Islamic Education in University Mosques: The Role of Campus Mosques in Shaping Students’ Religious Development

Authors

  • Asdianur Hadi IAI Persis Bandung
  • Roni Nugraha IAI Persis Bandung
  • Nurmawan UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n1i8

Keywords:

Campus Mosque, Religious Development, Mentoring, Nonformal Education, Students

Abstract

Campus mosques play a significant role in fostering students’ religious development, particularly within public universities where Islamic education is not the primary academic focus. However, this potential remains institutionally and programmatically underutilized. This study seeks to examine the religious development initiatives implemented by campus mosques through a critical synthesis of empirical studies conducted at various Indonesian universities. Utilizing a qualitative, literature-based conceptual approach, this article analyzes 23 scholarly sources, including journal articles, theses, and research reports published between 2015 and 2024. The findings reveal recurring patterns of religious mentoring, halaqah, thematic Islamic studies, and Islamic leadership training. Nevertheless, these practices are seldom systematized or formally integrated into university-wide character-building programs. This study contributes to the academic discourse by offering a synthesized framework of campus mosque practices and calls for further field-based research to inform institutional policy development rooted in Islamic values.

Abstrak:

Masjid kampus memiliki peran signifikan dalam membina keagamaan mahasiswa, terutama di perguruan tinggi umum yang tidak menempatkan pendidikan agama sebagai fokus utama akademik. Namun, peran ini masih belum dimanfaatkan secara maksimal secara kelembagaan maupun programatik. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji praktik pembinaan keagamaan mahasiswa yang dilakukan oleh masjid kampus melalui sintesis kritis terhadap studi-studi empiris di berbagai universitas di Indonesia. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif berbasis studi literatur konseptual, artikel ini menganalisis 23 publikasi ilmiah yang terdiri dari artikel jurnal, skripsi atau tesis, dan laporan penelitian yang terbit antara tahun 2015 hingga 2024. Hasil kajian menunjukkan adanya pola berulang dalam kegiatan pembinaan seperti mentoring keislaman, halaqah, kajian tematik, dan pelatihan kepemimpinan Islami. Namun, pola-pola tersebut belum terdokumentasi secara sistematis dan belum terintegrasi secara formal dalam sistem pengembangan karakter di perguruan tinggi. Kajian ini memberikan kontribusi ilmiah berupa kerangka sintesis yang dapat menjadi pijakan awal dalam memperkuat fungsi kelembagaan masjid kampus serta mendorong penelitian lapangan lanjutan untuk mendukung kebijakan pembinaan mahasiswa berbasis nilai-nilai Islam.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adinugroho, M., Herlambang, T., Putra, R. S., Rijal, M., Zhulqurnain, I., Bisnis, F. E., Digital, T., Nahdlatul, U., & Surabaya, U. (2023). Model Pemberdayaan Ekonomi Dan Sosial Masyarakat Berbasis Masjid Kampus Surabaya (Studi Kasus Pada Masjid Kampus Unair, Its Dan Unesa). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(2), 2843–2853. https://doi.org/10.29040/JIEI.V9I2.8679.

Anwar, R. N., Wardani, L. A., & Vitriana, U. (2019). Pengelolaan Masjid Kampus Sebagai Pusat Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Mahasiswa di Universitas PGRI Madiun. TARLIM : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 135–140. https://doi.org/10.32528/TARLIM.V2I2.2261.

Ardiyansyah, H., Prima, B., Hermuttaqien, F., & Bomans Wadu, L. (2023). Menjadikan Masjid Kampus Sebagai Inkubator SDM Berkarakter Unggul. Jurnal Pendidikan Karakter JAWARA (Jujur, Adil, Wibawa, Amanah, Religius, Akuntabel), 9(2), 1–7. https://doi.org/10.21067/JMK.

Arlina, A., Hidayah, A., Sinaga, M. S., Lesmana, D. Y., & Panggabean, R. F. F. (2022). Pengaruh Pengajian Rutin dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam di Masjid Kampus Al-Izzah UINSU. Journal of Educational Management and Strategy, 1(2), 140–145. https://doi.org/10.57255/JEMAST.V1I2.100.

Dakwah dan Komunikasi, F., Sunan Gunung Djati Bandung, U., Masjid Berbasis Kampus dalam Meningkatkan Pemberdayaan Masyarakat Egidiasafitri, P., Kuswana, D., Djati, G., Manajemen Dakwah, J., & Sunan Gunung Djati, U. (2021). Pengelolaan Masjid Berbasis Kampus dalam Meningkatkan Pemberdayaan Masyarakat. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 6(2), 175–190. https://doi.org/10.15575/TADBIR.V6I2.33820.

Djunaidi, AF., Irfan, L. A., & Safitri, E. (2016). Kebangkitan Masjid Kampus di Yogyakarta: Eksklusif Atau Inklusif? Millah: Journal of Religious Studies, 15(2), 283–298. https://doi.org/10.20885/MILLAH.VOL15.ISS2.ART5.

Habibi, M. M. (2015). Pendidikan Islam di Masjid Kampus; Perbandingan Majlis Ta’lim di Masjid Kampus Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 115. https://doi.org/10.14421/jpi.2015.41.115-139.

Hadi, N., & Mulyono, P. (2024). Pengelolaan Masjid Kampus Sebagai Laboratorium Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Global Education, 5(4), 2055–2061. https://doi.org/10.55681/JIGE.V5I4.3396.

Haq, Z. R. H. (2023). Masjid Sebagai Pusat Trilogi Pembinaan Tarbiyah Islamiyyah para Salafus Shalih. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman. https://jurnal.stiti-kp.ac.id/index.php/murabbi/article/view/4815.

