The Effect of PMRI’s Approach on Students’ Problem-Solving Ability in Geometry Topics Among Grade VII Students at SMP Negeri 1 Sipirok

Authors

  • Milda Zohra Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mara Samin Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.24252/mapan.2025v13n1a6

Keywords:

PMRI Learning Model, Problem Solving, Geometry

Abstract

Problem-solving skills are abilities that students must master by prioritizing the steps involved in the problem-solving process. However, there are still many Junior High School (SMP) students in grade VII who have difficulties in solving mathematical problems, especially on the topic of geometry. This study aims to determine whether the PMRI approach has an impact on students' problem-solving abilities in geometry materials. The population of this study is all grade VII students, with a total of 134 students. The sample selection was conducted using Simple Random Sampling in grades VII-3 and VII-4 of SMP Negeri 1 Sipirok. The research method used was Quasi quasi-experimental design using a data collection technique through a test (pretest-posttest) consisting of 3 geometry topic essay questions. The data analysis techniques used were descriptive analysis and inferential analysis. Inferential analysis used a hypothesis test or the Independent Samples t-test. After conducting the research, it was found that the average score of students in the control class increased by 18,375 while the experimental class increased by 38,875, meaning that the problem-solving ability of students in the experimental class with the PMRI approach was 11.06 times higher than the control class. T-test results using IBM SPSS Statistics 30, a = 5% or 0.05, showed values sig < a, that is 0.000 < 0.005 which means that there is an influence of PMRI's approach on students' problem-solving abilities in geometry topics.

Abstrak:

Kemampuan pemecahan masalah merupakan kemampuan yang harus dikuasai siswa dengan mengedepankan langkah-langkah pemecahan masalah. Akan tetapi masih banyak Siswa Menengah Pertama (SMP) kelas VII yang mengalami kesulitan dalam memecahkan masalah matematika, khususnya pada topik geometri. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah pendekatan PMRI berpengaruh terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi geometri. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII dengan total 134 siswa. Pemilihan sampel menggunakan simple random sampling yaitu di kelas VII-3 dan VII-4 SMP Negeri 1 Sipirok. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi experimental design dengan menggunakan teknik pengumpulan data melalui tes (pretest-posttest) yang terdiri dari 3 soal essai topik geometri. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif dan analisis inferensial. Analisis inferensial menggunakan uji hipotesis atau uji-t independent samples test. Setelah dilakukan penelitian, didapat nilai rata-rata siswa kelas kontrol meningkat sebesar 18.375 sedangkan kelas eksperimen meningkat sebesar 38.875, artinya kemampuan pemecahan masalah siswa kelas eksperimen dengan pendekatan PMRI lebih tinggi 11.06 dibandingkan dengan kelas kontrol. Hasil uji-t dengan mengunakan IBM SPSS Statistics 30, a = 5%, atau 0.05 menunjukkan nilai sig < a, yaitu 0.000 < 0.005 yang artinya terdapat pengaruh pendekatan PMRI terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi geometri.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriansyah, E. A. (2012). Implementasi PMRI dalam materi sifat komutatif dan assosiatif pada bilangan bulat untuk level siswa SD/MI. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 67–72. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v1i2.238.

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: Efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.117.

Agnesti, Y., & Amelia, R. (2021). Faktor-faktor kesulitan belajar siswa pada materi perbandingan dengan menggunakan pendekatan kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 311–320. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i2.664.

Agustina, T. R., Kismiantini, K., & Radite, R. (2024). The effect of mathematical problem-solving ability and mathematics self-concept on learning achievement. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 11(1), 27–40. https://dx.doi.org/10.21831/jrpm.v11i1.73046.

Asmar, S. E., Armiati, A., Arnawa, I. M., & Yarman, Y. (2024). Pengembangan modul ajar matematika berbasis problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII SMP. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(1), 304–314. https://doi.org/10.24127/ajpm.v13i1.8368.

Bellinda, B., Pandra, V., & Fauziah, A. (2023). Pembelajaran matematika melalui pendekatan pmri terhadap kemampuan pemahaman matematis. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 9(2), 355–368. https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i2.4192.

Cahirati, P. E. P., Makur, A. P., & Fedi, S. (2020). Analisis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran matematika yang menggunakan pendekatan PMRI. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 227–238. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.606.

