & Susiaty, U. D. (2019). Pengembangan modul berbasis pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) terhadap pemahaman konsep. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 8(1), 143. https://doi.org/10.31571/saintek.v8i1.1179
Yuniati, S., & Sari, A. (2018). Pengembangan modul matematika terintegrasi nilai-nilai keislaman melalui pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) di Provinsi Riau. Jurnal Analisa, 4(1), 157–165. https://doi.org/10.15575/ja.v4i1.1588

Published

2024-11-30

How to Cite

Bahar, M. J. A., Majid, A. F., Yuliany, N., Munirah, & Sriyanti, A. (2024). Pengembangan Modul Pembelajaran dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Al Asma : Journal of Islamic Education, 6(2), 182–192. https://doi.org/10.24252/asma.v6i2.51487

Issue

Section

Artikel