Hartono. (2022). Pendidikan integratif: Pengembangan paradigma dan praktik pendidikan Islam holistik. Jakarta: Kencana.

Hasan, M. L., Hafidz, A., & Fajar, A. (2025). Pendidikan Islam Berbasis Masjid: Studi Literatur Atas Fungsi Masjid sebagai Institusi Edukasi. Journal Islamic Studies, 6(01), 116–133. https://doi.org/10.32478/R82YX419.

Kebangsaan pada Masjid Kampus Di Perguruan Tinggi Yogyakarta Triwahyu Budiutomo, P., Kaswati, A., Nasrudin, M., Arifin, Z., PGRI Wates, I., Sultan Maulana Hasanuddin Banten, U., Cokroaminoto Yogyakarta, U., & Koresponden, P. (2022). Pendidikan Kebangsaan pada Masjid Kampus Di Perguruan Tinggi Yogyakarta. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(1), 99–114. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V7I1.1157.

Mariyam, S. (2017). Masjid Kampus Sebagai Kaderisasi Islami (Prespektif sosiologis terhadap aktifitas masjid Salman ITB dalam berdakwah) 1. https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/3854.

Masjid, R., Sebagai, K., Pembinaan, P., Sivitas, K., & Muhammad, A. (2024). Revitalisasi Masjid Kampus Sebagai Pusat Pembinaan Karakter Sivitas Akademika. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(12), 13314–13321. https://doi.org/10.54371/JIIP.V7I12.6321.

Ma’Zumi. (2019). Program pemakmuran masjid kampus dalam mengembangkan kepribadian Islami mahasiswa: Studi pada Masjid Kampus Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (UNTIRTA) Banten dan Masjid Kampus Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin (UIN SMH) Banten. https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/23164.

Muzaki, A., Sari, Y. W., & Safitri, E. (2019). Pandangan Keislaman Mahasiswa Universitas Islam Indonesia dalam Kajian Rutin di Masjid Ulil Albab. At-Thullab : Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 1(1), 94–108. https://doi.org/10.20885/TULLAB.VOL1.ISS1.ART7.

Najamunnisa, A., Darmawan, C., & Nurbayani, S. (2017). Implementasi Model Kaderisasi Mahasiswa Untuk Membangun Karakter Unggul di Masjid Salman. In SOSIETAS (Vol. 7, Issue 2). https://doi.org/10.17509/sosietas.v7i2.10357.

Nasir, M., & Rijal, M. K. (2021). Kegiatan Masjid Kampus Sebagai “Student Activity Center” Dalam Tinjauan Penguatan Pendidikan Karakter. PROSIDING Mendorong Peran Masjid Dalam Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs) Di Indonesia.

Pamungkas, F. M., Gumilar, S., Sejarah, J., Islam, P., Adab, F., & Humaniora, D. (2024). Sejarah Perkembangan Masjid Salman ITB Dalam Bidang Sosial Keagamaan Tahun 2015-2022. Priangan: Journal of Islamic Sundanese Culture, 3(1), 36–48. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/priangan/article/view/38357.

Pembangunan Masyarakat, J., Fauroni, L., Rusydi, M., Mukhlis Zakaria, N., Surakarta, I., Raden Fatah, U., Sunan Ampel, U., & Koresponden, P. (2019). Pengembangan Wawasan Islam Kebangsaan Mahasiswa Melalui Konseling Sebaya di Masjid Kampus. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(2), 105–116. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V4I2.558.

Pertiwi, A. P., Ahmad, D., & Gunawan, N. (2016). Pengaruh Kenyamanan Visual Melalui Pencahayaan Buatan pada Masjid Syamsul Ulum Universitas Telkom, Bandung. Idealog: Ide Dan Dialog Desain Indonesia, 1(2), 129–145. https://doi.org/10.25124/IDEALOG.V1I2.848.

Saputra, A., & Syarifah, S. (2021). Integrasi Generasi Muslim Tanpa Masjid: Peran Fungsional dan Spasial Masjid Kampus UNS. In SINEKTIKA Jurnal Arsitektur (Vol. 18, Issue 2). http://journals.ums.ac.id/index.php/sinektika.

Siskandar, & Yani, A. (2020). Optimalisasi Fungsi Masjid Untuk Keaktifan Mahasiswa. Alim | Journal of Islamic Education, 2(1), 85–100. https://doi.org/10.51275/ALIM.V2I1.171

Siswadi, A. (2023). Telkom University Terima 8.981 Mahasiswa Baru, Termuda Berumur 16 Tahun | tempo.co. https://www.tempo.co/politik/telkom-university-terima-8-981-mahasiswa-baru-termuda-berumur-16-tahun-143885.

Telkom University. (2024). Visi, Misi, dan Tujuan Telkom University. https://telkomuniversity.ac.id/visi-misi-dan-tujuan/.

Zainul Irfan, M., Iqbal, M., Dwi, D., & Suwawi, J. (2015). Sistem Informasi Pada Dewan Kemakmuran Masjid Syamsul Ulum (DKMSU) Berbasis Web. EProceedings of Applied Science, 1(2). https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/appliedscience/article/view/4314.

Downloads

Published

2025-06-27

How to Cite

Hadi, A., Nugraha, R., & Nurmawan. (2025). Islamic Education in University Mosques: The Role of Campus Mosques in Shaping Students’ Religious Development. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 28(1), 145–164. https://doi.org/10.24252/lp.2025v28n1i8

Issue

Section

Article

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.