Binary Logistic Regression Application on School Dropout Incident of Child Workers in Sulawesi Island
DOI:
https://doi.org/10.24252/msa.v13i2.57776Keywords:
Child labour, School dropout, Binary Logistic RegressionAbstract
Children are the future generation of the nation and play a vital role in national development. However, those from low-income families are often forced into child labor, which can hinder their educational attainment. Balancing work and school responsibilities frequently leads to school dropouts among child laborers. Sulawesi Island is one of the regions in Indonesia with a notably high prevalence of child labor. This study found that 16.39% of child laborers on Sulawesi Island dropped out of school. Using logistic regression analysis on data from the March 2022 National Socio-Economic Survey (Susenas), the study identified that a child's gender, age, poverty status, and the education level of the head of the household significantly influence the incidence of school dropout among child laborers.
References
Mankiw, N. G., Romer, D., & Weil, D. N. (1992). A Contribution to the empiries of economic growth. The quarterly journal of economics, 107(2), 407-437
Vebrianto. (1995). Pengaruh Keluarga dalam Pendidikan Anak. Jakarta: Jaya Sakti.
Utami, W. N., & Rosyid, A. (2020). Identifikasi faktor penyebab siswa putus sekolah di tingkat sekolah dasar wilayah duri kepa. Jurnal Pendidikan Dasar, 1–12.
DPR RI. (2023). "Banyak Anak Putus Sekolah, Puan Ingatkan Pemerintah Wajib Beri Akses Pendidikan". Diakses 24 Juni 2024, https://www.dpr.go.id/berita/detail/id/47278/t/Banyak%20Anak%20Putus%20Sekolah,%20Puan%20Ingatkan%20Pemerintah%20Wajib%20Beri%20Akses%20Pendidikan.
Aisy, R.D., & Fanny N. (2022). Pengaruh Tingkat Kemiskinan Dan Angka Putus Sekolah terhadap Pekerja Anak di Indonesia. Jurnal Ekonomika Indonesia Unimal Volume 11 Nomor 1.
Rustam, M. B. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Status Sekolah Pekerja Anak Usia Wajib Belajar 9 Tahun di Kota Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Badan Pusat Statistik. (2022). Booklet Pekerja Anak di Indonesia 2022 Sebelum dan Semasa Pandemi COVID-19.
Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak. (2022). Persentase pekerja anak di Indonesia 2022.
Ramanda, Y., Asmara, I., & Sukadana, W. (2016). Mengapa Angka Putus Sekolah Masih Tinggi? (Studi Kasus Kabupaten Buleleng Bali). Alisuf Sabri, Ilmu Pendidikan. (Cet. I, Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya, 1999)
Sinaga, N. D., Rais, R., & Sain, H. (2016). Model Regresi Logistik Biner Untuk Menentukan Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Anak Putus Sekolah Di Sulawesi Tengah. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Terapan, 13(1), 24–37. https://doi.org/10.22487/2540766x.2016.v13.i1.7494
Hakim, A. (2020). Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah. Jurnal Pendidikan, 21(2), 122–132. https://doi.org/10.33830/jp.v21i2.907.2020
Badan Pusat Statistik. (2022). Indikator Pekerjaan Layak di Indonesia Tahun 2020-2022.
Lestari, A. A. B., Kurniawan, F., & Ardi, R. B. (2020). Penyebeb Tingginya Angka Anak Putus Sekolah Jenjang Sekolah Dasar (SD). Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 299-308.
Thalib, M. D. (2013). Problematika Putus Sekolah dan Pengangguran (Analisis Sosial Pendidikan). Jurnal Al-Ishlah, 11(20), 1-16.
Sofyan., Agustang. A., Putra A.A. D. M. (2022). Dinamika Putus Sekolah di Kalangan Pekerja Anak di Kota Makassar.
Rumberger. R. W. (2001). Why students drop out of school and what can be done.
D. W. Hosmer and S. Lemeshow. (2000). Applied Logistic Regression Second Edition. John Wiley & Sons, Inc, 2000.
Perhati, T. A., & Susetyo, B. (2017). Identifikasi Karakteristik Anak Putus Sekolah Di Jawa Barat Dengan Regresi Logistik. Indonesian Journal of Statistics and Its Applications, 1(1), 56–65.
Cahyawati S, D., Dwipurwani, O., & Ruswanti. (2014). Penentuan Peluang Anak Putus Sekolah Pendidikan Dasar di Kabupaten Ogan Ilir mengggunakan Regresi Logistik Biner (Studi Kasus pada Kelompok Masyarakat Miskin). Jurnal Matematika Integratif, 10(2), 69–75. https://doi.org/10.24198/jmi.v10i2.10249
Satti, R. A., & Jamil, M. (2021). Socio-Economic Determinants of School Dropouts: An Evidence from Households in Pakistan. IRASD Journal of Economics, 3(3), 388–401. https://doi.org/10.52131/joe.2021.0303.0053
Arum, A. P., & Adry, M. R. (2020). Analisis Determinan Partisipasi Sekolah di Provinsi Jambi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 9, 10–21.
Limbong, F. S., & Setiadi, Y. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Putus Sekolah Jenjang SMA/Sederajat di Provinsi DKI Jakarta Tahun 2019. In Prosiding Seminar Pendidikan Matematika dan Matematika (Vol. 3)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal MSA ( Matematika dan Statistika serta Aplikasinya)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.