Cakiroglu, U., Guler, M., Dundar, M., & Coskun, F. (2024). Virtual reality in realistic mathematics education to develop mathematical literacy skills. International Journal of Human–Computer Interaction, 40(17), 4661–4673. https://doi.org/10.1080/10447318.2023.2219960.

Chairani, N., & Suprananto, S. (2024). Pengaruh model pembelajaran search, solve, create, and share (SSCS) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 10(2), 664–672. https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.6037.

Dewi, U. S. K., Suaedi, S., & Ilyas, M. (2022). The influence of numerical ability and abstract thinking on mathematical problem solving. Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 10(1), 1–12. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v10i1.2064.

Durasa, H., Mertasari, N. M. S., & Pujawan, I. G. N. (2024). Implementasi problem-based learning berdasarkan independensi belajar untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dengan mengontrol kecemasan matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(2). https://doi.org/10.24127/ajpm.v13i2.7102.

Edwar, Putri, R. I. I., Zulkardi., & Darmawijoyo. (2023). Developing a workshop model for high school mathematics teachers in constructing HOTS questions through the pendidikan matematika realistik Indonesia approach. Journal on Mathematics Education, 14(4), 603–626. https://doi.org/10.22342/jme.v14i4.pp603-626.

Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh pembelajaran problem based learning dengan pendekatan metakognisi terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.580.

Fadhillah, Nisrina, & Wicaksono, J. W. (2022). Strategi guru dalam mengatasi kesulitan belajar matematika pada siswa kelas IV SD Negeri Samahani. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 121–126. https://doi.org/10.21009/JPD.13.01.

Fajriyah, N., & Susanah, S. (2022). Profil kemampuan abstraksi reflektif siswa dalam menyelesaikan masalah geometri ditinjau dari gaya belajar. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 11(2), 458–473. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n2.p458-473.

Faot, M. M., & Amin, S. M. (2020). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI) terhadap hasil belajar siswa. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(1), 55–60. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v9n1.p55-60.

Febriyani, A., Hakim, A. R., & Hakim, N. (2022). Peran disposisi matematis terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 87–100. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1087.

Fitri, A., & Abadi, A. M. (2021). Kesulitan siswa SMA dalam menyelesaikan soal matematika pada materi peluang. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 8(1), 96–105. https://doi.org/10.21831/jrpm.v8i1.17004.

Hendriko, N., Syafriandi, S., Armiati, A., & Jamaan, E. Z. (2024). Praktikalitas e-modul berbasis problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(3), 870–884. https://doi.org/10.24127/ajpm.v13i3.8921.

Hidayatullah, M. S., & Ismail, I. (2024). Profil pemecahan masalah matematika model pisa siswa smp ditinjau dari tingkat emotional quotient (EQ). MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 13(1), 57–68. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v13n1.p57-68.

Khairunnisak, C., Johar, R., Maulina, S., Zubainur, C. M., & Maidiyah, E. (2024). Teachers’ understanding of realistic mathematics education through a blended professional development workshop on designing a learning trajectory. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 55(4), 805–828. https://doi.org/10.1080/0020739X.2022.2038800.

Listiawati, N., Sabon, S. S., Siswantari, Subijanto, Wibowo, S., Zulkardi, & Riyanto, B. (2023). Analysis of implementing realistic mathematics education principles to enhance the mathematics competence of slow learner students. Journal on Mathematics Education, 14(4), 683–700. https://doi.org/10.22342/jme.v14i4.pp683-700.

Musabik, A. I. (2021). Pengaruh model pembelajaran problem based learning dengan media kotak aljabar terhadap kemampuan pemecahan masalah operasi hitung aljabar siswa. Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 9(2), 1–12. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v9i2.1375.

Polya, G. (1973). How to Solve It. New Jersey: Princeton University Press.

Purwanti, P., & Purnomo, Y. W. (2024). Efektifitas problem based learning untuk meningkatkan student engagement dan pemecahan masalah materi bilangan pecahan. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(2), 600–609. https://doi.org/10.24127/ajpm.v13i2.8659.

Rahmadi, J., Wahyu, Y., & Oktari, V. (2024). Implementation of a creative problem-solving model with RME approach on mathematics problem-solving ability. Jurnal Elemen, 10(1), 43–54. https://doi.org/10.29408/jel.v10i1.19788

Rahmah, S. M. (2021). Profil berpikir geometri siswa SMP dalam menyelesaikan soal geometri ditinjau dari level berpikir van hiele. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(3), 562–569. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v9n3.p562-569.

