PENGARUH MINAT BACA DAN PERAN DOSEN PEMBIMBING TERHADAP KEBERHASILAN PENULISAN TUGAS AKHIR

Authors

  • Bahrudi Efendi Damanik AMIK STIKOM Tunas Bangsa Pematangsiantar

DOI:

https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i2.6796

Abstract

Abstract:

The purpose of the study is to examine whether there is an influence of reading interest and the role of supervisors partially or simultaneously on the success of writing the final assignment. The research was conducted at AMIK Tunas Bangsa Pematangsiantar by taking a sample of 78 people from 369 population populations using calculations using Slovin formula. The method used is the survey method and data collection carried out through observation, interviews, and distributing questionnaires using a Likert scale as a measuring device. The sampling technique using purposive sampling is a sampling technique of data sources with certain considerations, the analytical technique used is multiple lenier analysis techniques. In analyzing the data used several descriptive analysis techniques to determine the distribution of respondents' answers to the overall concept being measured, quantitative analysis using numbers and calculations with statistical methods. The results of the analysis show that partial reading interest has a positive and significant effect on the success of the final assignment, tcount> t table (3.167> 1.991), the role of partial supervisor is positive and significant effect on the success of the final assignment, tcount> t table (2.915> 1.991), reading interest and the role of supervisors simultaneously have a positive and significant effect on the success of the final assignment where the value of Fcount> Ftable is (20,094> 3,12).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achroza, F. H. 2013. Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Dosen
Pembimbing Mahasiswa dan Problem Focused Coping dengan Stres
Dalam Menyusun Skripsi Pada Mahasiswa FKIP Bimbingan dan
Konseling Universitas Muria Kudus. Skripsi. Kudus: Fakultas
Psikologi Universitas Muria Kudus (tidak diterbitkan).
Arikunto, S. 2010. Prosedur penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. (Edisi
Revisi). Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, Suharsimi. (2006). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta. Azwar, S. (2000). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.
Constantianus, F., & Suteja, R. B. (2015). Analisa dan Desain Sistem Bimbingan Tugas Akhir Berbasis Web dengan Studi Kasus Fakultas Teknologi Informasi. Jurnal Informatika.
Damanik, B. E. (2018). Pengaruh Motivasi Dan Pengembangan Diri Terhadap Prestasi Kerja Dosen. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis (EK & BI) , 20-28.
Failasuf, Ashef Fiqo. (2013). Pengaruh Perhatian Orang Tua Siswa, Kebiasaan
Belajar dan Nilai UAN Terhadap Prestasi Mata Pelajaran Teori Pemesinan Kelas 1 SMK Negeri 3 Yogyakarta dan SMK Muhamadiyah 3 Yogyakarta Tahun 2012/2013. Tugas Akhir Skripsi. UNY.
Gunawati, R., Hartati, S., & Listiara, A. (2016, Desember). Hubungan Antara Efektivitas Komunikasi Mahasiswa- Dosen Pemimbing Utama Skripsi Dengan Stres Dalam Menyusun Skripsi Pada Mahasiswa Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro. Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro, 3.
Herdianto, D. (2011). Studi Tentang Minat Baca Mahasiswa. Majalah Ilmiah Pembelajaran , Volume 7 Mei(Nomor 1 ).
Indarwati, Feri. (2011). Pengaruh Pemanfaatan Unit Produksi Sekolah dan
Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Kewirausahaan Siswa Kelas II Akuntansi SMK Negeri 1 Yogyakarta Tahun Ajaran 2009/2010.Tugas Akhir Skripsi. UNY.
Machmud, M. (2016). Tuntunan Penulisan Tugas Akhir Berdasarkan Prinsip Dasar Penelitian Ilmiah. Malang: Penerbit Selaras.
Marzuki. 2012. Metodologi Riset. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia
Putra, R., Suprayogi, A., & Kahar, S. (2013, Oktober). Aplikasi SIG Untuk Penentuan Daerah Quick Count Pemilihan Kepada Daerah. Jurnal Geodesi Undip.
Septiana, I., Irfan, M., & Atmadja, A. R. (2016). Sistem Pendukung Keputusan Penentu Dosen Penguji Dan Pembimbing Tugas Akhir Menggunakan Fuzzy Multiple Attribute Decision. JOIN, No. 1.
Siagian, R. E. (2012). Pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Siawa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif 2(2): 122-131.
Sugiyono. 2005. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Alfabeta
Triton, 2006. Riset Statistik Parametrik, Penerbit Andi, Yogyakarta.

Downloads

Published

2018-12-31

How to Cite

Damanik, B. E. (2018). PENGARUH MINAT BACA DAN PERAN DOSEN PEMBIMBING TERHADAP KEBERHASILAN PENULISAN TUGAS AKHIR. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 198–207. https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i2.6796

Issue

Section

Vol 2 No 2