Rawani, D., & Octaria, D. (2023). Pembelajaran sudut melalui tarian kreasi Sumatera Selatan menggunakan pendekatan pendidikan matematika realistik Indonesia di SMP. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.31851/indiktika.v6i1.13210.

Rosalina, E., & Mandasari, N. (2021). Penerapan pendekatan matematika realistik indonesia (PMRI) terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 4(1), 19–24. https://doi.org/10.31539/judika.v4i1.2108.

Rosidah, N. E. N., & Ekawati, R. (2023). Numerasi siswa SMP dalam memecahkan soal setara AKM konten geometri dan pengukuran ditinjau dari kecerdasan majemuk. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 12(1), 259–274. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v12n1.p259-274.

Sanal, S. O., & Elmali, F. (2024). Effectiveness of realistic math education on mathematical problem-solving skills of students with learning disability. European Journal of Special Needs Education, 39(1), 109–126. https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2191110.

Sari, L. D., Widyaningrum, I., & Rahayu, C. (2024). Kemampuan berpikir kreatif menggunakan PMRI pada siswa SMP. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 10(2), 615–625. https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.6006.

Sari, R. N., Rosjanuardi, R., Isharyadi, R., & Nurhayati, A. (2024). The level of students’ proportional reasoning in solving mathematical problems. Journal on Mathematics Education, 15(4), 1095–1114. https://doi.org/10.22342/jme.v15i4.pp1095-1114.

Sholihatun, A. D., Misdalina, M., & Jumroh, J. (2021). Pengembangan media pembelajaran bangun ruang sisi datar menggunakan macromedia flash 8 berbasis pendekatan PMRI. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika, 16(2), 189–203. https://doi.org/10.21831/pythagoras.v16i2.42194.

Siregar, S. (2024). Eksplorasi etnomatematika terhadap Masjid Syahrun Nur Sipirok sebagai media penyampaian konsep geometri. Euclid, 11(2). https://doi.org/10.33603/e.v11i2.9420.

Siregar, T. J., Ginting, S. S., & Nasution, H. A. G. (2024). Pengembangan bahan ajar mata kuliah geometri transformasi berbasis budaya Sumatera Utara. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 9(2), 233–246. https://doi.org/10.25157/teorema.v9i2.15644.

Stemn, B. S. (2017). Rethinking mathematics teaching in Liberia: Realistic mathematics education. Childhood Education, 93(5), 388–393. https://doi.org/10.1080/00094056.2017.1367230.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparatulatorn, R., Jun-on, N., Hong, Y. Y., Intaros, P., & Suwannaut, S. (2023). Exploring problem-solving through the intervention of technology and realistic mathematics education in the calculus content course. Journal on Mathematics Education, 14(1), 103–128. https://doi.org/10.22342/jme.v14i1.pp103-128.

Susanti, S. A., Budiarto, M. T., & Setianingsih, R. (2023). Analisis kemampuan pemecahan masalah numerasi siswa berdasarkan tingkat kecemasan matematis. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 8(1), 18–32. https://doi.org/10.15642/jrpm.2023.8.1.18-32.

Ventistas, G., Ventista, O. M., & Tsani, P. (2024). The impact of realistic mathematics education on secondary school students’ problem-solving skills: A comparative evaluation study. Research in Mathematics Education, 1–25. https://doi.org/10.1080/14794802.2024.2306633.

Wahidin, W., & Sugiman, S. (2014). Pengaruh pendekatan PMRI terhadap motivasi berprestasi, kemampuan pemecahan masalah, dan prestasi belajar. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 99–109. https://doi.org/10.21831/pg.v9i1.9072.

Zakaria, Z., & Dewantara, A. H. (2024). Understanding multiplication concept: Exploring PMRI-enhanced thematic learning using traditional games for primary teachers. Jurnal Elemen, 10(1), 55–69. https://doi.org/10.29408/jel.v10i1.19838.

Downloads

Published

2025-06-28

How to Cite

Zohra, M., & Lubis, M. S. (2025). The Effect of PMRI’s Approach on Students’ Problem-Solving Ability in Geometry Topics Among Grade VII Students at SMP Negeri 1 Sipirok. MaPan : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 13(1), 103–120. https://doi.org/10.24252/mapan.2025v13n1a6

Issue

Section

Vol. 13 No. 1

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.